Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Emblémy pro Bugatti, Ferrari nebo Rolls-Royce se vyrábí... v Hrušovanech!

Petr Barták
Diskuze (5)
Chrlit hliníkové znáčky na kola, kapoty, airbagy nebo klíče v milionových sériích při bezchybné kvalitě požadované automobilkami není jen tak a umějí to málokde na světě. Co taková výroba obnáší, na to jsme se byli podívat v Hrušovanech u Brna.

Jsou hladké i profilované, zalité v plastu i jen holé přelakované – emblémy výrobců osobních, užitkových i nákladních aut, na jaké si jen vzpomenete. „Je pravda, že když si některá automobilka neví rady s kvalitou dodávek emblémů značky na své modely, nakonec skončí u nás,“ pyšní se jednatel společnosti Cromtryck Roman Jevický. Ročně brány firmy v nejvyšším patře budovy průmyslového areálu v centru Hrušovan u Brna opustí až dvacet milionů znáčků. To představuje zhruba čtvrtinu světové roční produkce automobilů, které hliníkové emblémy používají.

Výlučné postavení

„Naší pozici na trhu nahrává, že jen málo firem v Evropě je schopno vyrábět emblémy automobilových značek v obrovských sériích a zcela bez kazů,“ říká Jevický. Jak vzpomíná, začátek tisíciletí s příchodem standardizace procesů při výrobě automobilů, například požadavek stoprocentní kvality komponent bez jakýchkoli vad, byl velmi těžký. Výroba i tržby před deseti patnácti lety proto klesaly o desítky procent. Aby obstáli, museli Hrušovanští beze zbytku dostát požadavkům automobilek a při vlastním výrobním procesu zcela eliminovat vadné kusy. „Když se ale podařilo všem standardům vyhovět, rázem jsme se ocitli v jiné lize,“ tvrdí Jevický. Kromě zavedených odběratelů jako BMW či Ford se firmě na základě referencí z autoprůmyslu začali hlásit další výrobci vozidel, jejichž dosavadní dodavatelé nebyli v té době schopni požadované podmínky naplnit a zkrachovali. To podle jednatele postihlo například v roce 2010 Jaguar Land Rover, který se pak stal jedním z významných zákazníků. „Dnes loga od nás najdete snad na všech autech vyráběných v Evropě,“ tvrdí Jevický.

V Hrušovanech je umístěn i vývoj. Jak jednatel podotýká, firma s 85 výrobními pracovníky v minulosti vyřešila i výrobu kovových znáčků na kryty vzdušných vaků, kde byla loga do té doby buď plastová, nebo dokonce jen vylisovaná. Kovové znáčky jsou stejně

bezpečné, a navíc lépe vypadají.

A krátká je na ně pořád i obvykle jinde velmi čilá levná čínská konkurence. „Oni by dokázali udělat v obstojné, tedy ne úplně stoprocentní kvalitě emblémy v tisícových sériích, ale miliony kusů už nezvládají,“ říká jednatel. Výlisky levné asijské konkurence podle něj navíc často praskají a po čase navíc korodují – takové výrobky ovšem nechtějí ani lidovější značky aut. Proč se to neděje s hrušovanskými emblémy, Jevický samozřejmě ví. Konkurenci však nahrávat nechce, tudíž ani nám úplně dopodrobna nevysvětluje, v čem se tajemství stoprocentní kvality výroby skrývá.

V rukavičkách

Chceme ovšem tu bezchybnou produkci obhlédnout. Na začátku výroby stojí sklad plný papírových beden, které ukrývají tenké tabule z čistého hliníku, každá je potažená tenkou fólií. „Je to proto, aby se natištěné vzory nepoškrábaly,“ zasvěcuje nás Jevický. Ze skladu pak tabule na vozících putují na embosování, tedy vytváření reliéfu konkrétního loga. Ten vznikne tak, že se v lisu znáčky

vymáčknou do požadovaného tvaru.

Odtud tabule putuje do lakovny, kde se na ni nanáší požadovaný lak, který je po uschnutí přetažen fólií – to aby nedošlo k poškrábání povrchu při dalším zpracování. Následujícím krokem je vyříznutí loga z tabule včetně úchytů s natištěnými čísly a kódy na přichycení

ve voze. Jednotlivé vystřižené emblémy, z nichž pracovníci napřed strhnou krycí fólii, se tu ukládají do připravených mřížek. Ty pak putují do pecí, kde se při řízené teplotě na znáčcích několik hodin za tepla spojují a vytvrzují polymery. Aby byl na povrchu pevný, ale zároveň pružný, musí tuhnout a chladnout až několik dní.

Teď už logo vypadá jako připravené k namontování, ale hotovo zdaleka ještě není. Přichází totiž důkladná kontrola, například měření rozměrů emblému na přístroji s paprskem, který dokáže najít i chybu lidskému zraku neviditelnou. Následuje pobyt loga v testovací laboratoři. Tady podstupuje řadu zkoušek. Ověřuje se chování emblému za vysokých i nízkých teplot, vysoké či nulové vlhkosti, v různě agresivním prostředí jako třeba směsi solné vodní mlhy s kyselinou octovou a prvky mědi či působení pohonných hmot na povrch loga. „Zkoušky trvají minimálně deset dní. U luxusních značek se speciálními požadavky třeba i několik měsíců,“ vysvětluje jednatel. Když logo projde testy, je tu ještě finální kontrola a balení do připravených forem. Pak už znáčky putují do výrobních závodů.

Jaká loga jsme viděli

V Hrušovanech produkují hlavně emblémy výrobců osobních aut, například značek Alfa Romeo, BMW, Dodge, Fiat, Ford, Jaguar,

Land Rover, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Renault, Škoda, Volkswagen nebo Volvo. Viděli jsme i znáčky skutečně luxusních automobilů jako Aston Martin, Bentley, Bugatti, Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. Nechyběla ani loga nákladních a užitkových vozů, třeba Ford, MAN, Scania či Volvo. Na otázku, proč jsme mezi kovovými emblémy nenašli například aktuální logo Opelu, má jednatel společnosti Roman Jevický jednoduchou odpověď: „Vyrábějí se z plastu, a to u nás zatím neděláme. I tento typ výroby ale rozbíháme.“

Historie v kostce

Firma Cromtryck vznikla ve Švédsku ve 40. letech, od 70. let vyráběla emblémy pro BMW a Ford. Postupně přibývaly další automobilové značky. V roce 2002 společnost uzavřela zastaralý provoz ve Velké Británii a přesunula výrobu na Moravu. Dnes produkuje kovové emblémy prakticky pro všechny značky vyráběné v Evropě včetně luxusních. Mezi další trhy patří i Spojené státy a také Korea nebo Čína.

Víte, že…

… řada znáčků má povrch konstruovaný proti poškození od kamínků a dalších odletujících nečistot? Po zásahu se sice lak prohne, má ale paměť a po čase se vrátí do stejného tvaru jako před zásahem.

Petr Barták
Diskuze (5)
5. 12. 2016 10:32
Bezchybná kvalita
Teda že to vyrábějí v bezchybný kvalitě to je dobrá utopie. PPM 0 je taková paní Columbová, všichni o tom mluví, ale v reále to ještě nikdo neviděl. V každý výrobě se občas povede vyrobit zmetek. Ano dá se to skoro odstranit 100% optickou kontrolou prováděnou automatem, ale fakt jen skoro.
4. 12. 2016 20:39
Re: Kvalita znakov Saab a Ford
Predny na FFII niekomu zozltol. Ford mal akciu k nejakemu vyrociu a menil ich zdarma. A v teple Palerma by aj BMW zliezlo, nielen Alfa ;-)
4. 12. 2016 14:31
Kvalita znakov Saab a Ford
Kvalita znakov Saab a Ford (hlavne zadny) je teda nevalna. 8-s
Sorry ale viac sa dodrbavali len znaky Alfa Romeo.
4. 12. 2016 13:05
Re: Ani nadpis, s písmeny jako kráva....
Jojo kósek vode mě. Ať žijóó Hrušovany vod štadtlu. Ty voe
4. 12. 2016 12:37
Ani nadpis, s písmeny jako kráva....
....si po sobě nepřečtou. Hlavně, že tam nechybí vykřičník. 8-s Roll-Royce ??? A to "v" v Hrušovanech má být malé.

(edit: děkuji za rychlou opravu)