Evropský trh v dubnu 2017: Vrátil se VW Golf na pozici jedničky?
Letošní březen byl z hlediska evropských prodejů aut šokující, když Volkswagen Golf po sedmi letech ztratil pozici nejprodávanějšího auta v Evropě ve prospěch Fordu Fiesta. V dubnu ale bylo opět vše při starém, Golf byl na starém kontinentu opět nejžádanější. Vyplývá to ze statistik společnosti JATO Dynamics.
Na první příčku mezi modely se Golf vrátil i přesto, že jeho prodeje meziročně klesly o výrazných 28 %. Výsledných 35.085 prodaných kusů ale na vrchol pořadí s přehledem stačilo. Druhý v pořadí – tentokrát Renault Clio – registroval 26.088 prodaných exemplářů, o 7,1 % méně než před rokem.
Ford Fiesta po nadprůměrně úspěšném březnu zaznamenal pád, v dubnu byl až osmým nejprodávanějším autem v Evropě. Jeho dubnové prodeje klesly o pětinu, což je jednak následkem superúspěšného předcházejícího měsíce, jednak důkazem blížící se mezigenerační proměny.
Duben byl naopak nadmíru povedeným měsícem pro Volkswagen Tiguan. V celkovém pořadí skončil na perfektní čtvrté pozici, 19.864 prodaných kusů je meziroční nárůst o 71,6 %! Díky tomu se Tiguan stal nejprodávanějším SUV na starém kontinentu, když tentokrát překonal crossover Nissan Qashqai (celkově jedenáctý s 16.742 prodanými kusy) nebo malé SUV Renault Captur (dvanáctý s 16.082 kusy).
Do nejlepší desítky se tentokrát dostal také celkově devátý Citroën C3, jehož meziroční nárůst prodejů o 48,1 % dokazuje, že o jeho novou generaci mají zákazníci zájem. Nejlepší desítku uzavírá Škoda Octavia se 17.356 prodanými kusy. Mladoboleslavská automobilka pak má v top 20 ještě jednoho zástupce, celkově devatenáctou Fabii.
Pokles prodejů většiny nejprodávanějších aut je důsledkem celkového poklesu trhu. V dubnu bylo kvůli Velikonocům méně pracovních dnů než před rokem, což prodeje ovlivnilo. Prodeje tak klesly na většině trzích, přičemž třeba ve Velké Británii byly vedle velikonočních svátků důvodem poklesu také na začátku měsíce zvýšené sazby spotřební daně z vozidla.
JATO Dynamics si pak všímá ještě jednoho faktoru, sníženého zájmu Evropanů o vozy se vznětovým motorem. Prodeje naftových meziročně klesly o výrazných 15 %, jestliže tak v dubnu 2016 evropským prodejům s polovičním podílem na trhu vládly, letos v dubnu jejich tržní podíl klesl na 46 %. Brojení jednotlivých vlád proti turbodieselům si tak již patrně bere svoji daň.
Analytická společnost JATO Dynamics zkoumá prodeje v 27 zemích Evropy, mezi kterými jsou státy Evropské unie, mimo Bulharska a Malty, doplněné prodejní čísla z Norska a Švýcarska. Ve statistikách jsou tudíž zahrnuty statistiky z většiny evropských zemí, chybí ale třeba prodejní čísla z Ruska.
Evropský trh v dubnu 2017: Nejprodávanější auta podle modelů | |||||
Poř. | Model | Prodej 4/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Prodej 1-4/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 35.085 | -28,1 | 149.896 | -16,1 |
2. | Renault Clio | 26.088 | -7,1 | 116.221 | +10,0 |
3. | VW Polo | 24.775 | -11,4 | 108.363 | -0,3 |
4. | VW Tiguan | 19.864 | +71,6 | 85.936 | +75,8 |
5. | Peugeot 208 | 19.293 | -15,7 | 86.648 | -5,5 |
6. | Opel Astra | 18.444 | -8,3 | 88.667 | +8,7 |
7. | Opel Corsa | 18.108 | -14,2 | 94.311 | -1,0 |
8. | Ford Fiesta | 17.943 | -20,4 | 109.338 | +2,8 |
9. | Citroën C3 | 17.514 | +48,1 | 75.134 | +57,9 |
10. | Škoda Octavia | 17.356 | -15,4 | 76.197 | -3,3 |
11. | Nissan Qashqai | 16.742 | -5,2 | 92.202 | +10,2 |
12. | Renault Captur | 16.082 | -14,5 | 71.365 | -2,4 |
13. | Dacia Sandero | 15.978 | -1,6 | 62.764 | +8,3 |
14. | Ford Focus | 15.701 | -19,7 | 80.145 | +0,2 |
15. | Peugeot 2008 | 15.406 | -3,1 | 69.600 | +12,8 |
16. | Mercedes-Benz C | 15.132 | +0,9 | 64.032 | +11,8 |
17. | Fiat Panda | 14.964 | -13,9 | 74.063 | -0,1 |
18. | Fiat 500 | 14.795 | -2,9 | 69.658 | +2,1 |
19. | Škoda Fabia | 14.784 | -5,6 | 61.722 | +5,4 |
20. | Peugeot 308 | 14.566 | -18,9 | 60.448 | -17,5 |
- | CELKEM | 1.223.821 | -7,1 | 5.465.416 | +4,2 |