Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Experimentální francouzská „solární silnice“ skončila fiaskem

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Proměnit silnici v obrovský solární panel může na první pohled vypadat jako dobrý nápad, jenže s postupem času se ukazuje, že to příliš nefunguje.

Na vlastní kůži se o tom přesvědčili ve francouzské Normandii, kde před dvěma lety s velkou slávou otevřeli první solární silnici světa. Jeden kilometr dlouhý úsek, nacházející se poblíž městečka Tourouvre-au-Perche, měl předznamenávat malou energetickou revoluci naší doby. S odstupem doby se ale ukázalo, že celý projekt je jedno velké fiasko, jak naznačil francouzský deník Le Monde.

Projekt trápí celá řada problémů, tím asi největším je však jeho efektivita. Solární panely, které pokrývají plochu 2800 m2, měly podle předpokladů vygenerovat cca 790 kWh elektrické energie denně, což mohlo pokrýt spotřebu na osvětlení pro 3000 až 5000 lidí, jak dodává web Business Insider. Ve skutečnosti však silnice nevygenerovala ani polovinu energie.

Převedeno na konkrétní čísla: Za první rok vygenerovala solární silnice 149.459 kWh, což odpovídá zhruba 409,7 kWh denně. Jenže v roce 2018 už spadla roční produkce na 78.397 kWh, což je zhruba polovina oproti roku příchozímu. A z dosavadního měření v roce 2019 se zdá, že efektivita panelů dále klesá.

A pokud si teď říkáte, že dokud generuje alespoň nějakou elektrickou energii, tak má stále smysl, musíme vás zklamat. Podobné stavby totiž dávají smysl pouze ve chvíli, kdy se ekonomicky vyplatí. A to rozhodně není francouzský příklad. Silnice je totiž v tak zbídačeném stavu, že se jí už ani nevyplatí opravovat.

Video se připravuje ...

Řada solárních panelů totiž přestala fungovat, některé se uvolnily a řada jich vlivem dopravy popraskala. Na samotné funkčnosti solárních panelů se navíc podepsaly i lokální bouře, spadané a hnijící listí, nečistoty zanesené na silnici traktory z polí, atd.

Navíc se časem ukázalo, že je povrch solární silnice poměrně hlučný. Úřady tak nakonec musely snížit maximální povolenou rychlost na 70 km/h. Zkrátka fiasko od začátku do konce. A s podobným výsledkem experimentu se solárními silnicemi se setkali i v americkém městě Sandpoint, stát Idaho, kde do silnice umístili 30 solárních panelů. Po prvním týdnu už jich ale 25 nefungovalo.

Nizozemská výjimka

I přes neúspěchy ve Francii a USA se však dají najít i výjimky. Jednu z mála úspěšných solárních silnic bychom našli v nizozemském městě Krommenie. Místní experimentální silnice, za kterou stojí společnost SolaRoad, však není určena automobilům, ale cyklistům. A zdá se, že právě tohle by mohlo být klíčem k úspěchu.

Zatímco ostatní projekty měly obrovská očekávání a tragické výsledky, v Nizozemí se podařilo dosáhnout pravého opaku. První verze solární silnice, která byla instalována v roce 2014, měla podle očekávání generovat 50 až 70 kWh / m2 ročně.  K překvapení všech ale nakonec generovala 73 kWh/m2 ročně. A ještě větší úspěch přinesla druhá generace SolaRoad, položená v roce 2016, která generuje 93 kWh/m2 ročně. Samotná myšlenka tak možná není úplně špatná, ale rozhodně je stále co zdokonalovat.

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Doporučujeme

Avatar - Jerry.Gunman
15. 8. 2019 22:25
Re: solární panel
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

To je fuckt :D

K čemu takové zastaralé věci jako ekonomická výhodnost, návratnost investlc a podobně.
Pod práporem Euro.unijního či světového Gretenismu ke světlým zítřkům pochodem v chod! :yes: :yes: :yes:

Edit 16/8/2019 11:40
Podle tohoto článku https://elektrickevozy.cz/…totalnim-fiaskem?… celá ta sranda vyšla místní obyvatele na ekvivalent +-130 milionů CZK , čili nějakých 5 a čtvrt milionu eurů.
A to je krásné, JEN VÍC takových projektů, houšť a větší kapky ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
15. 8. 2019 21:57
Re: solární panel
A možno si len na rozdiel od Francúzov stanovili reálne ciele a tak ich vedeli dosiahnuť. V članku, je len že dosiahli očakávaný výkon, ale nič o reálnej návratnosti.
Avatar - Jerry.Gunman
15. 8. 2019 21:47
Re: solární panel
Tak oni Holanďani si s tím vydláždili (bi)cyklostezku a přece jen, hejno (bi)cyklounů působí na povrch silnice výrazně nižším zatížením, nežli tři-čtyři kamiony za sebou jedoucí.

Ale je samozřejmě také možné, že je tomu jinak a ekonomické výsledky této cyklostezky prošly transformací "kreativního účetnictví", kde pak lze očekávat výsledky skutečně JAKÉKOLIV :D
15. 8. 2019 19:35
solární panel
Je dosti podivné, že jenom v tom Nizozemsku, vše elektro údajně krásně funguje, abychom ještě pak nečetli o neskutečných podvodech a falšování skutečných údajů ;-) Ono totiž solární panel je sám o sobě velmi neefektivní zdroj el. energie, použitelný pouze, jako sekundární, nebo krátkodobě záložní zdroj el.energie, protože u něj negativa válcují jeho velmi skromná pozitiva.
Avatar - KANKUNEN
15. 8. 2019 17:47
Kdy skončí to
Dávání vládních gólů. Spalováky plnily státní kasu, EV naopak, výsledek bude zkáza.