Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobilem kolem světa? Posádka Nissanu Ariya to zvládla!

Dominik Kovář
Diskuze (33)

Posádka i vůz si zaslouží pochvalu. Ale na jedno nabití to rozhodně nebylo.

Ve dvou se to lépe táhne a v manželství to platí obzvlášť. Manželé Chris a Julie Ramseyovi se rozhodli k expedici, která dosud neměla obdoby. Už v roce 2017 přišli s nápadem absolvovat elektromobilem cestu ze severního pólu na jižní a to poté, kdy se jim podařilo s Nissanem Leaf dokončit Mongolskou rallye, která měřila 10 tisíc kilometrů. 

Dostat se ze severního pólu na ten jižní a pomyslně absolvovat cestu kolem světa byl ale hlavně kvůli rozmanitým přírodním podmínkám již od začátku velmi těžký úkol. Po letech příprav i s oficiální podporou Nissanu se nakonec s modelem Ariya vydali manželé a dobrodruzi v jednom na trasu 30. března 2023 ze Severního magnetického pólu. 

V mrazivých podmínkách nebyla cesta s elektromobilem jednoduchá. Nissan Ariya čelil teplotám nižším než - 20°C. Manželé kryli systém chlazení vozu sněhem před mrazivým větrem. 

Cesta Ramseyových pokračovala přes území Severní Ameriky, konkrétně Kanadu a západní pobřeží Spojených států. Na rovník v Kolumbii dorazili v září, tedy půl roku po startu své cesty. Skrze Jižní Ameriku se manželé dostali k jižnímu pólu 19. prosince, 10 měsíců od startu expedice. Celkově ujeli impozantních 30 tisíc kilometrů. 

Elektrický Nissan Ariya musel před startem náročné a dlouhé trasy projít několika úpravami, o což se postarali Arctic Trucks. Přes zvednuté zavěšení byl Nissan obut do devětatřicetipalcový terénních pneumatik BF Goodrich. Mezi dalšími vychytávkami jsou střešní nosič, širší blatníky nebo jednotka obnovitelné energie, která zahrnuje větrnou turbínu a solární panely. 

Video se připravuje ...

„Nemůžu uvěřit, že jsme na jižním pólu. Po tolika letech plánování mi to připadá nereálné. Vždy jsem důvěřoval úžasným schopnostem elektrických vozidel a věděl jsem, že se náš Nissan Ariya vypořádá se vším, co mu přijde do cesty. Bylo to však mnohem těžší, než jsem čekal,” prohlásil Chris Ramsey. 

Nissan Ariya s pohonem všech kol zvládne ujet na jedno nabití podle WLTP až 525 kilometrů. V případě expediční Ariye to zejména kvůli větším pneumatikám muselo být o dost méně a přesto tisíce kilometrů dlouhou cestu bez závažných obtíží zvládla. Zvládne někoho tento počin přesvědčit o schopnosti elektrických vozidel? Manželé Ramseyovi věří, že ano. 

Dominik Kovář
Diskuze (33)

Doporučujeme

25. 12. 2023 12:43
Re: Blahoprejeme
Tak musí napsat ódu na každou takovou šaškárnu. Adorace elektra je jeho povinností :-[]
24. 12. 2023 16:12
Re: Re: Re: Uz to, ze vychazeji clanky/videa jako...
Aha. Takže po prijezdu po 600km jizdy si pujdu nakoupit abych mohl nabit-to jsem neudelal nikdy (od dob rohliku.cz jsem ve velkych potravinach ani nebyl), z mych znamych take nikdo. Po prijezdu jsem rad,ze jsem doma,jidlo vzdy doma nejake je, v dobach modernich z cesty/pred odjezdem domu objednam rohlik.cz a pro deti pizzu odvedle.

A hotel si fakt teda nemam ve zvyku vybirat podle nabijecky,ale podle toho,co se mi libi a co tam je a kde to je.

Ale dekuji Vam,jsem rad,ze jste mi potvrdil,ze toto nechci. Tohle je slouzeni autu. Hezke Vanoce Vam preju a at Vam EV slouzi.

P.s. v tom ABRP mam zadaneho Taycana,ktereho jsem zvazoval. Ale ne, s temito "navstevami nakupaku" to nechci. Zustanu u V8.

P.S.2 I v pripade SOC na dojezdu 10% mi nabijeni zabere na ceste Solden Praha 55 min, i.e. 17% casu ciste jizdy. To je pro me za cenu Taycana naprosto neakceptovatelne. Bylo by to akceptovatelne za cenu zakladni Octavie. Mozna.
Avatar - eLzyx
24. 12. 2023 13:55
Re: Re: Uz to, ze vychazeji clanky/videa jako...
sám vidíš, že ta osvěta je potřeba, protože uvažuješ nad tím jako nad spalovákem - ještě dotankuju, ať mám ráno plnou.
Ale to EVčkář nedělá.

Pořád nechápeš tu potřebu změny myšlení "musím stát u auta, když doplňuji kilometry" na "dobíjím ideálně v cíli, kde už řeším to, co potřebuji"
Takže přijedu z lyží, vysadím rodinu doma, žena může začít prát a já dojedu koupit nějaké čerstvé jídlo. Většina obchodů má nějakou nabíječku, takže i když tam budu jen 30 minut, tak na 150kW nabíječce natlačíš skoro plné auto. A 90%? U většiny aut blbost poškozující baterii, pokud nehodláš jet ihned další desítky kilometrů.
A nebo obráceně - cesta na lyže. Nepotřebuji trávit hodiny na nabíječce 50km od hotelu, aby byla baterie plná. Vyberu takový hotel, kde mohu nabíjet a přijedu tam s 10%.
Při takovém chování, ti na téhle trase, zabere nabíjení s moderním EV cirka 20minut. Za moderní EV považuji Tesly někdy od roku 2019, 800V KIA/Hyundai, EQ?, iX?, Tyacan, e-Tron GT. Ne ty šroty od VW s cold gate.
24. 12. 2023 10:18
Re: Re: Uz to, ze vychazeji clanky/videa jako...
Tomu věří 1 z 50, není to mainstream. Co ale všichni vědí - a co právě tato agitprop videa mají změnit - je, že s EV musíš věci plánovat jak cestu autem do Jugoslávie před 50 lety a že je to ve srovnání s ICE krajně nepohodlné.

Příklad:

Teď jsem si dal do a Better Route Planner cestu Solden-Praha. Soc 100% v Soldenu a 90% v Praze (ať je auto ráno ready na další cestu jako každý za 5 minut dotankovaný spalovák). Čistá doba jízdy 5 hod 21 min. Dobíjení 3x celkem 1 hod 33 min.

Úpřimně mi odpovězte: Je stát (100* 93/321=) 29% času čisté jízdy na nabíjení adekvátní? Je stát 29 vteřin na každých 100 vteřin jízdy nabídka, které majitel ICE nemůže odolat?
Avatar - eLzyx
23. 12. 2023 21:27
Re: Re: Uz to, ze vychazeji clanky/videa jako...
Když si přečteš diskuze kdekoliv, tak ta osvěta stále potřeba je. Lidi pořád věří tomu, že umrznou v koloně, nebo že do Chorvatska se EVčkem jede aspoň dva dny.