Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Landwind
Landwind
Landwind
Landwind
5 Fotogalerie

Euro NCAP 2010: Čínský Landwind CV9 - 2 hvězdy nejsou úspěch

Číňané se dušovali, že toto MPV bylo stavěno tak, aby vyhovělo evropským standardům. Testy Euro NCAP ukázaly opak.

Dosud se v prověřování čínských automobilů angažoval především německý autoklub ADAC, ale to se od podzimu 2010 mění. Euro NCAP prověřilo první čínský výrobek, který má být dalším pokusem čínského autoprůmyslu o významnější obchodní úspěch v Evropě.

Euro NCAP prověřilo standardní sadou zkoušek minivan Landwind CV9, vozidlo s karoserií pětidveřové MPV o hmotnosti 1420 kg a v provedení s levostranným řízením.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech a jednostupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 i 36 měsíců shodně instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Maxi Cosi Pearl, v případě mladší figuríny Maxi Cosi Pebble s orientací proti směru jízdy.

První vozy již byly evropskými zákazníky objednány a mají brzy dorazit. Landwind má začít své vozy importovat do Evropy během roku 2011.

Ochrana dospělých

Prohlídka vozidla po zkoušce čelním nárazem do deformovatelné bariery ukázala, že struktura karoserie a zejména bezpečnostní schránky pro posádku byla vystavena během nárazu limitní zátěži. I nepatrně vyšší rychlost nárazu by způsobila nestabilitu a vedla by pravděpodobně ke zborcení skeletu.

Ochrana řidičova hrudníku byla vyhodnocena jako špatná. Data ze snímačů na figuríně ukázala dobrou ochranu kolen a stehen předních cestujících, ale tvrdé díly přístrojové desky představují riziko pro cestující nestandardního vzrůstu a ty, kteří by neseděli ve standardizované poloze.

Sloupek řízení se při nárazu posunul vzad a výrazně zdeformoval podlahu vozidla. Došlo při tom i k roztržení plechu podlahy, což představuje závažné riziko poranění pro nohy a kotníky pasažéra.

crashtest euroncap mpvcrashtest euroncap mpv | Zdroj: acz

Landwind CV9 nemá ve výbavě boční airbagy. Při zkoušce bočního nárazu byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako slabá a ochrana pánve jako mezní.

Během bočního nárazu došlo k otevření třech dveří. Na to hodlá reagovat výrobce úpravou pružin ve dveřních zámcích, aby k podobnému problému u nových vozů nedocházelo.

Protože vozidlo nebylo vybaveno hlavovým airbagem, nebyla provedena zkouška nárazem na kůl.

Sedadla dodaná výrobcem pro vyhodnocení ochrany krční páteře nebyla shodná s těmi, které byly namontovány v testovaném vozidle. Protože byla sedadla ve vozidle zničena během crash-testů, nemohla být ochrana krční páteře vyhodnocena.

Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých956%3,443%00%00%1234%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu byl překročen limit dopředného pohybu hlavy figuríny tříletého dítěte.

V bočním nárazu bylo jak 18měsíční i tříleté dítě úspěšně zachyceno v dětské sedačce.

Airbag spolujezdce nelze deaktivovat, což je podmínka pro umístění dětské sedačky na předním sedadle proti směru jízdy.

Nálepka varující před tímto umístěním byla nejednoznačná a nebyla dostatečně upevněna k podkladu.

Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční11,193%00%2100%00%--
36 měsíční7,159%00%2100%--
Ochrana dětí-22,245%

Ochrana chodců

Ochrana dolních končetin chodců v oblasti předního nárazníku byla na některých místech dobrá, ale jinde zase špatná.

Hrana kapoty neposkytuje chodci velkou ochranu, a proto nebyly uděleny žádné body.

Střední část kapoty vykazovala při kontaktu s impaktorem simulujícím narážející dětskou hlavu dobré výsledky, dospělý, který naráží hlavou výše, ale nedopadne dobře, ochrana jeho hlavy je špatná.

Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců7,431%00%3,965%1131%

Asistenční systémy

Za připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce byly uděleny 2 body.

Stabilizační systém není pro toto vozidlo dodáván a to ani za příplatek.

Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%00%267%229%

Celkový výsledek: 2 hvězdy

Mimořádně slabá ochrana dospělých (jen 56 % možného maxima) je způsobena nedostatky ve strukturální tuhosti karoserie, zastaralé konstrukci zádržných systémů a absenci některých (dnes již běžných) bezpečnostních systémů.

Vozidlo bez bočních airbagů nedokáže ochránit posádku při bočním nárazu tak, jak to umí většina vozidel prodávaných na trhu v Evropě.

Do celkového výsledku se promítly taky nedostatky v dalších disciplínách. Relativně dobrá je ochrana dětských pasažérů.

Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky1234%22,245%1131%229%35%
Počet hvězd**

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010)
2010Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Euro NCAP Landwind CV9 (2010)