Euro NCAP 2010: Čínský Landwind CV9 - 2 hvězdy nejsou úspěch
Dosud se v prověřování čínských automobilů angažoval především německý autoklub ADAC, ale to se od podzimu 2010 mění. Euro NCAP prověřilo první čínský výrobek, který má být dalším pokusem čínského autoprůmyslu o významnější obchodní úspěch v Evropě.
Euro NCAP prověřilo standardní sadou zkoušek minivan Landwind CV9, vozidlo s karoserií pětidveřové MPV o hmotnosti 1420 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech a jednostupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 i 36 měsíců shodně instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Maxi Cosi Pearl, v případě mladší figuríny Maxi Cosi Pebble s orientací proti směru jízdy.
První vozy již byly evropskými zákazníky objednány a mají brzy dorazit. Landwind má začít své vozy importovat do Evropy během roku 2011.
Ochrana dospělých
Prohlídka vozidla po zkoušce čelním nárazem do deformovatelné bariery ukázala, že struktura karoserie a zejména bezpečnostní schránky pro posádku byla vystavena během nárazu limitní zátěži. I nepatrně vyšší rychlost nárazu by způsobila nestabilitu a vedla by pravděpodobně ke zborcení skeletu.
Ochrana řidičova hrudníku byla vyhodnocena jako špatná. Data ze snímačů na figuríně ukázala dobrou ochranu kolen a stehen předních cestujících, ale tvrdé díly přístrojové desky představují riziko pro cestující nestandardního vzrůstu a ty, kteří by neseděli ve standardizované poloze.
Sloupek řízení se při nárazu posunul vzad a výrazně zdeformoval podlahu vozidla. Došlo při tom i k roztržení plechu podlahy, což představuje závažné riziko poranění pro nohy a kotníky pasažéra.
Landwind CV9 nemá ve výbavě boční airbagy. Při zkoušce bočního nárazu byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako slabá a ochrana pánve jako mezní.
Během bočního nárazu došlo k otevření třech dveří. Na to hodlá reagovat výrobce úpravou pružin ve dveřních zámcích, aby k podobnému problému u nových vozů nedocházelo.
Protože vozidlo nebylo vybaveno hlavovým airbagem, nebyla provedena zkouška nárazem na kůl.
Sedadla dodaná výrobcem pro vyhodnocení ochrany krční páteře nebyla shodná s těmi, které byly namontovány v testovaném vozidle. Protože byla sedadla ve vozidle zničena během crash-testů, nemohla být ochrana krční páteře vyhodnocena.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 9 | 56% | 3,4 | 43% | 0 | 0% | 0 | 0% | 12 | 34% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu byl překročen limit dopředného pohybu hlavy figuríny tříletého dítěte.
V bočním nárazu bylo jak 18měsíční i tříleté dítě úspěšně zachyceno v dětské sedačce.
Airbag spolujezdce nelze deaktivovat, což je podmínka pro umístění dětské sedačky na předním sedadle proti směru jízdy.
Nálepka varující před tímto umístěním byla nejednoznačná a nebyla dostatečně upevněna k podkladu.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,1 | 93% | 0 | 0% | 2 | 100% | 0 | 0% | - | - |
36 měsíční | 7,1 | 59% | 0 | 0% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 22,2 | 45% |
Ochrana chodců
Ochrana dolních končetin chodců v oblasti předního nárazníku byla na některých místech dobrá, ale jinde zase špatná.
Hrana kapoty neposkytuje chodci velkou ochranu, a proto nebyly uděleny žádné body.
Střední část kapoty vykazovala při kontaktu s impaktorem simulujícím narážející dětskou hlavu dobré výsledky, dospělý, který naráží hlavou výše, ale nedopadne dobře, ochrana jeho hlavy je špatná.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 7,4 | 31% | 0 | 0% | 3,9 | 65% | 11 | 31% |
Asistenční systémy
Za připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce byly uděleny 2 body.
Stabilizační systém není pro toto vozidlo dodáván a to ani za příplatek.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 0 | 0% | 2 | 67% | 2 | 29% |
Celkový výsledek: 2 hvězdy
Mimořádně slabá ochrana dospělých (jen 56 % možného maxima) je způsobena nedostatky ve strukturální tuhosti karoserie, zastaralé konstrukci zádržných systémů a absenci některých (dnes již běžných) bezpečnostních systémů.
Vozidlo bez bočních airbagů nedokáže ochránit posádku při bočním nárazu tak, jak to umí většina vozidel prodávaných na trhu v Evropě.
Do celkového výsledku se promítly taky nedostatky v dalších disciplínách. Relativně dobrá je ochrana dětských pasažérů.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 12 | 34% | 22,2 | 45% | 11 | 31% | 2 | 29% | 35% |
Počet hvězd | ** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |