Euro NCAP 2012: Hyundai Santa Fe – Bezproblémový zisk pěti hvězd
Hyundai Santa Fe podstoupilo série nárazových testů Euro NCAP ve všech svých generacích. V případě první generace se tak stalo v roce 2002 a výsledkem tehdy byly čtyři hvězdy za ochranu cestujících a jedna hvězda za ochranu chodců. Druhá generace získala v roce 2006 rovněž čtyři hvězdy za ochranu cestujících a tři hvězdy za ochranu dětí, ale nedostala žádnou hvězdu za ochranu chodců.
V pořadí třetí Hyundai Santa Fe se podle současného způsobu hodnocení dočkalo plného počtu pěti hvězd. V kategoriích ochrany dospělých cestujících, dětí a v asistenčních systémem dosáhlo velmi dobrých výsledků. Tradičně nejslabší, jako u většiny současných modelů bez ohledu na kategorii vozu, je výsledek v ochraně chodců, kde je nejvíce prostoru na zlepšování.
Předmětem testu bylo Hyundai Santa Fe 2,2 diesel s karosérií pětidveřové SUV, výbavou Comfort, pěti sedadly, pohotovostní hmotností 1910 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a top tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Hyundai poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při bočním nárazu získalo Santa Fe maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana všech ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,6 | 98% | 8 | 100% | 7,8 | 98% | 3 | 75% | 34 | 96% |
Ochrana dětí
Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy vypnout a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,9 | 99% | - | - |
36 měsíční | 11,5 | 96% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,5 | 97% | - | - |
Vozidlo | - | 8 | 62% | |||||||
Ochrana dětí | - | 43 | 89% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů. Ochrana poskytovaná chodcům přední hranou kapoty byla naproti tomu špatná nebo mezní.
Hyundai Santa Fe je vybaveno tzv. aktivní kapotou. Senzory detekují náraz do chodce a zvednou kapotu, aby se zvětšil prostor mezi kapotou a tvrdými součástmi motoru pod ní. Hyundai prokázalo, že systém funguje spolehlivě při různých rychlostech a pro různě vzrostlé chodce.
V oblasti možného nárazu hlavy dítěte je ochrana převážně dobrá.
V oblastech možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota dobrou ochranu, ale v oblasti dolní hrany předního okna ochranu špatnou nebo mezní.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 18,6 | 78% | 0,9 | 15% | 6 | 100% | 25 | 71% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Hyundai Santa Fe je systém elektronické kontroly stability a připomínač zapnutí pásů pro přední sedadla, bohužel chybí připomínač pro zadní sedadla. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti získal maximum bodů.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1 | 100% | 3 | 100% | 2 | 67% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Hyundai Santa Fe má velmi dobré výsledky v ochraně cestujících, včetně dětí. Prostor pro zlepšení je zejména v ochraně chodců a bezpečnostní výbavě vozu.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 96% | 43 | 89% | 25 | 71% | 6 | 86% | 88% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |