Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Renault Grand Scenic – Pět hvězd, ale nedostatečná ochrana chodců

Jan Blaha
Diskuze (3)
Již mnohokrát v historii nastavil Renault laťku v segmentu velkoprostorových vozů. Nejprve s modelem Espace a později i modelem Scenic. V testech Euro NCAP získal nový Grand Scenic 5 hvězd. Zlepšovat se dá zejména ochrana krční páteře i ochrana chodců.

Testy, které Euro NCAP zveřejnilo v srpnu 2009, absolvoval model Renault Grand Scenic 1,5 dCi Expression s karoserií MPV o hmotnosti 1507 kg v provedení s levostranným řízením.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s dvojitým předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) sedačka Britax Römer Baby Safe proti směru jízdy a pro figurínu 36 měsíců věku byla použita sedačka Britax Römer Duo Plus upevněná pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po čelním nárazu stabilní. Ochrana vyhodnocená na základě hodnot veličin změřených zkušebními figurínami je obecně dobrá. Jen ochrana v oblasti hrudníku je hodnocena jako dostačující pro řidiče i spolujezdce. Kolena, stehenní kosti a pánev jsou dobře ochráněny a výrobce prokázal, že stejná míra ochrany je zaručena pro cestující různých velikostních skupin a v různých pozicích sezení.

euroncap mpv testy renault crashtest euroncap mpv testy renault crashtest

Při bočním nárazu získal vůz maximum bodů, při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku ohodnocena jako dostačující. Ochrana krční páteře při nárazech zezadu si od komisařů vysloužila verdikt mezní.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,792%8100%7,695%2,460%3391%

Ochrana dětí

Při čelním a bočním nárazu nepřekročily hodnoty zatížení a zrychlení (zpomalení) limitní hodnoty. Dopřený pohyb hlavy starší z figurín nebyl při čelním nárazu extrémní a při bočním nárazu spolehlivě ochránily dětské zádržné systémy hlavy obou dětských figurín. Airbag spolujezdce lze deaktivovat za účelem přepravy dítěte v zádržném systému instalovaném proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je nedostatečná, proto komisaři neudělili žádný bod.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční1192%4100%2100%431%--
36 měsíční10,285%4100%2100%--
Ochrana dětí-3776%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje dobrou ochranu nohám chodců, proto bylo uděleno maximum bodů. Přední hrana kapoty na tom už tak dobře není a ochrana je zde převážně na úrovni mezní. Kapota nabízí v místech s největší pravděpodobností kontaktu s hlavou dítěte i dospělého nedostatečnou ochranu.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců6,828%2,338%6100%1542%

Asistenční systémy

Elektronický stabilizační systém (ESC) je součástí základní výbavy na většině evropských trhů, na zbývajících trzích je k dispozici jen jako mimořádná výbava. Očekává se však, že prodeje vozu Grand Scenic s ESC v rámci základní výbavy překročí požadavky Euro NCAP pro rok 2009. Podobně je na tom i omezovač rychlosti nastavitelný řidičem, který aktivně zabraňuje překročení rychlosti. Vůz je též vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,990%3100%3100%799%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Renault Grand Scenic podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení maximální počet 5 hvězd. Renault, pověstný vynikající ochranou cestujících má rezervy v ochraně krční páteře při nárazech zezadu a hlavně při ochraně chodců. I tak by si 5 hvězd uhájil i v roce 2010.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3391%3776%1542%799%79%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3290%4286%1541%571%78%
Počet hvězd* * * * *

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Renault Grand Scenic (2009)

Jan Blaha
Diskuze (3)
5. 9. 2009 19:50
Re: Gratulace
5 hviezd je nuda, debata by sa rozbehla, keby získal iba 4... >:D
5. 9. 2009 01:23
Gratulace
Měl jsem možnost seznámit se scénicem v krátké verzi s motorem 1,4 TCE a musím říct, že ten posun v kvalitě oproti druhé generaci je opravdu citelný. Teď nemluvím o spolehlivosti... tu prověří čas, ale mluvím tu o dílenském zpracování a materiálech. Interiér je opravdu pěkný a útulný, ale kupodivu mě z celého auta zaujalo nejvíc provedení zadních světel >:D a samozřejmě i motor. No nic konec tlachání Áda nam to vysvětlí :-)