Euro NCAP 2009: Opel Insignia – Povinnost splněna - pět hvězd i dle nové metodiky
Opel/Vauxhall Insignia, evropské Auto roku 2009, představuje pro automobilku Opel podobný technický a designový zlom, jakým byla před 20 lety Vectra. Vůz s dynamickým sportovně laděným designem je prošpikován moderními technologiemi. Zajímavým příspěvkem v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti je systém Opel Eye, který umí přečíst zákazové značky podél silnice a upozornit na ně řidiče nebo systém dvojitého předepínače bezpečnostního pásu.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v roce 2008 s následným přepočtem dle metodiky 2009, absolvoval model Opel Insignia Essentia s dieslovým agregátem 2,0 s karoserií sedan o hmotnosti 1540 kg. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s dvojitým předepínačem (působí na ramenní i bederní část bezpečnostního pásu) a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců věku použita sedačka Britax-Römer Baby Safe Universal, která byla instalována proti směru jízdy. Pro figurínu 36 měsíců se nainstalovala sedačka Britax-Römer Duo Plus ISOFIX s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Cestující na předních sedadlech byly výborně připoutáni díky dvojitému předepínači bezpečnostních pásů, takže vůbec nedošlo ke kontaktu jejich kolen s přístrojovou deskou. Výrobce navíc prokázal, že kolena a stehna cestujících jsou dobře ochráněna i v případě různých velikostí cestujících nebo různých pozic při sezení. Při bočním nárazu získal Opel Insignia maximální počet bodů (16 b.)
Při nárazu na kůl (14,9 b. z 16 b. možných) byla pouze ochrana v oblasti hrudníku hodnocena známkou dostačující. Reaktivní systém opěrky hlavy zaručuje dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 8 | 100% | 7,45 | 93% | 3,1 | 78% | 34 | 94% |
Ochrana dětí
Insignia získává maximum bodů za ochranu dítěte ve věku 36 měsíců. Komisaři strhnuli body za nestálý varovný štítek, který nedostatečně upozorňuje na nebezpečí vyplývající z používání dětské sedačky s orientací proti směru jízdy na sedadle spolujezdce. Airbag spolujezdce lze deaktivovat pomocí přepínanače, avšak informace o stavu airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Rovněž přítomnost úchytů typu ISOFIX na zadních vnějších sedadlech není výrazně označena.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 10,9 | 91% | 4 | 100% | 2 | 100% | 4 | 31% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 39 | 79% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Insignia maximum bodů. Naopak ochrana nohou a pánve chodce v oblasti přední hrany kapoty je nedostačující a vůz nezískal ani bod. Ochrana hlavy dítěte je akceptovatelná v kompletních 3 ze 6 zkoušených sektorů kapoty. Ochrana hlavy dospělého není stoprocentně zaručena ani v jednom kompletním sektoru kapoty ze 6 zkoušených.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 8,3 | 35% | 0 | 0% | 6 | 100% | 14 | 40% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém je součástí standardní výbavy celé modelové řady. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce vyhovují požadavkům Euro NCAP.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Opel Insignia, který podle staré metodiky v roce 2008 obdržel za ochranu dospělých cestujících 5 hvězd zůstává i podle nové metodiky v pětihvězdičkové kategorii. Potenciál pro zlepšování má Insignia zejména v oblasti ochrany chodců (14 b. z 36 b. možných). I v roce 2010 by Opel Insignia dosáhl na 5 hvězd.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 94% | 39 | 79% | 14 | 40% | 5 | 71% | 78% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Opel/Vauxhall Insignia (2009) |