Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem nové Cupry Tavascan. Jezdí příjemně, ale co interiér?

Lukáš Volšický
Diskuze (49)

Nová elektrická Cupra Tavascan se konečně objevuje na evropských silnicích. Jak působí naživo, kolik stojí a kdy bude v Česku?

Sportovně-stylová značka Cupra letos uvádí na český trh celou řadu novinek. Spolu s faceliftovaným formentorem a leonem nebo elektrickým sportovnějším bornem se u nás letos objeví i zásadní novinky, jakými jsou SUV modely Tavascan a Terramar. První z nich se konečně objevuje na evropských trzích, a proto jsem vyrazil do španělské Barcelony, abych se s ním vůbec poprvé alespoň krátce svezl.

Cupra Tavascan je po modelu Born druhým elektromobilem značky a jejím vůbec prvním elektrickým SUV-kupé. Novinka vsází na stejný recept, s nímž v posledních letech významně uspěl formentor. Moderní design módních SUV-kupé spojuje s atraktivní mladou značkou a velkou špetkou sportovnosti. A současně konkuruje všem svým koncernovým sourozencům zakládajícím na čistě elektrické modulární platformě MEB.

Pětiletý design vyjíždí na silnice

Cupra Tavascan je velkou novinkou v portfoliu značky a nese její nejmodernější designový jazyk, ale i přesto v zákulisí panují jisté obavy. Nezestárne příliš rychle? Od prvního oficiálního představení konceptu Tavascan na Frankfurtském autosalonu v roce 2019 už uběhlo necelých pět let a do sériové produkce se tento styling dostává až v dnešních dnech.

V reálném prostředí je tavascan agresivně vyhlížející elektromobil a zejména s novým modrým lakem Tavascan Blue v kombinaci s měděnými doplňky vypadá senzačně. Na novou „žraločí tvář“ vpředu pak navazuje ostřeji tvarovaná záď s koncovými světly spojenými s osvětleným logem. Jestli však bude tavascan stárnout jen pomalu ukáže až další vývoj designových trendů v automobilovém průmyslu.

Video se připravuje ...

Rozporuplný stylový interiér

Design je čistě subjektivní a nebudu vám nutit skutečnost, že se mi tavascan docela líbí, ale najdou se v něm prvky, jež působí zvláštně a až lacině. Pojďme rovnou do interiéru, kde se objevuje „centrální páteř“. Centrální páteř spojuje přístrojovou desku se středovým tunelem a jejím praktickým prvkem je umístění tlačítka pro zapínání varovných světel, ale bohužel není dokonalá.

To, co na oficiálních fotografiích vypadá senzačně a originálně, je ve skutečnosti prvek, z nějž jsem docela zklamaný. Cupra totiž zvolila nepříliš atraktivní materiál – tvrdý šedý plast, s nímž nová centrální páteř působí rozporuplným dojmem. Nepříliš pozitivní pocit mám i z plastových táhel pro otevírání dveří v charakteristické měděné barvě. Ty jsou totiž uprostřed stejného plastu, jaký automobilka použila na centrální páteř.

Nejdůležitější však je, že to nejpotřebnější už i v předprodukčních autech funguje skvěle. Není překvapením, že nová Cupra Tavascan má ovládací prvky vycházející z koncernových sourozenců, a dokonce má i nejmodernější infotainment koncernu. Na centrální 15“ dotykové obrazovce tak můžete jednoduše a intuitivně pracovat s různými menu a díky individualizaci rychlých předvoleb můžete jednoduše vypínat asistenty třeba pro jízdu v pruzích nebo kontroverzní asistent rychlosti ISA.

Během prvních jízd jsme bohužel neměli příliš času věnovat se praktičnosti kabiny, ale vyjma lacině vypadajících prvků působí celkově pozitivním dojmem. Cupra Tavascan je prostorná, standardně má sportovní anatomická sedadla, do nichž se příjemně nastupuje a jsou komfortní i při cestování. Novinka se pak bude prodávat ve třech výbavách – Immersive, Adrenaline a Extreme – a ve dvou elektrických verzích.

Zadokolka Endurance a čtyřkolka VZ

Nová elektrická Cupra Tavascan se začíná vyrábět ve dvou specifikacích. Základním modelem je Tavascan Endurance s jedním elektromotorem APP550 pro pohon zadních kol o 210 kW (286 koních) a 545 Nm čerpajícím elektrickou energii ze standardního koncernového vysokonapěťového lithium-ion akumulátoru s využitelnou kapacitou 77 kWh. Cupra uvádí, že Endurance ujede až 568 kilometrů na jediné nabití v režimu WLTP.

Při prvních jízdách jsme si však zatím mohli sáhnout jen na vrcholnou variantu VZ. Zásadním rozdílem sportovnějšího modelu je přídavný asynchronní elektromotor s označením AKA150 pro pohon předních kol o výkonu 80 kW, s nímž kombinovaný systémový výkon modelu dosahuje 250 kW (340 koní). Tuhle kombinaci ostatně známe třeba ze Škody Enyaq RS či Volkswagenů ID.4/ID.5 GTX. S předním elektromotorem tavascan pracuje podle aktuální potřeby trakce, přičemž standardně se odráží pomocí zadních kol. Maximální dojezd pro čtyřkolku pak je 522 kilometrů v cyklu WLTP.

Je rychlý, ale co komfort?

Ve španělské odpolední dopravní špičce jsem bohužel neměl moc příležitostí jej vyzkoušet naplno, ale v základním nastavení kombinuje jednoduše dosažitelnou rychlou akceleraci s jemností. Až ve sportovních režimech získává elektrický pohon na agresivitě i rychlých reakcích. Cupra současně uvádí, že výkonnější tavascan zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a vyvine maximální rychlost 180 km/h.

Ještě důležitější však je, že při předjíždění máte k dispozici okamžitou velkou porci točivého momentu, jež v kombinaci s pohonem všech kol dělá z tavasacanu elektrický teleport. Při dynamické jízdě na klikatých okreskách v zatáčkách pak těží z hlavní výhody elektromobilů – nízkého těžiště díky akumulátoru uloženému v podlaze. Jezdí v nich jako po kolejích. S ohledem na naše domácí prostředí se však objevuje i jedno „ale“.

Na relativně bezproblémových španělských silnicích je tavascan pohodlným elektromobilem, ale bude tak pohodlný i u nás? Sportovnější nastavení podvozku je celkově tuhé a na velkých 21“ kolech se už na místních občasných malých nerovnostech ukazuje, že průjezd některými městskými ulicemi tak komfortní nebude. Tavascan tak zřejmě bude potřebovat určité tempo jízdy, aby dovolil kolům pracovat pod pohybující se karoserií a pohlcovat nerovnosti.

Očekávaná cena a čínský původ

To si však vyzkoušíme až u nás, stejně jako spoustu dalších vlastností. Během prvních jízd jsme totiž na tavascan měli jen necelé tři hodinky. Novinka se na evropský trh bude dostávat z čínské továrny Hefei, a přestože české zastoupení značky zatím nezveřejnilo žádný oficiální ceník, od našich německých sousedů známe první cenový nástřel.

Základní Cupra Tavascan Endurance se v Německu prodává se základní cenou od 56.210 eur, tedy přibližně 1,39 milionu korun. Očekává se, že první český ceník bude zveřejněn po našich letních prázdninách a první vozy se u nás objeví ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku.

Lukáš Volšický
Diskuze (49)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
1. 6. 2024 15:28
Hmm
V Číně vyrobený drahý elektrický crossover s hnusným interiérem a velkým tabletem. Wow, to je fakt originální. To ještě nikoho nenapadlo.
Avatar - xxc
29. 5. 2024 17:54
Re: v blede modrym
vsetko je na tom nepochopitelne :-)
Avatar - Barrichello
29. 5. 2024 13:10
Re: Tak co eurohujeři?!?
Jenže některé státy závislé na exportu ropy pokud zastaví export ropy zkrachují.

Čínan když zastaví export baterek POUZE do EU, rozhodně nezkrachuje :-)
Avatar - Mokrous
29. 5. 2024 10:53
Re: Cupra ?
Napsal by někdo tomu chudákovi s mozkem poškozeným čicháním výparů z dieselu, že je na HL a ty jeho houna už nečtu. Já mu to psal mockrát, ale nepomáhá to.
A nebo ne. On je tak poškozenej, že mu to ani po tisící nedojde. On za to nemůže a dělat si srandu z invalidů je neslušné.
Avatar - rohYpnol
29. 5. 2024 10:09
Re: v blede modrym
Jestli 500 nebo 1000 asi logicky záleží na typu auta. U malého mi bude stačit 500, u vyšší střední asi budu chtít těch 1000. Nevím, co je na tom nepochopitelné.