Evropská cla na čínské elektromobily jdou i proti těm, kterým mají pomáhat
Rozdíl mezi „autem vyrobeným v Číně“ a „čínským autem“ znamená, že i řada modelů evropských automobilek má být zatížena dodatečnými cly na čínské elektromobily. Cupra mimo jiné kvůli tomu zatím neplánuje nabídnout elektromobil Tavascan na českém trhu. Cla přitom vznikla ve snaze evropské automobilky chránit.
Evropská unie se na základě zjištění Evropské komise o tom, jak čínská vláda přímo i nepřímo podporuje své automobilky a tím jim poskytuje konkurenční výhodu, rozhodla zavést cla na elektrická auta dovážená z Číny. Problém je v tom, že ta cla míří na auta vyrobená v Číně, nikoliv na čínská auta.
Vypadá to jako slovíčkaření, ale je v tom poměrně důležitý rozdíl. „Auto vyrobené v Číně“ totiž může být i auto evropské značky, v níž nemá žádná čínská firma ani vláda žádný vlastnický podíl ani rozhodovací práva, takže nemůže být řeč o jakékoliv neférové konkurenční výhodě. A naopak, čínské automobilky plánují vyrábět svá auta v jiných zemích než doma – třeba i v zemích EU – aby se clům vyhnuly.
Příkladem toho prvního je Cupra Tavascan, elektromobil španělské značky patřící do německého koncernu Volkswagen. Ta se má vyrábět v továrně Volkswagenu v čínském městě An-chuej, dříve nazývané JAC-Volkswagen. Německý koncern v ní od roku 2020 má 75% vlastnický podíl, zbytek patří čínskou vládou vlastněnému koncernu JAG, který je mateřskou firmou automobilky JAC Motors.
Tavascan má být podle plánů EU zatížen dodatečným clem ve výši 21,3 %. Základní cena v Německu je lehce 56.210 eur, tedy 1,41 milionu korun. Přidané clo by ji zvedlo na 68.183 eur, tedy 1,71 milionu korun. A to je podle Wayna Griffithse, generálního ředitele Cupry, pro tento model likvidační.
A možná nejen pro model. „Staví to celou finanční budoucnost firmy do rizika,“ nešetřil Griffiths vážnými slovy. „Záměr byl chránit evropský automobilový průmysl, ale pro nás to má opačný efekt,“ cituje ho dále agentura Reuters, která zprávu přináší. „Nejsme čínská značka, snažící se zaplavit evropský trh. Naše auta nejsou pro masy. Tohle auto není dotovaný produkt,“ hřímal Griffiths.
Na hledání řešení Cupra pracuje a není nereálné, že se nějaké objeví. Automobilka Tesla si podle agentury Reuters u Evropské komise také dojednala snížení dodatečných cel na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně, a to na 9 % navíc ke standardnímu desetiprocentnímu clu, uvaleného na všechno zboží dovážené ze zemí mimo EU či jiná hospodářská sdružení, jichž je Unie středem.
Řešení na straně Cupry v podobě přesunutí výroby mimo Čínu není reálné, nebo alespoň nikoliv s rozumnými náklady, a tedy s udržením ceny tavascanu na realistických úrovních. Rozhodnutí vyrábět vůz v Číně padlo už před několika lety a bylo učiněno proto, aby se vůz dostal na trh rychleji, informuje dále agentura s odkazem na Griffithse. Jeho nástupce už se má vyrábět v Evropě, ovšem jeho příchod na trh je otázkou několika let.
Tavascan není jediný
Evropských automobilek, které vyrábějí některé své elektromobily v Číně, a tak na ně neprávem dopadá rozhodnutí EU o zavedení dodatečných cel, je více. Stejný případ je třeba u nejlevnějšího evropského elektromobilu, který je ještě jakž takž použitelný jako normální auto – Dacie Spring. Automobilka Dacia však zkraje července informovala, že zatím zvyšovat ceny neplánuje.
Cla se týkají také BMW iX3, Mini Cooperu SE a Acemanu SE, tesel Model 3 a Y, a také Hondy e:Ny1. Pro Cupru je nicméně hrozba vysokých cel a s nimi spojeného zásadního zvýšení prodejní ceny velká; podle českého zastoupení značky to je spolu s malým trhem elektromobilů v ČR jedním z důvodů, proč tu zatím tavascan nehodlá nabízet.