Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 12. 4. 2017 • 04:18
8
6
Zobrazit náhledy (8)
Euro NCAP 2017 Fiat Doblo Euro NCAP 2017 Fiat Doblo Euro NCAP 2017 Fiat Doblo
FIAT Doblò se ve své druhé generaci představil sice již v roce 2009, ale testům Euro NCAP se podrobil teprve nyní a nedosáhl moc uspokojivých výsledkům.

Fiat Doblò se ve své první generaci účastnil nárazových testů v roce 2004 a podle tehdejšího hodnocení získal po třech hvězdách za ochranu dospělých i dětských cestujících a jednu jedinou za ochranu chodců.

Druhá generace tohoto modelu byla představena v roce 2009 a v současné modernizované podobě byla odhalena o pět let později. Do testů Euro NCAP zamířila teprve letos a získala jen tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí nedostatky v ochraně dospělých i dětských cestujících při čelním nárazu a v oblasti asistenčních systémů.

Předmětem testu byl Fiat Doblò 1.6 MJT Easy s karoserií pětidvéřové MPV a pohotovostní hmotností 1580 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Römer KidFix XP a pro desetileté Graco Booster.

crashtest fiat euroncap novemodely dodavky mpv redakcnivideo video crashtest fiat euroncap novemodely dodavky mpv redakcnivideo video

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující modernizovaného modelu Doblò zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní, i když došlo deformaci kolem otvoru zadních dveří. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Fiat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Euro NCAP ovšem uvádí, že byl zaznamenán nedostatečný tlak v airbagu řidiče a přestože byly hodnoty zaznamenané figurínou, tak došlo na penalizaci a ochrana hlavy řidiče byla hodnocena jako dostatečná. Ve stejném testu pak byla kvůli tlaku vyvinutému na figurínu vyhodnocena ochrana hrudníku spolujezdce jako mezní.

Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana hrudníku řidiče malé ženské postavy hodnocena jako mezní a v případě cestujícího na zadním sedadle jako špatná.

Fiat v kontrastu k čelním nárazům získal v testu bočního nárazu i nárazu na sloup maximální počet bodů za dobrou ochranu všech důležitých částí těla.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá špatný stupeň ochrany na zadních sedadlech.

Fiat Doblò v nárazových testech Euro NCAP nebyl vybaven autonomním nouzovým brzdovým systémem.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní - deformace Čelní - celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Ochrana dospělých 6,1 5,8 16 1 0 28,9 75%

Ochrana dětí

Během čelního nárazu 40 procenty přídě vozu byly u figuríny šestiletého dítěte naměřeny slabé hodnoty ochrany hrudníku i krku, zatímco u figuríny desetiletého dítěte byla dostatečná ochrana hrudníků, ale špatná ochrana krku.

Při testu bočního nárazu byly důležité části těla u obou figurín dětských pasažérů ochráněny dobře.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy, ale řidiči nejsou poskytnuty dostatečně jasné informace o jeho aktuálním stavu.

Univerzální dětské zádržné systémy nemohly být řádně instalovány na sedadlech na přání dodávané třetí řady a problémy nastaly i s prostředním sedadlem ve druhé řadě.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana dětí 10,4 8 2 2,5 22,9 46%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem průměrnou ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány kolem dolní hrany čelního skla a jeho sloupků.

Ochrana poskytována nárazníkem nohám chodců byla vyhodnocena jako dobrá nebo dostatečná a ochrana pánevní oblasti dosáhla převážně dobrých výsledků.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy AEB Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana chodců 12,9 5,5 5,6 0 24,0 75%

Asistenční systémy

Standardní výbavou je signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Ve výbavě tohoto zástupce značky Fiat ovšem při testech Euro NCAP chyběl omezovač rychlosti, systém autonomního brzdění a také systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
- body body body body body %
Asistenční systémy 0 3 0 0 3,0 25%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Fiat Doblò ve své současné podobě získalo v testech Euro NCAP pouze tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí především nedostatky v ochraně dospělých i dětských cestujících při testech čelních nárazů.

Do nízkého hodnocení se pak promítla i absence omezovače rychlosti, systémů autonomního brzdění a varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 29 75% 22,9 46% 24 75% 3 25% 59%
Počet hvězd ***

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Pro ***** 80% 75% 60% 50%
Pro **** 70% 60% 50% 40%
Pro *** 60% 30% 40% 25%
Pro ** 50% 25% 30% 15%
Pro * 40% 15% 20% 10%

Související články

Témata
13. 4. 2017 10:00
Re: Divné to hviezdičkovanie...
Je to jen o lenosti. Když sis před deseti roky nepřečetl podrobné hodnocení, tak jsi věděl stejné prd jako dnes, to dnešní BMW 5 by před deseti roky získalo také 5 hvězd a že má slabší ochranu kolen by ses dočetl jenom kdybys rozklikl podrobný protokol, tenkrát jako dnes.
Avatar - Cuba66
13. 4. 2017 09:46
Re: Divné to hviezdičkovanie...
Není to jen o lenosti, ale kdysi byly hvězdičky jen za bezpečnost. Teď jsou za kdejakej elektronickej krumpl a automobilky se pak ohánějí jen hvězdama, ale už né celým testem.
Myslíš, že třeba BMW 5 napíše v prospektu "máme 5 hvězd, ale možná vám to zláme stehna, protože zrovna ty mají ochranu jen slabou" ?? Asi ne, že...
Avatar - Cuba66
13. 4. 2017 09:42
Stehna řidiče...
...ale mají na rozdíl od BMW 5 ochranu "dostačující". BMW mělo ochranu "slabou". Takže pokud srovnáme výsledek u ridiče, je lepší mít hlavu "dostačující" u Dobla, nebo mít zlámaný stehenní kosti z ochrany "slabé" u BMW? :-!
Pozor, neříkám tím, že Doblo je lepší auto :-)

P.S. Mimochodem tyhle testy - byl bych rád, kdyby oddělovali skutečnou ochranu posádky od hodnocení asistentů a ochrany chodců. Mám raději 4 hvězdy bez asistentů, ale s výbornou ochranou pasažérů, než 5 hvězd s horší ochranou pasažérů, ale s hvězdičkama za nesmysly typu "asistent jízdy v pruzích" atd...

Prostě by to mělo vypadat třeba takhle:
Ochrana cestujících: *****
Asistenti: **
Ochrana chodců: ***

Prostě to nemíchat dohromady. Já vím, že se to dá taky vyčíst z podrobného testu, ale uvádět jen jeden počet hvězd je zavádějící..
Avatar - Ja Prvni 123
12. 4. 2017 21:16
Počet hvězd je mi ukradenej...
Na těch videích vidím pevný auto, dveře se ani nehnou ani při přesazeném nárazu, prostor v autě po nárazu je taky ok...

Že nemá elektronický serepetičky a nálepky považuji za výhodu.

;-)
12. 4. 2017 19:55
Re: Divné to hviezdičkovanie...
A co ti brání přečíst si to hodnocení celé a podívat se jenom na to co tě zajímá? Jsou tam zvlášť jednotlivé nárazové testy a zvlášť hodnocení asistentů. Pokud jsi líný a "čteš" jenom celkový počet hvězdiček tak ti není pomoci, ale je to asi tak na stejné úrovni jako chtít se z názvu knihy dozvědět její obsah.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud