Euro NCAP 2009: Toyota Prius – Pět hvězd i v roce 2012
Historie tohoto vozu sahá až do roku 1994, kdy započaly vývojové práce. Během nich se musela vyřešit celá řada technických problémů (mezi nejzávažnější patřila nedostatečná životnost baterií), aby se první generace tohoto vozu budoucnosti mohla představit veřejnosti v roce 1997.
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v srpnu 2009, absolvoval model Toyota Prius 1,8 VVT Sol s karoserií pětidveřový hatchback o hmotnosti 1420 kg (Honda Insight jen 1240 kg) a v provedení s pravostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců instalována (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) sedačka Britax Römer Baby Safe proti směru jízdy a pro figurínu 36 měsíců věku byla použita sedačka Britax Römer Duo Plus upevněná pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po čelním nárazu stabilní. Hodnoty veličin měřených zkušebními figurínami představují ve výsledku ochranu kolen a stehenních kostí na úrovni dobrá. Výrobce navíc prokázal obdobnou úroveň ochrany i pro cestující napříč různými velikostními skupinami a v různých pozicích sezení.
Při bezproblémovém bočním nárazu získal vůz maximum bodů. Při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana v oblasti hrudníku ohodnocena známkou mezní. Zcela obdobně je na tom ochrana krční páteře při nárazech zezadu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 8 | 100% | 6,4 | 80% | 2,1 | 53% | 32 | 88% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy starší z figurín nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Při bočním nárazu byly obě dětské figuríny dobře ochráněné uvnitř dětských zádržných systémů. Během zkoušek nebyly naměřeny žádné nadlimitní hodnoty sil a zrychlení. Airbag spolujezdce lze deaktivovat za účelem přepravy dítěte v zádržném systému instalovaném proti směru jízdy. Nebezpečí plynoucí z používání dětské sedačky na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu spolujezdce jsou zcela jasně vysvětlena na samolepce trvanlivě připevněné ke sluneční cloně.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 10,7 | 89% | 4 | 100% | 2 | 100% | 6 | 46% | - | - |
36 měsíční | 11,4 | 95% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 40 | 82% |
Ochrana chodců
Kapota poskytuje dobrou úroveň ochrany na většině míst možného kontaktu s dětskou hlavou. Ochrana hlavy dospělého chodce je hodnocena převážně jako dobrá nebo mezní, stejně jako ochrana nohou v oblasti nárazníku a přední hrany kapoty.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14,9 | 62% | 4,3 | 72% | 5,2 | 87% | 24 | 68% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační systém stejně jako připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech jsou součástí standardní výbavy.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Toyota Prius podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získala v celkovém hodnocení maximální počet 5 hvězd. Ochrana cestujících při čelním nárazu je na vynikající úrovni, podařilo se získat 15,2 bodu s kolenním airbagem řidiče. Problémem je mezní ochrana hrudníku při nárazu na kůl a krční páteře při nárazech zezadu.
Celkový dosažený výsledek znamená, že Prius by obstál na 5 hvězd i v roce 2012.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 88% | 40 | 82% | 24 | 68% | 6 | 86% | 83% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 90% | 42 | 86% | 15 | 41% | 5 | 71% | 78% |
Počet hvězd | * * * * * |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Toyota Prius(2009) |