Duben 2015 na Veterán.auto.cz: Britská nadvláda
Morris Minor představoval anglickou lidovku. Jménem ovšem navazoval na hranatý malý vůz vyráběný od konce 20. let minulého věku do druhé světové války, pozdější verze stály dokonce jen magických 100 liber. Sympaticky oblá auta poválečných sérií navrhl geniální Alec Issigonis, tvůrce Mini, prototyp se jmenoval Mosquito. Vydržela ve výrobě takřka čtvrtstoletí a existovala v mnoha podobách (tudory, čtyřdveřové sedany, kabriolety a polokabriolety, kombi Traveller, dodávky). Na ostrovech je stále spousta fanoušků, veteránisté v Británii přeživší kusy udržují ve skvělém stavu, je k mání spousta náhradních dílů, i dřevěné kostry na kombíky dnes seženete bez problémů. To jméno Oxford provázelo firmu založenou Williamem Morrisem od počátku její existence až takřka do konce. Světově nejznámější je třetí série, která se v Indii coby Hindustan Ambassador vyráběla donedávna.
Trochu jinou historií než Morris se pyšnil o něco starší Riley. První automobil postavil už v roce 1898, později se orientoval hlavně na sportovně střižené vozy a odvozoval je i z masověji vyráběných modelů. Třeba Nine dostal verzi Brooklands a další uspěly i ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Po krvavém válečném konfliktu, už coby značka koncernu Nuffield (spolu s Morrisem...), v nich pokračoval, nabídl sedany série RM a z nich vzešlé roadstery a kabriolety. Nástupnický Pathfinder byl trochu jiný, i když si sportovní geny zachoval. Koncernová karoserie odpovídala čtyřdveřovým vozům MG a Wolseley. Riley se však dožil pouze konce šedesátých let, kdežto výše zmíněný Morris koncern British Leyland zrušil až v roce 1984.
Sedan vyšší střední třídy Peugeot 604 navázal po čtyřech dekádách na řadu 601, mezitím v této kategorii „lev“ chyběl. Nabídl zákazníkům klasický vzhled i koncepci. O design se postarali Aldo Brovarone za studio Pininfarina a Paul Bracq, ten navrhl interiér. Zpočátku byl k mání jen se zážehovým vidlicovým šestiválcem PRV, později se přidaly přeplňované naftové čtyřválce, vůbec poprvé u osobního vozu prodávaného v Evropě. Šestsetčtyřky používala francouzská vláda včetně prezidenta, speciály stavěli Heuliez i Chapron. A automobily této řady montovala dokonce jihokorejská Kia! Přes své nesporné kvality byly tak trochu ze staré školy a velký komerční úspěch nezaznamenaly, i když se vyráběly přes deset let. Nástupce 605 přišel až na konci 80. let.
Morris Minor: Britský Brouk
Malý rodinný a užitkový vůz Morris Minor se vyráběl v letech 1948 až 1972. Zadní kola poháněly čtyřválce s objemem 0,8 až 1,1 litru. Britská automobilka Morris Motors vznikla v roce 1919 z továrny WRM Motors v Cowley (jihovýchodní část Oxfordu), kterou v roce 1912 založil William Richard Morris (1877–1963), známý jako Sir William Morris a později jako Lord Nuffield. Morrisův první vůz byl dvoumístný Morris Oxford, zvaný „Bullnose". V roce...
Celý článek: Morris Minor: Britský Brouk
mg mini peugeot malevozy strednitrida vyssistredni sportovni
Morris Oxford: Stoletý stařík
Před více než sto lety začala britská automobilka Morris vyrábět model Oxford a s přestávkami jej nabízela až do roku 1971. Poslední modely navrhl Pininfarina. William Richard Morris (1877–1963), známý později jako Lord Nuffield, se začal věnovat výrobě automobilů v roce 1913. Svůj první vůz nazval podle univerzitního města Oxford, kde od svých tří let vyrůstal a kde ve čtvrti Cowley později sídlila automobilka Morris Motors. Automobily Morris...
Celý článek: Morris Oxford: Stoletý stařík
mg mini peugeot malevozy strednitrida vyssistredni sportovni
Peugeot 604 (1975-1986): Neúspěšný návrat mezi šestiválce
Ženevský autosalon v březnu 1975 byl svědkem premiéry nového velkého Peugeotu. Automobilka se lvem se k šestce na začátku vrátila po dlouhé době. Šestiválcový Peugeot 601 z první poloviny 30. let zůstal dávno zapomenut. Dvojku a trojku na konci trojčíselného kódu „lev“ nikdy na rozdíl od kopřivnické Tatry nepoužil, dalším v řadě byla právě až 604. Ale i na ni se dost zapomnělo, přestože se vyráběla celou dekádu. Sedan vyšší střední třídy...
Celý článek: Peugeot 604 (1975-1986): Neúspěšný návrat mezi šestiválce
mg mini peugeot malevozy strednitrida vyssistredni sportovni
Riley RM a Pathfinder: Klasika z Albionu
Po skončení 2. světové války vyráběl Riley cestovní vozy řady RM poháněné čtyřválci Big Four. Posledním byl model Pathfinder nabízený i s šestiválcem. Když William Riley (1851-1944) koupil v Coventry továrnu na jízdní kola a v roce 1896 založil The Riley Cycle Company, nevypadalo to na výrobu automobilů, přestože jeho synům učarovaly spalovací motory. Victor, Percy a Allan Rileyové si proto sami sehnali peníze a v roce 1903 založili, rovněž...
Celý článek: Riley RM a Pathfinder: Klasika z Albionu
mg mini peugeot malevozy strednitrida vyssistredni sportovni