Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v listopadu 2021: Octavia prodávanější než Golf

David Bureš
Diskuze (39)

Volkswagen patří mezi nejvíce zasažené automobilky globálním nedostatkem výrobních komponentů. Patrné je to i na výsledcích jeho modelu Golf.

Evropské prodeje nových automobilů zůstávají silně ovlivněny pandemií koronaviru, respektive jeho aktuálním důsledkem, nedostatkem výrobních dílů, hlavně čipů. Znát je to i na pořadí nejprodávanějších aut na trhu, na které má vliv právě to, pro který model jsou zrovna díly. Patrné to bylo i na listopadovém pořadí.

Nejprodávanějším automobilem v Evropě za listopad 2021 byl totiž Renault Clio s 16.353 registrovanými kusy, což bylo o 13 % méně než před rokem. Jenže mezi prvním a čtvrtým modelem byl rozdíl jen zhruba 200 registrovaných aut. O nejvyšší příčku tak bojovala také druhá Dacia Sandero (16.263 registrací), následovaná dvojicí Peugeotů - 208 (16.261 kusů) a 2008 (16.169).

Tento souboj mezi francouzskou skupinou Renault (do níž patří rumunská Dacia) a rovněž francouzskou značkou Peugeot (člen koncernu Stellantis) dokazují statistiky analytické společnosti JATO Dynamic, která počítá prodeje v 25 zemích Evropy.

Letošní listopad byl podle firmy v Evropě z hlediska počtu registrovaných aut nejslabší za poslední tři dekády. Konkrétně oproti listopadu 2019, tedy době těsně před vypuknutím pandemie koronaviru, se registrace propadly o 29 %.

"Ačkoliv se trh ještě zcela nevzpamatoval z pandemie, aktuální problém se netýká nedostatku poptávky, ale nedostatku nabídky," tvrdí globální analytik JATO Dynamic Felipe Munoz.

Naráží tak na nedostatek výrobních komponentů, který zpomaluje výrobu, když znemožňuje některá auta vyrobit. Silně je ovlivněn třeba koncern Volkswagen, konkrétně jeho mateřská značka opět nemá v čele pořadí modelů svého zástupce, který minulá léta býval Golf.

Golf se stejně jako v říjnu opět nevešel ani do nejlepší desítky modelů na trhu. Nebyl tak ani nejžádanějším vozem Volkswagenu, tím byl totiž T-Roc. celkově páté nejžádanější auto na trhu za listopad 2021 dle JATO. Mimochodem, za listopad měl Golf na svém kontě jen 6.755 registrací, s meziročním propadem o 72 %. Vedle T-Rocu ho tak překonaly i T-Cross (8.314 exemplářů), Polo (9.511 kusů) a dokonce i Up! (6.903). Za 11 měsíců roku však se 190.483 registracemi Golf stále zůstává nejprodávanějším autem starého kontinentu.

Odbyt Golfu byl v listopadu tak slabý, že někdejší nejprodávanější auto Evropy překonali i někteří konkurenti, a to včetně Škody Octavia. Ta měla na svém kontě za listopad 10.164 registrovaných kusů, což bylo o 31 % méně než před rokem. Lepší byl i Ford Focus s 8.702 kusy, a to přestože se meziročně propadl o 42 %.

Evropský trh – prodeje nových osobních aut v listopadu 2021 podle modelů
Poř. Model Prodeje 11/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Prodeje 1-11/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Renault Clio 16.353 -13 175.563 -21
2. Dacia Sandero 16.263 +6 177.953 +18
3. Peugeot 208 16.261 -7 172.614 -1
4. Peugeot 2008 16.169 +2 173.890 +28
5. VW T-Roc 15.234 +5 169.189 +21
6. Fiat/Abarth 500 13.255 +4 160.010 +35
7. Opel/Vauxhall Corsa 12.831 -30 164.125 -8
8. Citroën C3 12.455 +5 144.859 +9
9. Hyundai Tucson 12.408 +104 136.490 +70
10. Dacia Duster 12.351 +3 129.196 +3

Právě nedostatek výrobních dílů dnes pomáhá elektromobilům a dalším nízkoemisním vozidlům. Kvůli snížení flotilovým emisím se automobilkám vyplatí vyrobit právě je, a tak nedostatkové díly upřednostňují právě pro ně.

Elektrovozy tak začínají dohánět v registracích auta s konvenčním pohonem, byť jejich odbytu stále nedosahují. Nejžádanějším elektromobilem v listopadu byla Tesla Model s 10.739 registracemi, což byl meziroční nárůst o 119 %. Naopak druhý Renault Zoe meziročně spadl o 12 %, celkově sedmý Volkswagen ID.3 dokonce o 43 %.  

Avšak znovu bodovala Škoda Enyaq iV, jejíž 5.041 registrací ji vyneslo pátou příčku mezi elektromobily. Skončila tak lépe než Volkswagen ID.4 s tou samou technikou (4.748 registrací).

David Bureš
Diskuze (39)

Doporučujeme

Avatar - trapid
21. 12. 2021 21:07
Re: To by ma zaujímalo
Myslím, že by si vedl podobně jako teď. Z Das Auta udělal VW designovou stylovku, kterou Golf nikdy nebyl. A to zákazníci umí "ocenit".
Avatar - Emel
21. 12. 2021 19:40
Re: Nejsou prachy
Jo, tam je to horší... přísnější limit kvůli váze, menší marže... no, ale pokud se Polo prodá za těch 600+ jako vedle v testu, tak houby zle.
Avatar - speedfred
21. 12. 2021 18:45
Re: Pokles výroby aut kvůli nedostatků polovodičových součás
Niečo som počul že čipy sú ale nejaké nové, a automotive by chcelo údajne tie pôvodné a tie im už nechcú dodávať. Kde je ale pravda snáď iba najvyšší vie.
Avatar - twistedTSD
21. 12. 2021 18:21
Re: Nejsou prachy
Jak vidíš, v Evropě celkem letí malá auta. A tam je to velká část ceny. Přičemž ty podmínky se každý rok zpřísňují.
Avatar - Emel
21. 12. 2021 18:01
Re: Nejsou prachy
Jako víš co... taková Octavia 2.0TDI má normované emise 108g... a při hmotnosti okolo 1500kg bude mít limit okolo 100g, takže reálně i kdybys to nekompenzoval EV, tak za takový auto zaplatíš pokutu třeba 20.000Kč, to se dá. Horší je to třeba pro tu Fabii. Ale celkem asi není problém udržet si podíl EV aut na úrovni minulýho roku...