Euro NCAP 2010: VW Sharan a Seat Alhambra – Pět hvězd, stejné chyby, stejné známky

Volkswagen Sharan
Volkswagen Sharan
Volkswagen Sharan
Volkswagen Sharan
5 Fotogalerie
Diskuze (2)
Z testů Euro NCAP si dvojčata odváží 5 hvězd, které by ale v roce 2012 neuhájila díky ochraně chodců. Nejproblematičtější je ochrana chodců, konkrétně pánev a hlava dospělého.

Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2010, absolvoval model VW Sharan se vznětovým agregátem o objemu 2,0 litru ve výbavě Trendline s karoserií MPV o hmotnosti 1774 kg a v provedení s levostranným řízením.

Výsledky tohoto vozu se přenáší na sesterský model Seat Alhambra, jelikož dle sdělení VW je Alhambra konstrukčně totožná se Sharanem, a to i z hlediska bezpečnostní výbavy.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční a hlavové airbagy. Vůz má boční airbagy i pro cestující vzadu, Euro NCAP ale zadní figuríny netestuje. Vůz byl dále vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Bobsy G0 plus Isofix, pro starší figurínu pak autosedačka Bobsy G 0/1 (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní, posun A sloupku po nárazu činil pouhé 2 mm.

Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a bérců řidiče i spolujezdce.

Dodatečné testy ukázaly, že je zaručena stejná ochrana i pro cestující s nestandardními tělesnými parametry a v nestandardních pozicích při sezení. Za ochranu spolujezdce byl udělen maximální počet bodů.

crashtest seat vw euroncap mpvcrashtest seat vw euroncap mpv | Zdroj: acz

Při bočním nárazu získal VW Sharan maximální počet bodů.

Při agresivnějším nárazu na kůl odpovídá míra stlačení žeber hrudníku a břicha dostačující ochraně.

Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.

Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,496%8100%7,594%3,690%3496%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.

Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Informace o stavu spolujezdcova airbagu je pro řidiče málo zřetelná.

Varovná samolepka upozorňující na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu není zřetelná, je nevhodně umístěná a není trvanlivě připevněná. Všechna sedadla jsou schválená pro použití universálních zádržných systémů.

Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční10,991%4100%2100%538%--
36 měsíční11,394%4100%2100%--
Ochrana dětí-3980%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá ve čtyřech ze šesti zkoušených zónách uprostřed, na krajích je nedostačující.

Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je ale všude nedostačující.

Ochrana hlavy dítěte je převážně dobrá, až na krajní zkušební zóny.

Naproti tomu je ochrana hlavy dospělého chodce hodnocena převážně jako nedostačující, i když výjimka existuje ve dvou prostředních zkušebních zónách, kde je ochrana smíšená – dobrá a mezní.

Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců12,452%00%467%1646%

Asistenční systémy

VW Sharan je vybaven již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních místech. Připomínač nezapnutých pásů pro zadní sedadlo je k dispozici jako základ pro šesti a sedmimístné varianty. Pro pětimístné varianty je pouze jako mimořádná výbava, ale protože se očekává, že většina objemu prodejů nebude mít tento systém, nebyl Euro NCAP oceněn.

Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Pět hvězd

VW Sharan podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení maximální počet hvězd. Přesto by se mohla zlepšit například ochrana pánve či hlavy dospělého chodce.

Současných 5 hvězd by VW Sharan dle nastavených kritérií pro rok 2012 neobhájil kvůli ochraně chodců.

Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3496%3980%1646%571%80%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010)
2010Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Vstoupit do diskuze (2)