Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EGR ventil: Co to je, poruchy, náročnost a ceny oprav, otázky a odpovědi

Jan Faltýsek
Diskuze (12)

K čemu slouží EGR ventil? Jak funguje a jak se starat o tento důležitý díl vašeho automobilu? Jak poznáte jeho nefunkčnost a jak náročná je oprava?

Jak funguje EGR ventil (ventil pro recirkulaci spalin)? Je součást automobilu, která slouží k recirkulaci části vyfukovaných spalin zpět do motoru. Tím se snižuje množství oxidu dusíku (NOx) vypouštěných do ovzduší. EGR ventil dnes používají nejen naftové, ale i benzinové motory.

U volnoběhu bývá EGR ventil otevřen až na 90 %. Až když je třeba zvýšit točivý moment a výkon, ventil se uzavře aby se do válce dostalo více kyslíku.

Časté příčiny poruch EGR ventilu:

  • Zanesení ventilu nečistotami, usazeninami nebo korozí, což může způsobovat ztrátu výkonu nebo chybová hlášení.
  • Mechanické poškození ventilu, které může vést k jeho úplnému selhání.
  • Problémy s řídicí jednotkou ventilu nebo s kabely, které mohou způsobit, že ventil nereaguje na signály z řídicí jednotky.

Projevy nefunkčního EGR ventilu:

  • Zvýšená spotřeba paliva: Pokud je EGR ventil nefunkční, motor může spotřebovávat více paliva, protože se nedostává dostatek vzduchu pro správné spalování.
  • Zvýšené emise: Pokud je EGR ventil nefunkční, mohou být emise vysoké, protože se nedostává dostatek vzduchu pro správné spalování.
  • Zvýšený tlak v motoru: Pokud je EGR ventil ucpaný, může to způsobit zvýšený tlak v motoru a může to vést k poškození dalších součástí motoru.
  • Chybové kódy: Mohou se objevit chybová hlášení, která upozorňují na problém s EGR ventilem nebo souvisejících komponentů.
  • Nedokonalý chod motoru: Nefunkční EGR ventil může vést k nepravidelnému chodu motoru, ztrátě výkonu a vyšší hlučnosti.
  • Problémy při startování

Zaseknutí v otevřené/zavřené poloze:

Zaseknutí v uzavřené pozici: EGR ventil je zaseknutý a odmítá se otevřít. Zvýší se emise oxidu dusného. Může způsobit klepání motoru.

Zaseknutí v otevřené pozici: Větší problém. Dost možná ani nenastartujete. Pokud ano, projevem bude hrubý chod, bílý kouř z výfuku a tendence „chcípat“.

Cena EGR ventilu:

Cena samotných EGR ventilů se liší v závislosti na typu vozu a konkrétním modelu, mohou se lišit také v závislosti na místě nákupu a servisu. 

  • Volkswagen: cca 3000-5000 Kč
  • Audi: cca 3500-7000 Kč
  • BMW: cca 3000-6000 Kč
  • Fordu: cca 2000-4000 Kč
  • Renault: cca 2000-5000 Kč
  • Nákladní automobily: cca 3000-4000 Kč

EGR ventil je tedy poměrně dostupný díl, ale existují i nepříjemné výjimky. Například u Fordu Mondeo 1.8 TDCi vyráběného v letech 2007-2014 vyjde nový EGR ventil na cca 14.000 Kč. Je totiž zvláště velký a elektronický.

U luxusních aut nejsou výjimkou ani ceny převyšující 20 až 30 tisíc korun. U řady vozidel navíc tyto systémy nefungují opakovaně a majitelé je mění téměř jako spotřební zboží.

Cena výměny EGR ventilu

U některých aut může být výměna EGR ventilu relativně jednoduchá a může být provedena s minimem nástrojů. U jiných může vyžadovat speciální nástroje a znalosti. V každém případě, doporučujeme konzultovat s odborníkem.

Na starších naftových motorech bývá EGR ventil umístěn navrchu a je snadno přístupný. U takových aut jde o práci na zhruba 2 hodiny, což znamená cca 1000-1500 Kč za práci v servisu.

