Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Honda Jazz - 5 hvězd s nedostatečnou ochranou při nárazu na kůl

Jan Blaha
Diskuze (25)
V nárazových testech Euro NCAP získal Jazz v celkovém hodnocení 5 hvězd. Nicméně výrobce by se měl zamyslet nad ochranou hrudníku při nárazu na kůl a nad ochranou dolních končetin při čelním nárazu.

Nejmenší evropský model japonské automobilky staví na unikátních vlastnostech svého prodejně velmi úspěšného předchůdce. V karoserii s designem, který je víceméně evolucí designu minulé generace, najdeme ještě prostornější interiér, lepší funkčnost a silnější, hospodárnější motory. Silnou zbraní proti konkurenci na poli variability interiéru je systém sedadel Magic Seats, která se dají sklopit jedním snadným pohybem.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v květnu 2009, absolvoval model Honda Jazz 1,4 ES s karoserií hatchback o hmotnosti 1119 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče, airbag spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců věku použita sedačka Britax-Römer BabySafe ISOFIX, která byla instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) proti směru jízdy. Pro figurínu 36 měsíců se nainstalovala (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) sedačka Britax-Römer Duo Plus s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po čelním nárazu stabilní. Podlaha u řidiče se sice zdeformovala, ale naštěstí nedošlo k jejímu roztržení. Nicméně posun pedálové skupiny směrem vzad byl poměrně velký a komisaři udělili penalizaci za posun spojkového pedálu. Konstrukce přístrojové desky představuje potenciální riziko vzniku poranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce.

Při nárazu na kůl byla ochrana hrudníku ohodnocena známkou „nedostačující“, když míra stlačení žeber překročila bezpečné meze. Ochrana ostatních partií těla byla při nárazu na kůl i při bočním nárazu hodnocena jako „dobrá“.

crashtest honda euroncap mpv crashtest honda euroncap mpv

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu si vysloužila od komisařů známku „mezní“.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých11,471%7,898%675%2,870%2878%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy figuríny ve věku 36 měsíců nebyl při čelním nárazu nadměrný. Při bočním nárazu zůstaly hlavy obou dětí v bezpečí sedaček. I když je možné airbag spolujezdce deaktivovat a na jeho sedadle použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči bohužel nebyla dostatečně jasná.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční10,487%4100%2100%538%--
36 měsíční11,596%4100%2100%--
Ochrana dětí-3979%

Ochrana chodců

Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Honda Jazz maximum bodů. Rovněž ochrana nohou a pánve v oblasti přední hrany kapoty získala téměř maximum bodů. Ochrana hlavy dítěte je převážně nedostačující. Kapota poskytuje akceptovatelnou míru ochrany dětské hlavy pouze v 1 ze 6 zkoušených sektorů. Další body jsou v této disciplíně uděleny pouze v několika málo segmentech ostatních zkoušených sektorů. Naopak ochrana hlavy dospělého chodce je na vysoké úrovni ve 4 ze 6 zkoušených sektorů kapoty.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců10,443%5,287%6100%2260%

Asistenční systémy

Honda rozšiřuje v průběhu roku 2009 používání elektronického stabilizačního systému (ESC) ve svých vozech. Model Jazz je momentálně pro některé trhy vybaven systémem ESC pouze v rámci mimořádné výbavy, nicméně celkově se očekává, že většina prodaných vozů bude mít nakonec ESC jako součást standardní výbavy. Navyšování vozů vybavených ESC bude pokračovat až do června 2010, kdy se očekává, že se systém ESC bude součástí standardní výbavy všech modelových řad ve všech evropských zemích. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech jsou součástí standardní výbavy, ale vůz za ně obdržel jen 2 body (patrně provedení připomínače na některém z míst nevyhovělo podmínkám Euro NCAP.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Honda Jazz podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získala v celkovém hodnocení maximální počet 5 hvězd. Nicméně vůz má velké rezervy zejména v oblasti ochrany hrudníku při nárazu na kůl, která byla hodnocena dokonce jako nevyhovující a potom v oblasti ochrany dolních končetin řidiče i spolujezdce. Díky bodovým srážkám za problémy popsané výše by měl Jazz problémy udržet si 5 hvězd i v roce 2010.

Pochvalu naopak zaslouží ochrana chodců (až na hlavu dítěte).

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2878%38,979%2260%571%74%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Honda Jazz (2009)

Jan Blaha
Diskuze (25)
2. 6. 2009 13:06
Test IIHS
Pro Jazz mluvi fakt, ze Honde nezalezi jen na NCAP, ale potrebuje uspet i v IIHS, kde jsou kriteria jina a auto je tedy nutne postavit komplexneji. Odkaz na test v IIHS [odkaz]
29. 5. 2009 06:51
Re: Hodnocení
No tak nevieš, možno sa zakrátko dočkáme aj toho, že sa budú karosérie skúšať na vniknutie konára cez sklá a cez dvere, na pád skaly cez strechu, alebo na letiacu tehlu z náklaďáka pred autom... Divím sa, že ešte nevymysleli test na prevrátenie sa auta, prípadne na pád z násypu alebo do rokliny...
Ak budú stále takto umelo navyšovať nároky na pasívnu bezpečnosť, onedlho budú mať aj autíčka ako Jazz aspoň dve tony vlastnej váhy a cenu auta o dve triedy väčšieho. K čomu je dobré, že po cestách jazdia také tanky?
28. 5. 2009 19:37
Re: Hodnocení
Noha, hrudník, hlava... to je den, pohoda jazz >:D :yes:
28. 5. 2009 19:18
Re: Hodnocení
:yes:
28. 5. 2009 19:18
Re: POZOR NA COOL
Crv je na trhu spoustu let a tim padem ma vybudovanou image.A ted tu o Golfu a Civicu? ;-)