Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Excelsior-Henderson: Kupte si vlastní motocyklovou značku!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Hlavní hvězdou aukce společnosti Mecum Auctions zaměřené na motocykly se stane značka Excelsior-Henderson, která v dobách své největší slávy představovala hlavního konkurenta pro Harley-Davidson i Indian.

Excelsior-Henderson je dnes jednou značkou, ale pohled do historie odhaluje, že se původně jednalo o dvojici samostatných výrobců motocyklů. Excelsior byl založen v Chicagu v roce 1907, zatímco Henderson vyrobil první prototyp v roce 1911 v Detroitu.

Stroje značky Excelsior charakterizovaly podobně jako konkurenční Harley-Davidson či Indian vzduchem chlazené jednoválce a především velké vidlicové dvouválce, zatímco Henderson byl od počátku věrný řadový čtyřválců, uloženým v rámu podélně.

Cesty značek Excelsior a Henderson se spojily již ve druhém desetiletí dvacátého století a to díky slavnému výrobci jízdních kol Schwinn. Tato společnost totiž pod svá křídla získala nejprve v roce 1912 značku Excelsior a o pět let později pak i Henderson.

Ve dvacátých letech se pak produkce obou značek prolínala a pro různé trhy bylo využíváno obou jmen samostatně a do některých zemí mířily jejich stroje pod označením American-X. vedle svých konkurentů z produkce značek Harley-Davidson a Indian vynikaly tyto motocykly svým dílenským zpracováním, jízdními výkony a také vyšší cenou.

K nejslavnějším modelům z produkce značek Excelsior a Henderson pod křídly koncernu Schwinn patří semdesetpadesátka Excelsior Super X z poloviny dvacátých let a pak Henderson KJ z roku 1929, jehož řadový čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 29 kW (40) umožňoval jízdu rychlostí kolem 160 km/h.

První etapa historie značek Excelsior a Henderson se uzavřela v první polovině třicátých let díky nástupu velké hospodářské krize.

Pokus o návrat slavných značek se uskutečnil v devadesátých letech dvacátého století, kdy v Burnsville v Minnesotě vznikla Excelsior-Henderson Motorcycle Company, za níž stál Daniel Hanlon.

Této firmě se podařilo vyvinout a vyrábět moderní velký cruiser se vzduchem a olejem chlazeným vidlicovým dvouválcem o objemu 1,38 l, vybaveným elektronickým vstřikováním paliva. Excelsior-Henderson Super X i přes své kvality na trhu neuspěl a v letech 1998 a 1999 vzniklo zhruba 1950 motocyklů.

Nyní míří slavná značka Excelsior-Henderson pod aukční kladívko a má být vydržena v aukci společnosti Mecum Auctions pořádané 27. ledna roku 2018 v Las Vegas. Budoucí majitel vedle práv na užívání jména Excelsior-Henderson získá i deset federálně registrovaných označení, webové domény, původní plány konstrukcí rámů i motorů a 18 patentů, jejichž platnost však již vypršela.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)