U novějších aut s naftovým motorem však může být EGR ventil umístěn hlouběji v motoru a může tak vyžadovat demontáž dalších součástí pro přístup.

EGR je součástí také mnoha moderních benzinových motorů. U těch bývá výměna ventilu složitější, protože může být umístěn hluboko v motoru a výměna může vyžadovat demontáž dalších součástí.

Výměna EGR svépomocí

1. Odpojte negativní kabel akumulátoru, abyste zabránili poškození elektronických systémů vozu nebo úrazu elektrickým proudem.

2. V motorovém prostoru najděte EGR ventil. EGR ventil bývá umístěn na vstřikovači nebo na hloubce motoru. Může se lišit podle typu vozu a motoru.

3. Uvolněte hadice a elektrické spoje, které jsou připojené k ventilu. Tyto hadice jsou zpravidla připojené k vstřikovači a k recirkulačnímu potrubí. Elektrické spoje jsou připojené k ventilu, aby ho tak ovládala řídicí jednotka motoru.

4. Použijte šroubovák nebo klíč na odstranění ventilu z jeho držáku. Ujistěte se, že ventil je volný a může být vyjmut snadno.

5. Nainstalujte nový ventil a zkontrolujte, zda jsou všechny hadice a elektrické spoje správně zapojené. Ujistěte se, že ventil je pevně upevněn a že jsou všechny spoje utažené.

6. Nakonec zkontrolujte, zda jsou všechny šrouby a matice pevně utažené a připojte zpět negativní kabel akumulátoru. Ujistěte se, že akumulátor je správně připojen a že kabel není poškozený.

Je důležité se řídit pokyny výrobce pro specifický model a typ vozu. Pokud máte pochybnosti nebo nejste si jisti, doporučuji nechat opravu na odborníkovi.

Jak a čím vyčistit EGR ventil?

Chemické čističe: Ve spreji nebo v tekuté formě. Je důležité dodržovat pokyny k použití, jinak mohou poškodit nejen plastové a gumové části EGR ventilu.

Parní čistič: Tyto čističe využívají horkou páru k odstranění usazenin a nečistot. Prodávají se ve verzích pro domácí i profesionální použití.

Ultrazvuková lázeň: Mechanické (nikoli elektronické) části EGR ventilu lze vyčistit v ultrazvukové čističce. To je šetrný a efektivní způsob.

Mechanické čištění: Ruční nebo elektrické kartáče.

Jak předejít poruchám EGR ventilu:

  • Pravidelně měňte olej v motoru, abyste zabránili tvorbě usazenin a ucpání ventilu.
  • Pravidelně kontrolujte a čistěte EGR ventil, abyste zabránili ucpání nečistotami a usazeninami.
  • Používejte kvalitní palivo, abyste snížili riziko tvorby usazenin v motoru.
  • Pravidelně kontrolujte a měňte vzduchový filtr, abyste zajistili dostatečný vzduch pro správnou funkci EGR ventilu.
  • Používejte originální díly nebo díly od důvěryhodných výrobců, abyste zajistili správnou funkci EGR ventilu.
  • Nepoužívejte nesprávné mazací oleje, které by mohly ovlivnit fungování EGR ventilu.
  • Používejte kvalitní diagnostiku, abyste mohli včas zjistit a opravit jakékoli problémy s EGR ventilem.

Zaslepení EGR ventilu

Mnoho majitelů řeší problémy s EGR ventilem jeho úplným zaslepením. Zejména u starších dieselů to může přinést více výkonu i nižší spotřebu paliva.

Tento postup je však nelegální a nelze ho provést u všech motorů. U některých vede zeslepení EGR ventilu naopak k nižší efektivitě spalování i dalším problémům.

Nejčastější otázky (a odpovědi) o EGR ventilech

Co je EGR ventil a k čemu slouží? EGR ventil (ventil pro recirkulaci spalin) je součást automobilu, která slouží k recirkulaci části vyfukovaných spalin zpět do motoru. Tím se snižuje množství oxidu dusíku (NOx) vypouštěného do ovzduší.

