Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2015: Lexus RX – Navzdory potížím za pět hvězd

David Bureš
Diskuze (4)
Lexus RX sice používá bezpečnostní pásy s omezovačem síly a předpínači, figuríny Euro NCAP ale ukázaly silnou kompresi hrudníku pasažérů v případě nárazu.

Zatím všechny modely značky Lexus, které kdy prošly nárazovými testy Euro NCAP, obdržely plný počet pěti hvězd. Platí to i nadále, byť nová generace SUV Lexus RX hlásí v nárazu plnou šíří auta pouze slabou ochranu hrudníku cestujících vzadu.

Vůz značky Lexus se crash testů Euro NCAP poprvé zúčastnil v roce 2005, laťku pěti hvězd tehdy nasadil model střední třídy GS. V následujících letech během testů nezaváhaly ani modely CT, IS, NX a naposledy RX.

Předmětem testu byl Lexus RX 400h, pětidveřové SUV poháněné 3,5litrovým šestiválcem kombinovaným s elektromotorem. Pohotovostní hmotnost tohoto vozu činí 2.155 kilogramů. Výsledky je možné vztáhnout na všechny verze modelu RX, tedy i na RX 350 bez hybridního pohonu.

Bezpečnostní výbava auta byla bohatá, nechyběly přední, boční a hlavové airbagy, přičemž boční a hlavové se objevily také u zadních sedadel. Řidiče navíc chránil též kolenní nafukovací vak. Z bezpečnostních asistentů byly zahrnuty všechny sledované až na aktivní kapotu. Lexus tedy nabídne automatické brzdění v různých rychlostech, omezovač rychlosti i pomocník pro jízdu v pruzích. Všechny tyto systémy najdeme v sériové výbavě.

Ochrana dospělých

V hodnocení ochrany dospělých sice RX dostalo skvělých 91 %, bližší výsledky ale ukazují jen přiměřenou ochranu oblasti hrudníku při čelním nárazu částí přídě auta a dokonce slabou ochranu hrudníku cestujících na zadních sedadlech při nárazu plnou šíří vozu. Na základě dat z figurín vyšla při nárazu najevo silná komprese hrudníku, a to navzdory standardně dodávaným bezpečnostním pásům s předpínači a omezovačem síly.

Hodnocení bočního nárazu znamenalo plný počet bodů, u nárazu na sloup se však ukázala pouze přiměřená ochrana hrudníku. Krční páteře cestujících auto chrání s přehledem. Za systém automatického brzdění nové RX dostalo plný počet bodů, dokáže rozeznat i stojící vozidlo a zastavit před ním. Obvykle tyto systémy rozeznávají pouze pomalejší vozy.

suv lexus euroncap novemodely video suv lexus euroncap novemodely video

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých6,77,115,62,415,634,891%

Ochrana dětí

Plný počet bodů, tak Euro NCAP hodnotí ochranu nejmenších dětí do 18 měsíců. Figurína tříletého dítěte ale ukázala zvýšenou kompresi hrudníku a vyšší sílu působící na krk, což ve výsledku znamenalo hodnocení přiměřená ochrana. Do kabiny RX je možné správně umístit všechny autosedačky, na něž je tento model připraven. Signalizace vypnutého airbagu spolujezdce je jasně zřejmá.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí
Test18měsíční dítě3leté dítěBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí129,371240,382%

Ochrana chodců

Lexus RX zabodoval v hodnocení ochrany nohou a pánve chodců, v této oblasti dosáhl na hodnocení dobré. Kapota je na tom v oblasti ochrany těla a hlavy chodců o něco hůře, výsledek "dobré" doplnilo v některých partiích hodnocení přiměřené a průměrné. Přední sloupky karoserie a dolní část čelního skla nicméně nejsou tak tuhé jako u jiných testovaných aut.

Euro NCAP dále upozorňuje na to, že RX umí rozeznat chodce a automaticky před nimi zastavit. Systémy automatického brzdění s detekcí chodců ale Euro NCAP začne hodnotit až v příštím roce, proto za něj auto zatím žádné body navíc nedostalo.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybodybodybodybody%
Ochrana chodců16,76628,779%

Bezpečnostní systémy

Všemi systémy hodnocenými organizací Euro NCAP je Lexus RX vybaven standardně. Euro NCAP zaujalo, že díky systému automatického brzdění se auto zvládlo vyhnout nejen pomaleji jedoucímu vozidlu, ale také stojícímu vozidlu. Automobil však postrádá omezovač rychlosti – sledování dopravního značení sice radí řidiči zpomalit, limit ale nastavit nelze.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy
 Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
 bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy0,33312,71077%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Lexus RX je dalším z modelů této značky, který v hodnocení Euro NCAP dosáhl na plný počet pěti hvězd. Neobešlo se to však bez chyb, figuríny totiž zaznamenaly u posádky horší ochranu hrudníku. Auto také zaujalo bezpečnostními systémy, sice postrádá tradiční omezovač rychlosti, za to nabízí funkci automatického brzdění s detekcí chodců.

Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky34,891%40,382%28,779%1077%85,40%
Počet hvězd*****

David Bureš
Diskuze (4)
Avatar - hedvin
8. 12. 2015 19:11
Re: Po čelním nárazu
Chudák se neměl kam srazit tak vypadá furt stejně aji trochu svítí
Avatar - Hammunasakra
8. 12. 2015 13:38
Re: Po čelním nárazu
Pravil zaslepenej fanda designu VW :-!
8. 12. 2015 12:23
Re: Po čelním nárazu
Jsi zlý...zlejší než pohled Lexu RX >:D
Avatar - Ham.
8. 12. 2015 10:58
Po čelním nárazu
vypadá o dost lépe než před ním. :-)