Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
S MG4 po Skandinávii
S MG4 po Skandinávii
Viditelnost během naší návštěvy Nordkappu byla nulová, nápis na stěně pokladny ale poskytuje možnost udělat si fotku auta i s důkazem. Velké parkoviště bylo plné karavanů a dalších vozů, za osobní vůz se platí 125 NOK (asi 270 Kč). Mnohdy bývá označován jako nejsevernější místo pevninské Evropy, to je ale ve skutečnosti o pár desítek kilometrů dále, na mys Kinnarodden se však musí jít celý den pěšky. Nordkapp leží na ostrově, s pevninou je propojený podmořským tunelem a tak se z něj snadněji stala turistická destinace.
Nabíjecí stojany v Norsku velmi často vypadají takto a platí to zejména pro síť Kople, kterou jsme využívali nejčastěji. V přístřešku připomínajícím zásuvku je obvykle jeden ultra rychlý stojan, jeden 50kW a jeden AC, a mnohdy stojí na hezkých místech, jako třeba tento ve městě Honningsvåg, jen 22 kilometrů od Nordkappu. Větší nabíjecí huby mají naopak většinou alespoň šest samostatných stojanů UFC. I na severu je jich opravdu spousty, a jezdit se tak dá v podstatě bez plánování.
39
Fotogalerie

Elektromobilem po Skandinávii: Nejlevnějších 9500 km?

Michal Dokoupil

Norsko již žije v budoucnosti, elektromobily zde tvoří 90 % trhu. Jak to jednou může vypadat i u nás, jsme se rozhodli prozkoumat na vlastní kůži, a vyrazili na sever s nováčkem ve flotile dlouhodobých testů MG4.

Norsko je už dlouhé roky považováno za ráj elektromobility. Je to totiž první země světa, kde se bateriové vozy dostaly na přední místa v prodejních tabulkách, a dnes už je jejich podíl dokonce na 90 %. Hornatá země daleko na severu Evropy, kde velká část území je dokonce za polárním kruhem, přitom nezní jako ideální místo pro takové vozy. Rozhodli jsme se tedy Norsko navštívit a podívat se osobně, jak by mohla jednou vypadat i naše budoucnost. Že pojedeme elektromobilem, bylo proto naprosto jasné.

Dalším důvodem cesty ale samozřejmě bylo objevování krás Skandinávie. Jako záchytný bod jsme si vybrali Nordkapp. Sice se obvykle vyhýbáme profláklým turistickým destinacím plným lidí, ale nejsevernější bod, kam se dá v Evropě dojet autem, nás lákal už delší dobu. Žádné další konkrétní destinace jsme si předem nevybrali, plán byl dojet na Nordkapp a pak strávit další dva týdny pomalým putováním přes Norsko zpátky na jih. Norsko je ostatně extrémně populární destinací, kam se jezdí autem kempovat, a vyzkoušelo to i spousty Čechů. Takže nás zajímalo, jak moc je to proveditelné s elektromobilem.

Na cestu jsme si vzali nový přírůstek v redakční flotile dlouhodobě testovaných vozů. Elektrické MG4 přišlo na náš trh loni a rychle jsme si jej oblíbili. Letos se vedle ostré varianty Xpower objevila také další, s větší baterií o kapacitě 77 kWh, která doplnila stávající modely s 51 a 64 kWh. MG4 patří mezi ty nejlevnější elektromobily na českém trhu, tato volba nám proto přišla o to zajímavější. O schopnostech velmi drahých elektromobilů už dnes lidé nepochybují, ale chtěli jsme vyzkoušet, jak se cestuje s vozem z opačného spektra nabídky. Ověřit jsme si také chtěli, jestli podobná cesta vyjde levněji než spalovacím vozem.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!