Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2014: Ford Mondeo i VW Passat mají pět hvězd

David Bureš
Diskuze (30)
Duo nových modelů střední třídy dopadlo v nárazových zkouškách takřka shodně. Passat lépe chrání děti, Mondeo zase dospělé.

Organizace Euro NCAP zveřejnila výsledky nejnověji provedených nárazových zkoušek. Testy prošlo 12 automobilů, mezi nimiž nechyběly ani horké novinky střední třídy: Ford Mondeo a Volkswagen Passat.

Oba konkurenti ve zkouškách obdrželi plných pět hvězd. Mondeo a Passat si byly více než vyrovnaným soupeřem, Passat nakonec vyhrál jen o čtyři body. Ford dopadl lépe v ochraně posádky, Volkswagen zase v ochraně dětských pasažérů a v hodnocení bezpečnostních asistentů. V ochraně chodců pak toto duo získalo shodný počet bodů.

Pětihvězdičkového hodnocení se v poslední sérii crash testů Euro NCAP dočkalo celkem sedm automobilů. Vedle Mondea a Passatu bodovala hlavně SUV. Pět hvězd získaly Kia Sorento, Land Rover Discovery Sport, Lexus NX a Porsche Macan. Subaru Outback pak vozům SUV také nemá příliš daleko.

Ford Mondeo

Nové Mondeo vyrazilo na trh s bohatou bezpečnostní výbavou, auto je možné doplnit netradičními airbagy v bezpečnostních pásech zadních sedadel nebo systémem automatického brzdění s rozpoznáním chodců, a tak od něj Ford určitě čekal dobrý výsledek v Euro NCAP. Toho se vůz nakonec skutečně dočkal.

Nárazovými zkouškami prošla verze kombi, výsledky by se ale nicméně měly vztahovat i na sedan. Mondeo při nárazu kvalitně chrání svoji posádku, jen při bočním nárazu ohodnotili autoři testů ochranu hrudníku posádky pouze jako adekvátní. Také ochrana děti byla hodnocena jako dobrá, jen kvůli naměřeným vyšším silám působícím na krk figuríny tříletého dítěte vůz lehce ztratil.

crashtest ford landrover porsche vw passat euroncap novemodely crashtest ford landrover porsche vw passat euroncap novemodely

V ochraně chodců obdržel nárazník Mondea maximální počet bodů za ochranu noh chodců, naopak přední hrana kapoty nezískala kvůli nebezpečí pro oblast pánve chodce žádný bod. Co se týče automatického brzdění, tak nebylo v nárazových testech hodnoceno, protože není standardní výbavou.

Euro NCAP 2014 – Ford Mondeo
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3386%4082%2466%966%79%
Počet hvězd*****


VW Passat

Také od Passatu se čekal dobrý výsledek, osmá generace tohoto vozu podobně jako Mondeo přijíždí na trh s bohatou bezpečnostní výbavou a optimalizovanou konstrukcí karoserie. Passat navíc měl na co navazovat, plný počet hvězd dostaly v dřívějších, méně přísných testech i dvě minulé generace tohoto modelu.

Passat si vedl perfektně v bočním nárazu, kde exceloval plným počtem bodů. V nárazu do sloupu byla ochrana trupu posádky adekvátní. Plný počet získal německý model také v ochraně 18měsíčního dítěte, v hodnocení ochrany tříletého dítěte vůz ztratil body za nadměrné zatížení krku dítěte.

crashtest ford landrover porsche vw passat euroncap novemodely crashtest ford landrover porsche vw passat euroncap novemodely

Nárazník Passatu získal maximální počet bodů v hodnocení ochrany dolních končetin chodců. Hrana kapoty dobře chrání pánve chodců jen ve své části. Passat je za příplatek dostupný s automatickým brzděním. Na rozdíl od Mondea však tento systém splňuje podmínky stanovené Euro NCAP, a tak za něj Passat obdržel 2,7 bodu. Jeho funkčnost byla ohodnocena jako dobrá.

Euro NCAP 2014 – Volkswagen Passat B8
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3385%4387%2466%1076%81%
Počet hvězd*****


Zbytek světa

Z ostatních pětihvězdičkových přeborníků nesmíme zapomenout zmínit výsledek Land Roveru Discovery Sport. Nástupce Freelanderu dostal v hodnocení ochrany posádky 36 bodů (93 %), což bylo nejvíce z testované dvanáctky aut. Také v hodnocení bezpečnostních systémů Discovery Sport dopadlo z hodnocených vozů nejlepe, a to díky standardně dodávanému automatickému brzdění.

Vůbec poprvé pak nárazovými testy Euro NCAP prošel vůz značky Porsche, jmenovitě model Macan. Hned napoprvé výrobce ze Zuffenhausenu získal plný počet hvězdiček. SUV vyráběné v Lipsku si dobře vedlo ve všech hodnocených kategoriích, snad jen ochrana chodců byla horší, což je způsobeno vyšší stavbou karoserií.


Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014)
2014Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

David Bureš
Diskuze (30)
5. 12. 2014 01:34
Re: NCAP
>:D Také si myslím, že není na škodu umět vybudovat přístřešek, rozdělat oheň a chytit si večeři. Pointa byla, že se lidé vzdali důležitějších schopností, než dobře řídit auto. A většina si s tím neláme hlavu.

Soustavně se snažíme si zjednodušit život. Jen nám nikdy nesmí dojít překážky k překonávání.
Avatar - Ja Prvni 123
4. 12. 2014 22:16
Re: NCAP
No.. ale to je KONEC!
Pak stačí, že nasněží.. nepřivezou rohlíky... a třetí den budou první vraždy z hladu.
:-P

Můj dědeček říkával "přijde doba a přežije ten, kdo si dokáže chytit, zabít a vyvrhnout králíka..."
A to byl moudrej pán.
;-)
Avatar - Emel
4. 12. 2014 21:22
Re: Automat
U nás Trendline zatím vůbec není...
4. 12. 2014 17:16
Re: Automat
Vypadá to, že pro výběr specifikace vychází z údajů výrobce, pokud jim je poskytne. Pro rok 2014 musí být daný příplatek v 50 % (bude se to postupně zvedat; konkrétně autonomní brzdění bude mít 100 % od roku 2017), aby ho započítali do konečného hodnocení. Automobilka má také možnost sponzorovat test výbavy nad rámec (což Ford očividně neudělal - sice by se to nepočítalo do hvězd, ale bylo by to tam).

Passat tenhle systém nemá jen v Trendline (tam je za příplatek), takže je zřejmě prodejní čísla předchozí generace přesvědčily (Trendline nebude mít nadpoloviční podíl), že většina aut bude ve vyšším stupni výbavy a tedy splní podmínky.
Avatar - Blue Sun
4. 12. 2014 15:47
Re: Automat
Jo, takže ohýbání reality, klasika NCAP.