Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Ford Fiesta – Pět hvězd i podle aktuálního hodnocení

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 29. 11. 2012 • 19:56
5
2
Ford Fiesta současné generace si po modernizaci zopakoval některé z nárazových testů Euro NCAP a i podle nových kritérii získal plný počet hvězd.

Od letošního roku je díky zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP potřeba pro pět hvězdiček získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, do konce loňského roku vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.

Ford Fiesta čtvrté generace absolvoval nárazové testy již v roce 2008 a tehdy získal plný počet hvězd. V letošním roce byla Fiesta modernizována a Euro NCAP ji znovu podrobilo svým testům s výjimkou čelního nárazu. I při použití současné metodiky hodnocení získal malý Ford plný počet hvězd.

Předmětem testu byl Ford Fiesta 1,25 l s karosérií pětidvéřový hatchback, výbavou Trend, pohotovostní hmotností 1100 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a top tether), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Euro NCAP uvádí, že vzhledem k tomu, že se nová Fiesta neliší od staré v částech, které by ovlivnily výsledek testů při čelním nárazu, byly použity výsledky z předchozího testu z roku 2008. Ty ale byly vyhodnoceny podle současných kritérií.

crashtest ford euroncap novemodely malevozy crashtest ford euroncap novemodely malevozy

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce, mimo jiné i díky kolennímu airbagu řidiče. Ford poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.

Testy bočního nárazu byly provedeny nově. Při bočním nárazu byla ochrana všech oblastí těla kromě hrudníku dobrá. Ochrana hrudníku byla dostatečná. Při testu bočního nárazu na sloup došlo ke stlačení žeber, což ukazuje na mezní hodnotu ochrany hrudníku.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní Boční Na kůl Whiplash Celkem
Jednotky body % body % body % body % body %
Ochrana dospělých 14,9 93% 8 100% 7 88% 3,1 78% 33 91%

Ochrana dětí

Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.

U předchozího modelu nebylo možné airbag spolujezdce deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy, u současného modelu lze airbag vypnout pomocí přepínače a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Dynamické testy Označení Upevnění Celkem sedačky Celkem
Jednotky body % body % body % - - body %
18 měsíční 11,4 95% 4 100% 2 100% 17,4 97% - -
36 měsíční 11,6 97% 4 100% 2 100% 17,6 98% - -
Vozidlo - 7 54%
Ochrana dětí - 42 86%

Ochrana chodců

Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů. Dobrá byla i ochrana, kterou chodcům poskytuje přední hrana kapoty.

V oblastech možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota špatnou ochranu naproti tomu v oblasti možného nárazu hlavy dítěte je ochrana převážně dobrá.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana chodců 12,2 51% 5,1 85% 6 100% 23 65%

Asistenční systémy

Standardním vybavením Fordu Fiesta je systém elektronické kontroly stability a připomínač zapnutí pásů pro přední sedadla. Bohužel chybí připomínač zapnutí pásu pro zadní sedadla a omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Stabilizační systém Připomínač pásů Celkem
- body % body % body % body %
Asistenční systémy 0 0% 3 100% 2 67% 5 71%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Ford Fiesta dosáhl velmi dobrých výsledků v ochraně cestujících, včetně dětí. Prostor pro zlepšení je v ochraně chodců a bezpečnostní výbavě.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 33 91% 42 86% 23 65% 5 71% 83%
Počet hvězd *****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy Vážený průměr
Pro ***** 80% 75% 60% 60% 80%
Pro **** 70% 60% 50% 40% 70%
Pro *** 40% 30% 25% 25% 60%
Pro ** 30% 25% 15% 15% 55%
Pro * 20% 15% 10% 5% 45%

Související články

Témata
Avatar - rohYpnol
30. 11. 2012 14:53
Tak to má vypadat
Ford neponechal nic náhodě. Fabia II se může jen tiše krčit v koutě...
30. 11. 2012 13:03
Už je v ČR...
Shodou okolností jsem ji dnes viděl v AMB Praha na Ořechu...je to prý zatím jediná nová Fiesta v ČR, takže kdo by ji chtěl viděť (mně se líbí) tak je na Ořechu...
Články odjinud