Euro NCAP 2010: Citroën C4 – Pět hvězd celkem, ale horší ochrana chodců
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v srpnu 2010, absolvoval model Citroën C4 1.6 HDI s karoserií hatchback o hmotnosti 1205 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu proti směru jízdy instalována (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) autosedačka BRITAX RÖMER BABYSAFE+, pro starší figurínu pak autosedačka BRITAX RÖMER DUO+ (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce. Konstrukce přístrojové desky neobsahuje žádné struktury potenciálně nebezpečné z hlediska rizika vzniku poranění, a to nezávisle na tělesných parametrech cestujících a na jejich pozici při sezení.
Při bočním nárazu byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostačující. Nicméně při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku hodnocena jako slabá a oblast břicha jako dostačující.
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu si vysloužila známku mezní.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 7,8 | 98% | 6,5 | 81% | 2,8 | 70% | 32 | 90% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy starší figuríny (sedačka ve směru jízdy) nebyl nadlimitní. Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat (pomocí přepínače v prostoru odkládací schránky) a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je dostatečně zřetelná, za což komisaři udělili body.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,3 | 94% | 4 | 100% | 2 | 100% | 7 | 54% | - | - |
36 měsíční | 11,4 | 95% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 42 | 85% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku byl udělen maximální počet bodů. Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty byla ovšem vyhodnocena převážně jako nedostačující.
V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte, případně s hlavou dospělého menšího vzrůstu, byla ochrana oceněna známkou dobrá, přesněji řečeno ve 3 ze 6 zkušebních sektorů kapoty. V dalších dvou sektorech směrem k okrajům kapoty byla ochrana hodnocena jako mezní ve 3 segmentech těchto zkušebních sektorů. Bohužel ochrana hlavy dospělého chodce je hodnocena převážně jako nedostačující.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 7,9 | 33% | 1,5 | 25% | 6 | 100% | 15 | 43% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační systém je k dispozici v základní výbavě pro všechny verze dostupné na většině evropských trzích. V některých zemích je ale systém k dispozici jako mimořádná výbava. Celkové odhady počtu vozidel vybavených tímto systémem v základní výbavě jsou ale dostatečně vysoké na to, aby komisaři body udělili.
Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti, stejně jako připomínače nezapnutých bezpečnostních pasů na všech místech jsou nabízeny výhradně v základní výbavě.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0,8 | 80% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 97% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Citroën C4 podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení 5 hvězd.
Rezervy pro zlepšení lze nalézt zejména v oblasti ochrany chodců a v oblasti ochrany krční páteře. Horší ochrana chodců znamená, že by Citroën C4 svých 5 hvězd v roce 2012 neobhájil.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 90% | 42 | 85% | 15 | 43% | 7 | 97% | 80% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |
Euro NCAP Citroën C4 (2010) |