Euro NCAP 2011: Dacia Duster – Tři hvězdy
Z testů Euro NCAP si Dacia Duster odváží pouze 3 hvězdy, které by navíc v roce 2012 neuhájila díky chodcům a asistenčním systémům.
Asistenční systémy a penalizace za otevřené dveře během dynamických zkoušek jsou patrně hlavní příčinou celkově slabšího hodnocení. Zlepšit by se mohla především mezní ochrana hrudníku při čelním nárazu a nárazu na kůl a ochrana chodců (pánev, hlava dospělého).
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v únoru 2011, absolvoval model Dacia Duster 1.5 DCi Lauréate s karosérií SUV o hmotnosti 1180 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavový airbag. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Roemer BabySafe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Roemer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní, došlo ale k otevření pátých dveří zavazadlového prostoru, což komisaři potrestali penalizací.
Na základě hodnot míry stlačení žeber zkušební figuríny byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako mezní. Podle údajů naměřených figurínami nejsou kolena a stehna primárně ohrožena, nicméně konstrukce přístrojové desky na straně řidiče byla shledána jako nebezpečná s ohledem na potenciálně různé tělesné parametry cestujících a na různou pozici, kterou mohou při sezení zaujmout. Takže výsledkem je pouze mezní ochrana této partie těla na straně řidiče.
Při bočním nárazu došlo k otevření dveří řidiče a na řadu přišla opět penalizace.
Při agresivnějším nárazu na kůl se sice žádné dveře neotevřely, ale ochrana hrudníku je dle míry stlačení žeber slabá.
Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila rovněž známku mezní.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 11 | 69% | 7,2 | 90% | 6 | 75% | 2,5 | 63% | 27 | 74% |
Ochrana dětí
Při dynamických testech byla oceněna ochrana mladší figuríny maximem bodů. Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.
Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy. Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči však není dostatečně zřetelná. Na nebezpečí vyplývající z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu spolujezdce je sice jasně poukázáno, ale varovná samolepka není trvanlivě upevněna na sluneční cloně.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 3 | 23% | - | - |
36 měsíční | 11 | 92% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 38 | 78% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je nedostatečná, vůz nezískal v této oblasti ani bod.
Rovněž ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je nedostatečná.
V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte ( 4 zkušební sektory uprostřed kapoty) byla ochrana oceněna známkou dobrá, ochrana ve zbylých 2 sektorech je převážně nedostatečná stejně jako ochrana hlavy dospělého.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 10 | 42% | 0 | 0% | 0 | 0% | 10 | 28% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační sytém je k dispozici v rámci mimořádné výbavy, ale nekvalifikoval se pro vyhodnocení. Systém připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů je k dispozici pro řidiče jako základní výbava. Pro spolujezdce je k mání jako mimořádná výbava, ale očekává se, že ve finále budou tento prvek mít téměř všechny prodané Dustery, takže Euro NCAP mohlo udělit patřičné body.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 0 | 0% | 2 | 67% | 2 | 29% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Dacia Duster podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle metodiky pro rok 2011 získala v celkovém hodnocení na dnešní poměry pouze slabé tři hvězdy.
Ne že by chování vozu bylo při testech extra tragické, ale svou negativní roli bohužel sehrály zejména penalizace udělené za otevření dveří během zkoušek.
Zlepšit by se ale mohla především ochrana dospělých při čelním nárazu a nárazu na kůl, dále pak ochrana nohou chodců. Kupodivu ale například ochrana dětí je na velice solidní úrovni.
Současné 3 hvězdy by v roce 2012 neobhájila kvůli ochraně chodců a asistenčním systémům.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 27 | 74% | 38 | 78% | 10 | 28% | 2 | 29% | 61% |
Počet hvězd | * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |