Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP otestoval elektronické pomocníky řízení. Žádné auto samo neřídí, Tesla řidiče mátne!

David Bureš David Bureš 18. 10. 2018
6
8
Zobrazit náhledy (6)
Abarth
Zkoušek elektronických pomocníků z dílny Euro NCAP se zúčastnilo 10 aut, mimo jiné Audi A6, BMW 5, Ford Focus a Tesla Model S.

Množství automobilek dnes nasazuje do svých modelů elektronické pomocníky, které vozy přibližují autonomnímu provozu. Pomáhají udržet povolenou rychlost, dokážou zatočit nebo se vyhnout překážce. Teorie je ale jedna věc, a tak se Euro NCAP rozhodl takové asistenty vyzkoušet v praxi. Jak zkouška dopadla?

Euro NCAP první test takových asistentů pořádal hlavně kvůli tomu, že zákazníci začínají být těmito systémy zmateni. Z výzkumu Euro NCAP vyplynulo, že 70 % respondentů si myslí, že dnes už lze koupit automobil, který řídí sám. Jak ale organizace pořádající slavné nárazové zkoušky upozorňuje, není to pravda. Žádné auto dnes v prodeji nezvládne řídit zcela samo a nadále vyžaduje pozornost řidiče. Jejich otestování to jen dokázalo.

Organizace na základě výsledků testů zdůrazňuje, že žádný z testovaných automobilů neumí řídit sám, už jen kvůli platné legislativě, která ani nic takového v EU neumožňuje. Všechna zkoušená auta tudíž jen pomáhají řízení, řidič zůstává plně odpovědný za jízdu. Systémy sice zvládnou správně udržovat rychlost, bezpečnou vzdálenost a udržet se v pruhu, ale pouze v situacích, pro něž jsou navrženy. Řidič by se tak na ně neměl plně spoléhat. Euro NCAP třeba v tomto pohledu podotýká, že výrobci třeba tvrdí, že tyto systémy fungují jen na dálnicích, zároveň ale jejich funkčnost není limitována třeba pomocí dat GPS, a tak je lze spustit i na běžných silnicích s viditelným vodorovným značením. A tam logicky nefungují spolehlivě, protože na takovou situaci nejsou připraveni.

Problémem se také ukázalo to, že různí výrobci uplatňují různé přístupy, co se týče úrovně pomoci poskytované řidiči. To může uživatele dále zmást, stejně jako některé reklamy na tyto systémy (konkrétně u BMW a Tesly), které mohou vyvolat dojem, že ten který vůz dokáže řídit sám, přestože to není pravda. U Tesly je pak matoucí i samotný název takového systému, Autopilot. To může vést k nadměrné důvěře tohoto pomocníka, což je podle Euro NCAP špatně, může to vést k nebezpečné situaci.

To jsou ve shrnutí výsledky zkoušek, jak ale probíhalo samotné testování?

Euro NCAP vyzkoušelo hned deset automobilů, Audi A6, BMW 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C, Nissan Leaf, Teslu Model S, Toyotu Corolla a Volvo V60, u nichž se zaměřilo na systém obecně označovaný jako asistent pro jízdu na dálnici. Ten kombinuje funkce adaptivního tempomatu, udržování v jízdním pruhu a sledování povolené rychlosti.

Pro vyzkoušení jejich funkčnosti Euro NCAP připravila sérii testů, při nichž využívala testovací dráhu se správně vyznačenými jízdními pruhy. Adaptivní tempomat zkoušela nejen pomocí sledování reakcí na pomaleji jedoucí vozidlo v rychlostech odpovídajících evropskému dálničnímu tempu, ale také sledováním reakce na stojící vozidlo vpředu a dvou testů simulujících „myšky“ na dálnici.

V prvním případě těsně před sledované vozidlo vjede pomalu jedoucí auto z vedlejšího pruhu, zatímco v druhém auto před sledovaným uhne do jiného pruhu, aby se vyhnulo stojící překážce. Právě takové situace se ukázaly jako problémové, žádný systém nedokázal dobře reagovat, všechny vyžadovaly nějakou reakci řidiče. V každodenním životě jsou přitom takové situace když už ne běžné, tak reálně hrozící.

