Escort Mk II stojí skoro dva miliony. Ale tenhle je úplně nový
Dvojkový Ford Escort je kultem, zejména pak v ostrých verzích RS. Ten od MST Cars vypadá jako soutěžák, má silniční homologaci, hromadu koní a stojí kopu zlata. Rok výroby? 2021...
Druhá generace Fordu Escort se vyráběla od prosince 1974 do srpna 1980. V 80. letech byla na našich silnicích vzácností, ale sami jsme doma jeden jako ojetinu měli. Obyčejný, s třináctistovkou, vyrobený v Británii a s volantem na levé straně. Escort byl ale hlavně úspěšný v závodech cestovních aut a rallye. Ari Vatanen s Davidem Richardsem vyhráli v roce 1981 světový šampionát, jejich Escort RS1800 měl barvy Rothmansu. Dodnes se ostré RS používají v různých soutěžních školách, čtyři dekády po ukončení výroby. A jsou velmi oblíbené. Proč? Možná proto, že dvojkový Escort byl totiž ještě zadokolka...
A pak jsou tu Motorsport Tools ze severního Walesu, respektive jejich divize MST Cars. Ti vám „Mark II“ postaví nový. Vážně! Svůj úmysl oznámili v červnu 2019. Chtěli stavět nové soutěžní Escorty první a druhé generace. Zatím to vypadá, že se jim daří... V Albionu se roztrhl pytel s tzv. „pokračovacími sériemi“, jenže na rozdíl od Aston Martinu, Bentleye a Jaguaru ji tentokrát nemá na svědomí výrobce originálu, tedy samotná automobilka... Nejde o restomody s využitím původních karosářských dílů.
Jaký je Escort Mk II z roku 2021? Vypadá jako soutěžní verze pro dávnou skupinu 4. Dostane i britské značky na základě individuálního typového schválení, takže s ním lze legálně jezdit v běžném provozu. První dokončený exemplář v rudé barvě je určen pro testování. Má v přídi dvouapůllitrový Duratec, na který navazuje manuální převodovka. Zadní náprava Atlas nepostrádá samosvorný diferenciál.
Prototyp má uvnitř ochrannou klec, podvozek Bilstein a brzdy od AP. Na výběr jsou ale i další agregáty. Třeba dvoulitrový čtyřválec Cosworth BDG s 230 koňmi (169 kW). Dvouapůllitr Millington Diamond lze spárovat se šestistupňovou sekvenční skříní, jeho výkon přesahuje 300 koní (221 kW). To zní... ďábelsky, vždyť prodejní verze Escortu RS2000 měla v polovině 70. let 110 koní. A že s 935 kg dokázalo tohle stádečko pěkně zacvičit... Standardem je hydraulická ruční brzda. Jak jinak?
Ceník začíná – a teď se podržte – na 65 tisících. Samozřejmě v librách, to znamená 1,89 milionu korun a nějaké ty drobné. Není to vůbec málo, pravda. Pochopitelně nemusí být ani zdaleka konečná. Je libo širokou karoserii, nebo stačí úzká? Interiér v kůži, nebo holý závodní? Přídavná světla? Zástěrky? Není problém. Odstín laku karoserie nechť si vybere zákazník sám. Prakticky jakýkoliv.
Motorsport Tools, které vede Carwyn Ellis tvrdí, že jsou schopni uspokojit objednávky z celého světa. Mají v současnosti hotový ještě další kultovní Escort Mk II v modré barvě a vzniká první kus s karoserií „psí kosti“, jak se podle tvaru přídě přezdívalo předchůdci. Malosériová výroba začne ještě letos, samozřejmě podle objednávek. Firma je schopna postavit 12 aut ročně, práce na každém zaberou zhruba půl roku, ale pochopitelně se jich může rodit více najednou a potřebný počet lidí MST jistě mají. Najde si takový počin na dost zájemců? Za 65 tisíc liber totiž koupíte minimálně dva „dvojkové“ originály, leckdy i tři. Ale ty zpravidla nemají 300 koní.
Čekací listina ale může být pořádně dlouhá i za takovou hromadu peněz. Vždyť tohle auto je hlavně pro radost a stačí i těm současným. Protože to zkrátka a dobře není historický kousek, jen tak vypadá.
Zdroje: PistonHeads, Carscoops, Motorsport-Tools.com FB, Wikipedia, Glenmarch.com, Svět motorů
Foto: Motorsport Tools