Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV
5 Fotogalerie

Euro NCAP 2011: Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero a Peugeot iOn

První elektromobily v testu Euro NCAP dostaly čtyři hvězdy.

Z testů Euro NCAP si Mitsubishi i-MiEV odváží 4 hvězdy, které by v roce 2012 neuhájil. Nejproblematičtější je patrně ochrana dospělých při čelním i bočním nárazu. Naopak ochrana dětí je na dobré úrovni.

Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v únoru 2011, absolvoval model

Mitsubishi i-MiEV s karoserií hatchback o hmotnosti 1110 kg a v provedení s levostranným řízením. Výsledky zkoušek tohoto vozu se přenáší i na sesterské modely Citroën C-Zero a Peugeot iOn.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Pro testy ochrany dětí byla pro obě figuríny shodně instalována (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) autosedačka Britax Römer DUO Plus ISOFIX s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Po čelním nárazu bylo evidentní, že u některých nosných struktur karoserie došlo k překročení únosnosti. Prostor pro cestující byl vyhodnocen jako nestabilní a vůz by nemusel vydržet zatížení při větší rychlosti.

Následkem toho byla penalizována oblast hrudníku, takže ve finále je ochrana této části jen mezní. Deformace podlahy a následné intruze v oblasti podlahové skupiny byly velké, na řadu tedy přišla další penalizace, tentokrát za oblast chodidel a kotníků, opět se známkou mezní.

crashtest citroen mitsubishi peugeot elektromobil minivozy euroncapcrashtest citroen mitsubishi peugeot elektromobil minivozy euroncap | acz

Konstrukce přístrojové desky je riziková z pohledu možného vzniku poranění kolen a stehen.

Při bočním nárazu se dveře řidiče otevřely, a tak komisaři opět trestali, i když údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují minimálně dostačující ochranu.

Při agresivnějším nárazu na kůl odpovídá míra stlačení žeber hrudníku pouze slabé ochraně.

Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.

Během zkoušek nebyly zaznamenány žádné problémy s vysokonapěťovým systémem vozu. Akumulátor byl řádně izolován a nedošlo ani k jeho poškození.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých9,962%788%675%3,383%2673%

Ochrana dětí

Na základě údajů zaznamenaných zkušební figurínou simulující dítě ve věku 3 roky byl udělen maximální počet bodů za ochranu při dynamických testech.

Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Informace o stavu spolujezdcova airbagu je pro řidiče málo zřetelná.

Trvanlivě upevněná varovná samolepka jasně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční1083%4100%2100%431%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-3878%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá ve všech zkoušených zónách.

Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je naproti tomu všude nedostačující.

Ochrana hlavy dítěte v oblastech s největší pravděpodobností kontaktu s kapotou je převážně nedostatečná.

Naopak ochrana hlavy dospělého chodce je dobrá téměř ve všech zkoušených oblastech.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců11,247%00%6100%1748%

Asistenční systémy

Mitsubishi i-MiEV je vybaven již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem, stejně jako připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

Mitsubishi i-MiEV (Citroën C-Zero a Peugeot iOn) podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle metodiky pro rok 2011 získal v celkovém hodnocení 4 hvězdy. Problematická je ochrana dospělých při čelním nárazu a při bočním také. Naproti tomu je ochrana dětí na dobré úrovni.

Současných výsledek by Mitsubishi dle nastavených kritérií pro rok 2012 neobhájil díky ochraně chodců.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2673%3878%1748%686%70%
Počet hvězd* * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%