Euro NCAP 2017: Citroën C3 Aircross – O hvězdu více než příbuzný C3
Citroën C3 Aircross v nabídce své značky nahrazuje model C3 Picasso a doplňuje pětidveřový hatchback C3, který na jaře letošního roku v testech Euro NCAP získal čtyři hvězdy. Spřízněný crossover si vybojoval nejvyšší hodnocení a to i přesto, že v jeho standardní výbavě chyběl systém automatického nouzového brzdění.
Předmětem testu byl Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 Feel s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1126 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl dále vybaven systémy sledování rychlostních omezení a jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Romer Kidfix XP a pro desetileté Graco Booster.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Ochrana hrudníku byla dostatečná u řidiče i spolujezdce. Citroën C3 Aircross prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i spolujezdce na zadním sedadle hodnocena jako dobrá. Výjimkou jsou hrudníky figurín řidiče a cestujícího na zadním sedadle, u nichž je uvedena dostatečná ochrana.
crashtest citroen euroncap novemodely video crossover
V bočním nárazovém testu poskytl Citroën C3 Aircross dobrou ochranu cestujícím a získal maximální počet bodů.
V náročnějším nárazovém testu bokem vozu na sloup byla ochrana hrudníku řidiče dostatečná a všech ostatních částí těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.
Systém automatického nouzového brzdění je pro Citroën C3 Aircross k dispozici na přání, ale organizace Euro NCAP jej nehodnotila.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,8 | 7,7 | 15,5 | 1,6 | 0 | 32,6 | 85% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana hlav obou figurín dětských cestujících dobrá, ale v případě krčních páteří a hrudníku je uvedena u šestiletého dítěte dostatečná ochrana a u desetiletého dítěte dobrá ochrana.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Euro NCAP uvádí, že univerzální zádržné systémy pro dětské cestující, které využívají bezpečnostní pás pro dospělé, by neměly být používány na prostředním zadním sedadle, ale jinak lze na zadní sedadla umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana dětí | 15,3 | 8 | 6 | 11,3 | 40,6 | 82% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, ale v okolí A sloupků je hodnocena jako slabá a špatná.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je převážně dobrá a v rozích pak špatná.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců nebyl součástí standardní výbavy a nebyl proto hodnocen.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 15,6 | 5,4 | 6 | 0 | 27,0 | 64% |
Asistenční systémy
Citroën C3 Aircross má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech
Systém sledování rychlosti využívá k rozpoznání místních omezení rychlosti kameru a umožňuje řidiči snadné nastavení omezovače rychlosti.
Systém sledování jízdních pruhu upozorňuje řidiče, když vozidlo vyjede bez spuštění ukazatele směru mimo svůj jízdní pruh.
Systém automatického nouzového brzdění je sice k dispozici, ale nebyl součástí standardní výbavy a nebyl tedy hodnocen.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 2,5 | 3 | 1,7 | 0 | 7,2 | 60% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Citroën C3 Aircross získal v testech Euro NCAP plný počet pěti hvězd a předvedl dobré výsledky především v ochranně dospělých i dětských cestujících.
Testy zaměřené na ochranu chodců potvrdily přívětivost nárazníku i kapoty motoru k jejich nohám, pánvi a hlavě. Tradičně problematickou oblastí v případě srážky s chodcem jsou A sloupky karoserie.
Hodnocení v kategorii asistenčních systémů snižovala absence systému automatického nouzového brzdění ve standardní výbavě.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 85% | 40,6 | 82% | 27 | 64% | 7 | 60% | 75% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |