Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari Enzo - superferrari

Michal Razim
Italská automobilka Ferrari periodicky představuje zhruba jednou za 10 let superautomobil, který ztělesňuje to nejlepší, co je tento špičkový výrobce schopen v dané chvíli nabídnout. Série začala modelem 250 LM a pokračovala typy GTO, F40 a F50. Letos...

Vůz, který bude vyroben v omezené sérii 349 kusů, bude technologicky nejvyspělejším a také nejdražším Ferrari všech dob s technikou přímo odvozenou ze současných vozů formule 1. Vzhledem k náročné a nákladné konstrukci se očekává, že nabídne až nadpozemské jízdní vlastnosti. Na vývoji vozu se výraznou měrou podílel i úřadující mistr světa F1, Michael Schumacher.

Design a karoserie

Na fotografiích je vidět nekompromisní, přísně účelový design nového vozu s implementací prvků z vozů F1. Tvar vozu byl optimalizován 3000 hodinami ve větrném tunelu. V přední části zaujmou bi-xenonové světlomety zabírající minimální plochu a též velké nasávací otvory do venturiho tunelů, které spolu s komplikovanými spoilery na podvozku zajišťují výraznou stabilizaci vozu při vysokých rychlostech. Problémem, se kterým se konstruktéři potýkali, bylo optimální nastavení přítlačných sil. Pokud by totiž byla nastavena vysoká přítlačná síla již nižších a středních rychlostech, vůz by se potom při 300 km/h jen stěží prodíral kupředu. Problém byl vyřešen implementací elektronicky řízeného zadního spoileru a stavitelných uzávěr předních difuzorů, což plynule mění přítlačnou sílu. Zachována je tak stabilita i vysoká maximální rychlost 350 km/h. Při rychlosti 200 km/h působí na zadní nápravu tlak 344 kg, při 300 km/h až 775 kg, který při 350 km/h klesá na 558 kg. Enzo je vybaveno kromě nastavitelných spoilerů též elektronicky řízenými tlumiči, čímž je zaručeno, že pohyby karosérie budou minimální. Aerodynamika toho Ferrari je tak vyspělá, že se vůz dokonce obejde bez velkého zadního přítlačného křídla, jehož absence je dominantním prvkem celého vozu.

Prostorový rám je z karbonu, díly karosérie z lehkých kovů a plastových kompozitů. Prostorový rám se chlubí extrémní torzní tuhostí. Enzo je připraveno úspěšně projít offsetovým nárazem v rychlosti až 64 km/h. Instalován je pochopitelně též protiblokovací systém ABS.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých příčnách ramenech a vybavena elektronicky řízenými tlumiči. Přední nápravu lze zvednout pro zvětšení světlé výšky při parkování. Pružiny na přední nápravě jsou umístěny klasicky vertikálně, na zadní nápravě s pomocným rámem jsou uloženy horizontálně. Pneumatiky Bridgestone Potenza vyvinuté speciálně pro tento vůz mají rozměr vpředu 245/35 ZR 19 a vzadu 345/35 ZR 19. Ráfky jsou vybaveny elektronickou kontrolou tlaku v pneumatikách. Poprvé v sériovém Ferrari jsou použity brzdy s karbonovými kotouči. Kotouče s vnitřním chlazením mají průměr 380 mm a tloušťku 34 mm. Vpředu jsou šestipístkové třmeny, vzadu čtyřpístkové.

Motor a převodovka

Motor je V12 s úhlem sevření válců 65°. Z objemu 5998 cm3 dává při kompresním poměru 11,2: 1 výkon 660 koní (482 kW) při 7800 ot/min a točivý moment drtivých 657 Nm při 5500 ot/min, který pohání pouze zadní kola. Motor s rozvodem OHC má čtyři ventily na válec s plynule variabilním časováním v celém rozsahu otáček a speciálně tvarované odlehčené písty pro co nejlepší promíchání palivové směsi se vzduchem. Každá řada válců je vybavena samostatnou řídící jednotkou Bosch Motronic ME 7 a motor má elektronicky ovládané škrtící klapky bez přímé mechanické vazby na pedál plynu (drive-by wire). Agregát má celkem 6 čidel klepání.

Nová šestistupňová sekvenční převodovka je schopná přeřadit za pouhých 150 milisekund. Jednotlivé převody jsou pro takové extrémní namáhání vybaveny trojnásobnou synchronizací. Dvoukotoučová suchá spojka je ovládána opět elektronicky, neboť spojkový pedál ve voze úplně chybí. Poháněná zadní náprava je vybavena samosvorným diferenciálem a je též instalována trakční kontrola ASR, kterou lze přepínat mezi sportovní a závodní charakteristikou. Při závodním nastavení se též samočinně přitvrdí tlumiče a převodovka zkrátí časy řazení až ke zmíněných 150 milisekundám.

Zajímavostí je též možnost využít při ASR v závodním módu tzv. "launch control" po vzoru F1, kdy řidič brzdí levou nohou a pravou zvolí otáčky motoru, které chce použít pro start. Okamžitě po uvolnění brzdy elektronika zapne spojku a nechá kola bez zásahu do motormanagementu divoce protáčet.

Interiér

Dveřmi otevírajícími se vzhůru se dostaneme do interiéru, kterému vévodí extrémně anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním. Velký rozměr dveří byl zvolen z ergonomických důvodů, neboť umožňují pohodlné nastupování. Dveře se lehce vyklopí pomocí plynových vzpěr.

Tříramenný multifunkční volant s airbagem obsahuje po vzoru F1 otáčkoměr s LED diodami. Volant lehce elipsovitého tvaru, pod kterým nalezneme jako v ostatních Ferrari páčky sekvenčního řazení, je potažen perforovanou kůží. Spojkový pedál zcela chybí. feen04 Tlačítky na volantu se ovládá nastavení tlumičů, ASR, typ zobrazení na palubním LCD a též zařazení zpátečky. Stylisticky je vnitřek vozu skvostným dílem kombinujícím hliník, ozdobné panely z karbonu a kůži Conolly. Sedadlo je k dispozici ve 4 velikostech a bude spolu s pedály individuálně přizpůsobeno majiteli.

Přístroje jsou klasického designu s rychloměrem lakonicky cejchovaným po 50 km/h až do 400 km/h. Vlevo od otáčkoměru se vyjímá velký displej z tekutých krystalů.

Jediným luxusem, který bude k dispozici, je klimatizace. Ve voze se nepočítá s instalací rádia ani navigačního systému.

Na výběr budou jen tři barvy: černá, červená a žlutá.

Jízdní výkony

Vůz s pohotovostní hmotností 1365 kg dosáhne maximální rychlosti 350 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,65 s, na 200 km/h za 9,5 s. 400 m s pevným startem zvládne za 11 s, 1000 m pak za 19,5 s.

Výbava a cena

Vůz nemá žádnou příplatkovou výbavu a je nabízen za 650.000 Euro (cca 20 miliónů korun). Ani tak však Enzo nebude dostupné pro každého, kdo takové peníze má. Prestiž výrobce je tak velká, že si může vybírat, komu automobil prodá. Vozy budou proto prodávány jen stálým a spolehlivým zákazníkům, aby se zabránilo spekulaci.



Michal Razim