Testy zaměřené na udržování v pruzích zjišťoval na zatáčkovité trase reakce systému za různých rychlostí, zda řidiči pomáhá se zatáčením, nebo se naopak vypíná. Měřila se také intenzita řízení, kterou řidič potřebuje k tomu, aby se vyhnul malé překážce (třeba výtluku na silnici). Vedle toho Euro NCAP sledovalo, jak automobilky systémy propagují a co o nich píšou v uživatelských příručkách, aby se předešlo zmatení veřejnosti o jejich funkčnosti.

Během zkoušek se přitom ukázalo, jak vlastně stejné systémy u různých aut reagují jinak. Třeba adaptivní tempomat u DS a BMW pomáhal jen minimálně, na „myšky“ systémy pořádně nereagovaly, případně varovaly pozdě před hrozící srážkou, a tak je potřeba neustálá pozornost řidiče. U Tesly pak podle Euro NCAP hrozí přílišné spoléhání se na systém, přestože na tyto „myšky“ auto také později reagovalo.

Tesla také ukázala možnost přílišného spoléhání při testu systému udržování v pruhu. Všechna auta kromě Tesly umožnily řidiči více zatočit a malé překážce se vyhnout. Elektromobil neumožní řidiči se překážce se vyhnout, při natočení volantu rukou se totiž systém vypne, což může být rizikové.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Emel
Problém je,
Emel
| 19. 10. 2018
Nojo, ale zase... chceme, aby nám to někdo, třeba EU, standardizoval?

Dneska - vidím dvě skupiny asistentů:
1) Běžná jízda, třeba popojíždění v koloně na adaptivní tempomat apod. - to si holt musí každý u svého auta osahat, aby věděl, co to dělá... a pak klidně používat, ale s rukama na volantu.
2) Nouzové systémy - to si člověk asi úplně nevyzkouší... ale já to stejně beru tak, že je člověk povinen si to hlídat a brzdit sám, asistent tam je až jako poslední backup, který může (ale nemusí) zachránit řidič zadek v situaci, kdy on sám už to nezvládl.
Avatar - Ozzman
Tesla
Ozzman
| 19. 10. 2018
Naprosto souhlasím s tím co píšeš, ale na obhajobu systému, průjezd Prahou bude těžký oříšek ještě po mnoho let pro jakýkoliv systém >:D

Na druhou stranu, občas se až divím, jak zadělané a zarostlé značky umí přečíst moje auto, které rozhodně není tak sofistikované, jako ty testované. Jistě, že občas nějaká značka vypadne, ale spíše se stane, že systém nepozná ukončení omezené rychlosti odbočkou (cca 2x jsem zaregistroval).
Problém je,
St.
| 19. 10. 2018
že každá automobilka to má jinak. Při přesedání z vozu do vozu někdy není čas se učit, jak se auto chová. V tom případě je lepší asi všechno vypnout. Jinak jezdím a EyeSight a považuju systém za výborný, ale při přesedání do staršího vozu si musím chvíli zvykat, že mi nic nepomůže. Jinak jsem pro “mate”, “mátne” je nějaký patvar, ale pokud to textový editor pustil...
Tesla
jiras_
| 19. 10. 2018
Neni to mysleno tak, ze do urcite miry do toho lze tomu systemu kecat, aniz by se vypnul? Treba kdyz clovek vidi diru a volantem auto uhne, aniz by se system vypnul. Pokud se staci dotknout, mohlo by to vypinat driv, nez uzivatl chce. Imho ani jedno neni chyba, jen jiny pristup. Co je chybou je cela ta slepa duvera v tyhle systemy. Ocividne je to stale na zacatku a nezvlada ani naprosto bezne situace, natoz aby to v dohledne dobe dalo ty obcasne. Schvalne bych chtel videt, jestli by treba Tesla, ktera je asi nejdal, dala Kolbenovu s prejezdem pres tramvajovy pas do protismeru nebo rekonstrukci dalnice v systemu 2+1. Je teda fakt, ze ona to neda ani spousta lidi.
bla bla bla
Ficus
| 18. 10. 2018
Každý den, kdy není o Tesle uflusnuto, anebo alespoň otřeno o Teslu mordou, tak takový den je promarněný.
Takto se dají shrnout snad všichni pisálci z ČR médií. A ani mi nemátne. Joudi.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku