Euro NCAP 2017: Opel Grandland X – Pět hvězd pro bratra Peugeotu 3008
Opel Grandland X postaven na stejných základech jako aktuální Peugeot 3008 a stejně jako on získal v testech Euro NCAP pět hvězd. Nejlépe se této novince dařilo v ochraně dětských cestujících a chodců.
Předmětem testu byl Opel Grandland X 1.6 diesel s pětidvéřovou karoserií SUV a pohotovostní hmotností 1412 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP a pro desetileté podsedák Graco.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Ochrana hrudníku řidiče byla hodnocena jako mezní a u předního spolujezdce jako dostatečná. Opel Grandland X prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i spolujezdce na zadním sedadle hodnocena jako dobrá s výjimkou jejich hrudníků, u nichž je uvedeno hodnocení, že byla ochrana dostatečná.
Z testu bočního nárazu vyšel Opel Grandland X s maximálním počtem bodů.
Při nárazu bokem na sloup byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče dobrá s výjimkou hrudníku, kde byla dostatečná.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Opel Grandland X může být na přání vybaven systémem automatického brzdění, jehož funkci při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dobrou. Do hodnocení tento systém s ohledem na skutečnost, že není součástí standardní výbavy, zahrnut nebyl.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,8 | 7,5 | 15,3 | 2,6 | 0 | 32,1 | 84% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá s výjimkou krční páteře, u níž je uvedeno hodnocení, že je dostatečná. U figuríny šestiletého dítěte byla při tomto typu nárazu ochrana dobrá až na hrudník, u nějž je uvedena mezní.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 14,8 | 8 | 8 | 12 | 42,8 | 87% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou je oblast u spodní hrany čelního okna, kde je ochrana na špatné úrovní a v okolí A sloupků, kde je rovněž hodnocena jako slabá a špatná.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu. K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je na velmi dobré úrovni.
Automatický systém nouzového brzdění může detekovat i chodce a při testech Euro NCAP fungoval dobře, ale vzhledem k tomu, že není standardním vybavením, nebyl zahrnut do hodnocení.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 15 | 5,9 | 6 | 0 | 26,8 | 63% |
Asistenční systémy
Opel Grandland X má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech, systém sledování jízdního pruhu i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý. V hodnocení však s ohledem na skutečnost, že se jedná o příplatkovou výbavu, nebyl zahrnut.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||||||||||||||||||||||||||||||||
- | body | body | body | body | body | % | |||||||||||||||||||||||||||||||
Asistenční systémy | 2,5 | 3 | 1,7 | 0 | 7,2 | 60% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Opel Grandland X dosáhl v testech Euro NCAP v kategoriích ochrany dospělých a především dětských cestujících dobrých výsledků a velmi dobře si vedl v ochraně chodců.
Hodnocení v kategorii asistenčních systémů pak snižuje automatický systém nouzového brzdění, který není součástí standardní výbavy.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 84% | 42,8 | 87% | 27 | 63% | 7 | 60% | 76% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |