Euro NCAP 2011: Ford Focus – Pět hvězd pro třetí generaci
Ford Focus dosáhl v testech Euro NCAP vynikajících výsledků jak v oblasti bezpečnosti cestujících, tak chodců. Pokulhává jen v bezpečnosti při bočním nárazu a v ochraně hlavy dospělých chodců.
Testován byl pětidvéřový hatchback Ford Focus Trend 1.6 TDCI, s levostranným řízením a pohotovostní hmotností 1344kg.
Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala ESP a připomínač zapnutí pásů řidiče a spolujezdce.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíčního dítěte instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax baby safe plus ISOFIX, pro figurínu 3letého dítěte pak autosedačka Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) orientovaná ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín řidiče a spolujezdce hlásí dobrou ochranu celého těla řidiče i spolujezdce. Výjimkou jsou dolní části bérce řidiče, kde je ochrana hodnocena jako dostatečná.
Ford prokázal, že do stejné míry ochrání cestující různých výšek sedících v různých pozicích.
crashtest ford focus euroncap nizsistredni
Při bočním nárazu byla ochrana pánve hodnocena jako dostatečná, pro zbytek těla jako dobrá.
V testu nárazu sloup byla ochrana hrudníku mezní, jinak dobrá, nebo dostatečná.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu získala hodnotu dobrá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15 | 94% | 7,6 | 95% | 7,2 | 90% | 3,3 | 83% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Ford Focus získal plný počet bodů při ochraně 3letého dítěte při čelním i bočním nárazu, ztratil pouze zlomek bodu při testu bezpečnosti 18měsíčního dítěte.
Možnost vypnutí airbagu spolujezdce je dostupná za příplatek a testovaná verze jím nebyla vybavena, nebyla proto ani hodnocena.
Nálepka upozorňující na nebezpečí a nutnost vypnout airbag při použití dětské autosedačky neobsahovala nápis ve všech evropských jazycích.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 4 | 31% | |||||||
Ochrana dětí | - | 40 | 82% |
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje převážně dobrou ochranu nohám chodců. Přední hrana nárazníku poskytuje dobrou ochranu ve všech testovaných částech.
Dobrou ochranu poskytuje vůz i ve většině oblastí možného nárazu dětské hlavy.
Zatímco na některých místech je ochrana hlavy dospělého dobrá, na jiných je mezní nebo malá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16 | 67% | 6 | 100% | 4 | 67% | 26 | 72% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením všech variant Fordu Focus je ESP, které splňuje podmínky Euro NCAP.
Připomínač zapnutí pásů pokrývá sedadlo řidiče a spolujezdce.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
I přes výborné výsledky existuje u nového Focusu prostor pro další vylepšení ochrany cestujících při nárazu z boku a ochranu hlavy chodců.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 40 | 82% | 26 | 72% | 5 | 71% | 84% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |