Evropský trh v květnu 2018: Pokles Škody, Opelu i BMW. Naopak stále roste Dacia
Na evropském trhu letos pokračuje trend nevyrovnaných výsledků v jednotlivých měsících. Jestliže v březnu klesly o 5,2 %, v dubnu zase meziročně vzrostly o 9,6 %. V květnu se však tempo opět zpomalilo, výsledných 1.442.643 registrovaných aut je o nepatrných 0,6 % více než před rokem.
Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA), které eviduje prodeje v 27 státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a trojice států EFTA (bez Lichtenštejnska). Čísla ovlivnily hlavně výsledky na největším evropském trhu, v Německu, kde prodeje meziročně klesly o 5,8 %. Loni tam ale byly prodeje rekordní, a tak se letos vlastně vrátily k normálu.
Výsledky každopádně letos ovlivňuje také nejistota ohledně možného zákazu naftových aut ve vybraných německých městech. Automobilky se navíc připravují na nové emisní normy, které znamenají omezení nabídky napříč Evropou, což má na prodeje také svůj vliv. A aby toho nebylo málo, v květnu bylo v některých státech méně pracovních dnů než před rokem.
Pokles německého trhu však příliš neovlivnil největší evropskou značku, Volkswagen. Německý výrobce hlásí za květen 363.117 registrovaných vozů, o 5,7 % více než před rokem. Naopak jiným členům Volkswagen Group registrace klesly. Celkem osmé Audi hlásí pokles o 5,3 %, devátá Škoda registrovala o 2,2 % méně aut než před rokem. Výsledných 66.539 automobilů znamená 4,6% podíl na trhu, stejně jako v případě desátého BMW. To si mimochodem proti loňskému květnu pohoršilo o 7,7 %.
I dalším klíčovým značkám klesly v květnu prodeje. Opel je kvůli výsledku domácího trhu na tom o 5,5 % hůře než před rokem, Fiat hlásí dokonce o 11,1 % méně než loni v květnu. Italský trh totiž meziročně klesl o 2,8 %. Nedařilo se ani Nissanu, jehož meziroční pokles o 15,7 % je zásadní. Že by zákazníkům chyběl novější zástupce v segmentu malých SUV než stárnoucí Juke?
Evropský trh v květnu 2018: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 5/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 363.117 | +5,7 | 11,9 |
2. | Renault | 109.739 | +3,0 | 7,6 |
3. | Ford | 89.715 | +0,5 | 6,2 |
4. | Peugeot | 87.245 | +3,2 | 6,0 |
5. | Opel/Vauxhall | 81.752 | -5,5 | 5,7 |
6. | Fiat | 76.711 | -11,1 | 5,3 |
7. | Mercedes-Benz | 76.528 | -6,1 | 5,3 |
8. | Audi | 72.140 | -5,3 | 5,0 |
9. | Škoda | 66.539 | -2,2 | 4,6 |
10. | BMW | 66.202 | -7,7 | 4,6 |
11. | Toyota | 62.377 | +3,2 | 4,3 |
12. | Dacia | 54.018 | +14,0 | 3,7 |
13. | Citroën | 53.835 | -3,3 | 3,7 |
14. | Hyundai | 47.880 | +2,3 | 3,3 |
15. | Seat | 43.646 | +25,3 | 3,0 |
16. | Kia | 42.956 | +3,4 | 3,0 |
17. | Nissan | 40.274 | -15,7 | 2,8 |
- | CELKEM | 1.442.643 | +0,6 | - |
Po pěti měsících letošního roku je nejvýše s přehledem Volkswagen, který již překonal hranici 800.000 registrovaných vozů (+7,2 %). Druhý následuje Renault s 492.975 automobily (+0,1 %). Výrazně letos roste Peugeot, nárůst 9,2 % znamená čtvrté místo mezi značkami a 444.096 prodaných vozů.
Škoda uzavírá nejlepší desítku, jejích 326.452 aut je o výrazných 8,3 % více než před rokem. Hodně roste Dacia (+17,2 %) a také Seat (+19,2 %).
Evropský trh v období leden-květen 2018: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-5/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 800.214 | +7,2 | 11,3 |
2. | Renault | 492.975 | +0,1 | 7,0 |
3. | Ford | 473.419 | -0,9 | 6,7 |
4. | Peugeot | 444.096 | +9,2 | 6,3 |
5. | Opel/Vauxhall | 404.237 | -6,7 | 5,7 |
6. | Mercedes-Benz | 377.052 | -0,8 | 5,3 |
7. | Audi | 354.021 | -3,3 | 5,0 |
8. | Fiat | 348.359 | -9,1 | 4,9 |
9. | BMW | 341.747 | -3,8 | 4,8 |
10. | Škoda | 326.452 | +8,3 | 4,6 |
11. | Toyota | 320.101 | +4,0 | 4,5 |
12. | Citroën | 271.607 | +2,7 | 3,8 |
13. | Nissan | 238.700 | -9,1 | 3,4 |
14. | Hyundai | 238.607 | +7,9 | 3,4 |
15. | Dacia | 229.850 | +17,2 | 3,2 |
16. | Kia | 217.348 | +4,6 | 3,1 |
17. | Seat | 205.358 | +19,2 | 2,9 |
- | CELKEM | 7.076.504 | +2,2 | - |