Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

eCall: Automatické tísňové volání v autech povinně od 2017

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
Zřejmě od roku 2017 by podle záměru členských zemí měly být nové vozy v Evropské unii povinně vybavovány výstražným systémem, který při nehodě sám upozorní záchranáře.

Návrh, vůči němuž má stále výhrady Velká Británie, Česko podle slov náměstka ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Bärtla dlouhodobě schvaluje. "My jsme byli od začátku podporovateli, dokonce jsme v první fázi u nás zkoušeli pilotní projekt," připomněl Bärtl.

Česká republika byla jednou ze sedmi zemí Evropské unie, kde se takzvaný systém eCall mezi lety 2011 a 2013 testoval. Podle náměstka Bärtla jde o nadstandardní způsob, jak se mohou záchranné složky velice rychle dozvědět o dopravní nehodě.

Například v roce 2012 zemřelo při dopravních nehodách na silnicích po celé EU zhruba 28.000 lidí a 1,5 milionu utrpělo zranění. Nový systém by podle údajů Evropské komise mohl každoročně ušetřit až 2500 životů.

Podle náměstka Bärtla jsou navíc liché obavy, že by povinná instalace odpovídajícího zařízení nové vozy prodražovala. "Realistický odhad je zhruba 2000 korun na jedno vozidlo. Takže se dá předpokládat, že zákazníci to v ceně vozidla vůbec nepoznají," poznamenal.

Členské země nyní začnou o své podobě návrhu na zavedení systému eCall vyjednávat s Evropským parlamentem. Ten je ale v procesu vzniku, ustavující schůzi má naplánovanou na počátek července. V únoru nyní končící parlament zavedení systému schválil, žádal dokonce jeho spuštění už od příštího roku, možnost posunutí termínu ale nebyla vyloučena.

Systém má být napojen na tísňovou linku 112 a v případě vážné dopravní nehody automaticky upozorní dispečery o poloze vozidla, jehož posádka je v nebezpečí.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
2. 6. 2014 17:23
Keď zrazím srnku...
Nápad by to nemusel byť zlý ale čo sa s takýmto systémom stane napríklad v prípade, že zrazím srnku a mne sa dajme tomu nič nestane? Je to zbytočné zaťažovanie práce hasičov, záchranárov a policajtov podľa môjho názoru... 8-s Ale keby ten systém bol premyslený do detailov tak prečo nie?
Avatar - standajlk
30. 5. 2014 14:34
Re: souhlasim
to si vazne myslite, ze operator IZS zacne po hlaseni o nehode prohledavat telefonni seznam, aby mohl zavolat ridici, zda to neni nahodou on, co pred chvili naboural svuj vuz? eCall v sobe ma gsm modul a veci okolo, takze vam proste zavolaji primo do auta.
30. 5. 2014 12:35
Re: souhlasim
Já neříkal nic o ťukancích, ale když už vystřelí airbagy... A pokud operátor IZS bude chtít shánět řidiče, tlf. číslo na něj vezme kde? To jako u firemních aut bude každý řidič posílat někam registrační SMS? :-)
Jedním z argumentů zavádění eCallu bylo právě to, že se zkrátí reakční doba IZS na nehodu. Takže vlastně popisujete opak... Operátor bude 10 minut shánět číslo na řidiče (majitelem bude firma, tam se dovolá přes IVR na recepci, ta bude shánět šéfa vozového parku, ten bude zjišťovat podrobnosti o autě, vytipuje např. 5 řidičů, sežene na ně kontakt) a pak jako operátor bude jednotlivá čísla obvolávat? To jako myslíte vážně?!?
Avatar - standajlk
29. 5. 2014 16:06
Re: Totální kontrola
K cemu je non-stop posilani souradnic auta "na centralu"? GPS si to bude poznamenavat pro sebe, aby mohlo v pripade nehody sdelit smer pohybu (v pripade nehody na dalnici tato informace by byla dulezita). Pokud auto nahle spadne do diry, kde neni GPS, tak pouzije posledni zaznam nebo se poloha urci pomoci BTS, pokud chytne GSM signal, jinak jste v * tak ci tak, jelikoz se to nikam nedovola.

Jako chapu, ze se tato sranda da zneuzit, ale to spooousta jinych veci taky - mobil, email, cokoliv, a bavi me, jak lidi (tim nemyslim vas, jen takove pozorovani ze zivota), kteri v klidu maji heslo od internetbankingu ulozene v prohlizeci a pin od karty zapsan na papirku vedle te karty, tak najednou u neceho (napr. u toho chudaka ecallu) jsou strasne znepokojeni, aby se to nezneuzilo.

A ten argument "mobil mit nemusim, ale auto ne" - kolik z vas, co tak peclive sledujete bezpecnost udaju o vasem pohybu, se dobrovolne vzdali mobilu? A ze tech informaci o vas je u operatora ulozeno spousta, vcetne vsech mist, kde vas mobil mel moznost komunikovat s vysilaci (nekdy s dost dobrou presnosti, vcetne cest do zahranici), a to i mesice zpetne.

Prosim nebrat vyse popsane jako obhajobu povinneho zavedeni eCall. Za me by bylo lepsi mit povinnost pro vyrobce nabidnout moznost za rozumny poplatek si eCall poridit do jakehokoliv auta, hodne lidi by si to poridili i bez narizeni.
A k tomu jeste pohlidat, aby se to pouzivalo k tomu, k cemu ma.

29. 5. 2014 15:02
Re: Totální kontrola
Jsem si zcela jisty, ze ti ta paranoia leze na mozek.