Jaké jsou nejčastější poruchy EGR ventilu? Nejčastější poruchy EGR ventilu zahrnují zanesení ventilu nečistotami nebo usazeninami, mechanické poškození ventilu a problémy s řídicí jednotkou ventilu nebo s kabely.

Jak mohu předejít poruchám EGR ventilu? Abyste předešli poruchám EGR ventilu, doporučuje se pravidelně kontrolovat a čistit ventil (pokud je to možné). Dále je důležité pravidelně měnit olej a filtry v motoru. A používat kvalitní palivo. Celkově udržovat auto v dobrém technickém stavu.

Kolik stojí oprava EGR ventilu? Cena opravy EGR ventilu se může lišit v závislosti na typu vozu a místě opravy. Obecně se pohybuje od 1500 do 8000 Kč. Může být ale i mnohem dražší.

Jak poznám, že mám problémy s EGR ventilem? Můžete si všimnout ztráty výkonu, zvýšené spotřeby, chybových hlášení nebo nepravidelného chodu motoru.

Může selhání EGR ventilu způsobit škody na motoru? Ano, selhání EGR ventilu může způsobit škody na motoru, jako jsou korozi nebo usazení nečistot v motoru. Tyto škody mohou vést k dalším poruchám nebo dokonce k poškození motoru.

Jaká je životnost EGR ventilu? Životnost EGR ventilu se liší v závislosti na typu vozu a jak často se ventil čistí a kontroluje. Obecně se pohybuje kolem 100.000 - 150.000 km nebo 5-7 let.

Je nutné měnit EGR ventil při každé servisní prohlídce? Není nutné měnit EGR ventil při každé servisní prohlídce, ale doporučuje se ho kontrolovat a čistit pravidelně, aby se zabránilo poruchám nebo škodám na motoru.

Jaký je vliv selhání EGR ventilu na spotřebu paliva? Selhání EGR ventilu může způsobit zvýšení spotřeby paliva, protože motor musí pracovat s vyšší teplotou nebo s nižším výkonem.

Jsou nějaké způsoby, jak opravit EGR ventil bez jeho výměny? Některé poruchy EGR ventilu lze opravit vyčištěním ventilu, avšak v případě mechanického poškození nebo selhání elektrických součástí je nutná jeho výměna.

Trocha historie

EGR ventil (ventil pro recirkulaci spalin) se začal používat v automobilech již v 70. letech minulého století. Cílem bylo snížit množství oxidu dusíku, který se vypouští z automobilových motorů do ovzduší. První automobily s EGR ventily byly vyráběny v USA a Evropě. Nyní jsou běžnou a povinnou součástí většiny automobilů.

Jan Faltýsek
Diskuze (12)

Doporučujeme

28. 1. 2023 15:12
Re: funkce EGR
Stejne mi s ty NOX vrtaj hlavou … jak nemci pres covid merili a merili, protoze nikde zadna auta nejezdila … a nenamerili zadnou zmenu oproti normalu.

To je jako dost podstatny, protoze pokud to tak je, potom emise NOX z aut jsou tak male, ze jsou az nemeritelne a tudiz je temer vsechno znecisteni NOX z jinych zdroju.

Chvili se o tom psalo a pak ticho…
25. 1. 2023 06:01
čistota sání
Nikde jsem se v té snůšce nedozvěděl jednu z nejdůležitějších věcí, a sice že EGR spolu s olejovými výpary umí v sání vytvořit černý lepivý hnus, který ani umí úplně zanést a způsobit tak další problémy.
To je taky důvod, proč ho lidé zaslepují, aby pak nemuseli rozdělat půl auta kvůli čištění sání.
24. 1. 2023 19:03
Re: funkce EGR
Myslíš štěke ? :-)
24. 1. 2023 18:58
Proč bych kwa* mel
U svého Priusu EGR zaslepovat? Snad ho raději naopak vyčistím. Před barákem za 2 odpoledne
Nechápu vás . Vysvětlete mi to.
24. 1. 2023 17:12
Re: funkce EGR
evidentne nevis ktera bije, kdyz zaslepeni EGR nepovazujes za prasecinu
prinejmensim u starejch klumpru, ktery mas evidentne na mysli