Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobil poprvé dokončil Rallye Dakar. Zabralo mu to 111 hodin

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 18. 1. 2017 • 06:20
10
10
Zobrazit náhledy (10)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Vůbec poprvé v historii se podařilo automobilu výhradně na elektrický pohon dokončit jeden z nejobtížnějších závodů světa, Rallye Dakar. Tento primát patří španělské společnosti Acciona.

Pod poněkud tajemně znějícím jménem se ukrývá firma zabývající se obnovitelnými zdroji energie. Jejich účinkování na Dakaru je spojené se strojem pojmenovaným příznačně Electrek. Vůz s číslem 369 vůz řídil Ariel Jatón, spolujezdce mu dělal Germán "Tito" Rolón, kteří dokázali náročný závod zvládnout za 111 hodin, 21 minut a 18 sekund. Na vítěze třídy ztratili více než 80 hodin, i tak se však jedná o historický milník.

Příprava a vývoj elektromobilu na Rallye Dakar zabrala dlouhých pět let. Zdrojem pohybu je synchronní elektromotor o výkonu 340 koní (250 kW) napájený z akumulátoru typu lithium-ion o kapacitě 150 kWh. Zmíněný akumulátor se skládá ze šesti modulů. Zajímavostí je možnost nabíjet nezávisle každý modul akumulátoru zvlášť. To výrazně urychluje nabíjení, které tak zabere přibližně 60 minut.

Navíc jsou tady ještě solární 100wattové panely umístěné v zadní části střechy. Asi nepřekvapí, že šasi vozu je vyrobeno z lehkých a zároveň tuhých kompozitních materiálů. Zajímavostí je maximální rychlost, omezená na 93 mil za hodinu, tedy 148,8 km/h. Zřejmě z důvodu chlazení.

V minulosti dokázalo Rallye Dakar dokončit zhruba 18.000 vozidel, ovšem stroj společnosti Acciona je prvním, který při tom nevypouštěl žádné emise. Lze očekávat, že se v budoucnu dočkáme více elektrických aut na tomto jednom z nejobtížnějších závodů planety.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - Barry Lyndon
19. 1. 2017 10:05
Re: rychlost
vzhledem k dojezdu (cca 300 km) museli zjevně dobíjet i během závodu. Rychlostní zkoušky byly letos sice krátké, ale přejezdy byly naopak dlouhé. Zřejmě museli mít nějaká zvláštní pravidla, protože závodník nesmí (ani během přejezdu) přijmout cizí pomoc (cizí ve smyslu od někoho mimo startovní pole, závodníci si navzájem pomáhat samozřejmě mohou). Pochybuju, že auto s diesel agregátem jelo ten závod (jako rychlá asistence) taky....
19. 1. 2017 06:52
rychlost
Jeli to 111 hodin, vítěz o 80 hodin méně. Počítám tedy správně že oproti vítězi jeli skoro čtyřikrát pomaleji ?
Avatar - Pjenkava
18. 1. 2017 18:09
Super!
Bravo a jen tak dál. Konkurenci v kategorii E ;-)
18. 1. 2017 16:35
Re: DOBÍJELI TO Z DIESELGENERÁTORU ...
Taky by mě zajímalo, z čeho ten elektrosamohyb v těch pustinách dobíjeli! >:-[]
Avatar - WinDiesel
18. 1. 2017 14:08
DOBÍJELI TO Z DIESELGENERÁTORU ...
byl to zcela bezemisní provoz ... až na to že kvůli tomu musel jet extra diesel generátor - leda že by využili nějaký který tam byl za jiným účelem ... to na věci nic nemění .... stejně jeli na naftu nebo na benzín

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku