Evropu čekají ještě přísnější emisní testy, co přinesou nového?
Začátkem září vstoupí v platnost Euro 6d TEMP EVAP ISC, ještě přísnější emisní norma, která bude vyžadovat ještě důslednější měření emisí nejen u nových, ale také ojetých automobilů.
Nový standard Euro 6d TEMP EVAP ISC je dalším rozšířením standardu WLTP, tedy Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, který vstoupil v platnost již v září minulého roku a řadě výrobců způsobil pořádné vrásky na čele. Své by o tom mohl vyprávět třeba Volkswagen, pro který to znamenalo dočasné omezení portfolia nabízených motorů.
Právě Volkswagen ale zpracoval i nové video, které se snaží přiblížit, co všechno bude rozšíření testovacích procedur znamenat. Pro začátek si ale řekněme, že v současnosti se měření testů skládá ze dvou procedur: měření na dynamometru podle standardů WLTP a z měření během jízdy ve skutečném provozu - Real Driving Emissions (RDE). Oba testy se navíc vztahují pouze na nové vozy.
Již na podzim tohoto roku nás však čeká ještě rozšíření ještě o Evaporative Emissions Test (EVAP), tedy měření o měření uhlovodíků, které se uvolňují ze všech aut. Menší část může pocházet z plastů, většina se však odpařuje z nádrží automobilů s benzínovým motorem. Vůz proto bude uzavřen do vzduchotěsného prostoru, kde bude několik hodin monitorován při teplotách až do 35 stupňů Celsia.
V minulosti se podobný test prováděl v trvání 24 hodin, v budoucnu se však měření prodlouží až na 48 hodin, zatímco limity zůstanou stejné. Kvůli splnění náročnějších limitů už je ale Volkswagen připraven dovybavit své vozy výkonnějšími filtry s aktivním uhlím.
Ještě výraznější novinkou u druhé fáze WLTP však bude ověřování, zda vůz splňuje emisní limity i v průběhu své životnosti. V budoucnosti tak budou testům WLTP podrobovány i náhodně vybrané automobily se stářím do pěti let. Měření označované jako InServiceConformity (ISC) bude prováděno na vybraných vozidlech s nájezdem až do 100.000 kilometrů.
Sama automobilka Volkswagen se pak chce na tuto novinku připravit s pomocí speciální mobilní laboratoře výfukových plynů, pomocí které bude kontrolovat vozy zákazníků, samozřejmě s jejich souhlasem, přímo u servisních středisek. A chybět nebude ani měření emisí u ojetých vozů přímo v provozu (RDE).
Letošní rozšiřování testů WLTP však jistě není tím posledním. Evropa se zkrátka vydala do boje za čisté ovzduší a tak se dá očekávat, že v budoucnu budou následovat ještě další a přísnější úpravy postupů při měření emisí u nových a ojetých automobilů. Například od roku 2020 budou vozy vybaveny novým systémem Fuel Consumption Memory (FCM), který bude neustále zapisovat spotřebu a množství spáleného paliva za celou životnost vozu.