Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Horch 855 Special Roadster by Gläser (1939)
Horch 855 Special Roadster by Gläser (1939)
Horch 855 Special Roadster by Gläser (1939)
Horch 855 Special Roadster by Gläser (1939)
52 Fotogalerie

Extrémně vzácný Horch 855 bude aukční hvězdou. Před smrtí ho zachránilo Audi

Daniel Fuglevič

Nádherný roadster vlastnil armádní zpravodajec, ukázal se ve filmech a jeho život nejspíše zachránilo samotné Audi. Z modelové řady už přitom zůstal jediný na světě.

Aukční dům RM Sotheby's nebude v rámci obrovské kolekce Rudiho Kleina, o jejímž původu jsme už obecně psali, nabízet pouze množství vraků a roky odložených veteránů pod nánosem prachu a harampádí. V Kleinově sbírce se totiž najde i pár exemplářů v zachovalém stavu. A mezi nimi bude nepochybně jednou z hlavních hvězd aukce i dochovaný kus Horchu 855 Special Roadster z roku 1939.

Video placeholder
Auto Union Typ 52 • Zdroj: Audi

Vozy luxusní značky Horch, v meziválečném období působící mimo jiné s Audi pod střechou německého koncernu Auto Union, jsou dodnes vysoce ceněnými skvosty. Právě nabízený model 855 však i samotní experti RM Sotheby's popisují jako vrcholný model klasické éry Horchu. Doslovnou jedinečnost exempláři zajišťuje fakt, že jde o jediný přeživší kus z údajných až sedmi vyrobených (zdroje mluví o pěti až sedmi produkčních vozech řady 855).

Na zkráceném šasi dřívější modelové řady 853 (taktéž součástí Kleinovy kolekce) se z doby slavných karosáren činí práce německé dílny Gläser z Drážďan. Takzvanou Special Roadster karoserii doplňuje podvozek s nezávislým zavěšením vpředu a de Dion uspořádáním vzadu s hydraulickými tlumiči. Pod dlouhou přední kapotou se pak nachází kapalinou chlazený řadový osmiválec o objemu 4,9 litru a výkonu zhruba 120 koní (88 kW).

Za svou dobu existence vystřídal roadster několik majitelů, tím prvním z USA byl ovšem jistý Loren E. Lawrence, sloužící u americké armádní kontrarozvědky v Německu. Lawrence zakoupil Horch koncem 40. let od tamního soukromníka a následně při svém návratu do vlasti vzal auto sebou. Později u dalšího nového majitele, ve sbírce Purcella M. Ingrama, byl Horch zapůjčen i hollywoodské filmové produkci. Auto se na plátně objevilo například ve snímku This Earth Is Mine z roku 1959, ve kterém hráli Rock Hudson a Jean Simmons.

Od 80. let již auto pobývalo v kolekci Rudiho Kleina. Zářnější osud než zbývajícím vozům na kalifornském vrakovišti mu ale nakonec zajistilo v roce 1992 samotné Audi. Německá automobilka se totiž o jediném dochovaném exempláři roadsteru dozvěděla a vyjednala si jeho renovaci s vyhlídkou výstavy doma v Ingolstadtu. Od renovace už sice uběhlo dalších zhruba 30 let, nazpět v USA se však nyní Horch připravuje do aukce v životaschopné kondici – na rozdíl od drtivého zbytku kolekce.

RM Sotheby’s tak očekává pořádný aukční souboj zájemců a vozu předpovídá budoucí velké úspěchy na poli automobilových soutěží krásy. Dražba kolekce Rudiho Kleina proběhne 26. října v Los Angeles. Cenovka speciálního roadsteru se odhaduje na 3 až 4 miliony dolarů, tedy v přepočtu asi 67,5 až 90 milionů korun.