Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dražit se bude jedno z deseti BMW M1 AHG Studie. Patřilo do sbírky Paula Walkera

Jan Zajíc Jan Zajíc 28. 11. 2022 • 22:31
39
Zobrazit náhledy (39)
BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980) BMW M1 AHG Studie (1980)

BMW M1 patří mezi nejobdivovanější "bavoráky" všech dob. A jeden hodně zajímavý exemplář míří do aukce.

BMW M1 s motorem uprostřed bylo původně vyvíjeno se záměrem startů v závodech vozů skupiny 5, ale změna v pravidlech a zpoždění v náběhu sériové výroby tohoto modelu nakonec způsobily změnu plánů. Vznikla tak série Procar s vozy BMW M1, která v letech 1979 a 1980 představovala doprovodný program závodů F1. Později se vůz mohl účastnit závodů skupiny 4.

Video se připravuje ...

BMW zahájilo vývoj modelu M1 v roce 1975, veřejnosti bylo dvoumístné kupé představeno o tři roky později - premiéra se uskutečnila na autosalonu v Paříži na podzim roku 1978. Pod designem sklolaminátové karoserie byl podepsán Giorgetto Giugiaro, s vývojem mnichovské automobilce pomáhalo také Lamborghini, později, kvůli finančním problémům italské značky, společnost Italengineering. Tu založila skupina inženýrů právě z Lamborghini.

BMW M1 s rozvorem náprav 2600 mm na délku měří 4361 mm, široké je 1824 mm a vysoké pouhých 1140 mm. Hmotnost se pohybuje okolo 1300 kilogramů.

Zadní kola roztáčí řadový šestiválec o objemu 3453 kubických centimetrů, uložený tedy uprostřed, který podle oficiálních údajů poskytuje maximální výkon 204 kW (277 k) při 6500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 330 Nm v 5000 ot/min. Motor je spřažen s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. BMW M1 by se mělo umět rozjet až na 265 km/h, akcelerace z klidu na stovku zabere 5,6 sekundy.

Výroba probíhala ručně, v letech 1978 až 1981 podle dostupných informací vzniklo jen 453 kusů.

V roce 1982, tedy už poté, co skončil šampionát Procar, se jistý Peter Gartemann, majitel firmy AHG, německého prodejce vozů BMW, rozhodl, že zákazníkům nabídne balíček úprav, které M1 přiblíží závodním strojům série Procar - a to i dodatečně už prodaným vozům.

Sada AHG Studie zahrnovala motorsportem inspirované doplňky karoserie, nastavitelné závodní odpružení a 16palcová kola BBS. Zvedl se také výkon motoru, a to na 261 kW (355 k), supersport dále dostal odolnější spojku a nový výfukový systém. Konečný působivý dojem ještě podtrhla specifická livrej.

Interiér nabízel kožená sedadla a vylepšený audio systém s větším počtem reproduktorů. V současnosti se předpokládá, že nevzniklo více než 10 exemplářů s balíčkem AHG Studie.

A právě jeden z nich se bude v sobotu 10. prosince dražit ve Spojených státech amerických. Kromě faktu, že jde o M1 v provedení AHG Studie, je na automobilu zajímavý také jeden z předchozích majitelů. Bavorák měl vlastníků několik, v letech 2011 až 2014 byl ale součástí sbírky Always Evolving, kterou založili Erik Davis, Roger Rodas a herec Paul Walker. Rodas s Walkerem v roce 2013 zahynuli při nehodě v Porsche Carrera GT, které řídil prvně jmenovaný a herec seděl na místě spolujezdce.

Ale zpět k BMW M1 AHG Studie. Auto má aktuálně na odometru jen 6821 kilometrů a mělo by být ve výborném stavu. Aukční síň RM Sotheby's předpokládá, že by se mohlo vydražit za cenu mezi 10 až 13,4 milionu korun.

Témata