Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari v Paříži 2004

Ladislav Čermák
Za všechny stánky, tak chudé na novinky, zachraňoval italskou čest ten nejpovolanější se vzpínajícím se hřebcem.

F430

Letošní rok je na poměry modenské automobilky je novými modely přímo přesycen a tak půl roku po cestovním celohliníkovém 612 Scaglietti přichází důkladně zmodernizovaná Modena, která se od té stávající liší natolik, že obdržela status nového modelu a hlavně aktualizované označení, vycházející opět ze zdvihového objemu. Kromě toho se celým stánkem nesly dozvuky čerstvě získaného pátého titulu Mistra světa a šestého Poháru konstruktérů Formule 1 v řadě, ke kterému dopomohl monopost F2004 s kódovým označením 655 a motoru – 053.

F430 – delší křídla pro Modenu

Nové baby-Ferrari nahrazuje populární řadu 360 Modena, dosud produkovanou v pěti provedeních - vedle základního kupé Modena, také Spider a Challenge, Challenge Stradale a GTC.

Bohatá aluminizace vycházející z Modeny pokročila ještě o kousek dál a seznam novinek obohacuje i premiéra elektronicky řízeného svorného diferenciálu a dávkového přepínače zabudovaného do volantu, kterým může řidič během jízdy volit některý z pěti programů nastavení ESP, charakteristiky tlumičů, regulace diferenciálu a řadícího programu převodovky.

Motor vznikl převrtáním stávajícího 3,6 l V8/90° na 4308 cm3 a díky většímu zdvihu i vrtání přidal na maximálním výkonu i točivém momentu. Odpovídajícím způsobem narostl i litrový výkon - 83,66 kW/l. Výsledek stojí za to – 360 kW dokáže vypálit červenou střelu na stovku za čtyři vteřiny a hnát ji za obzor rychlostí až 315 km/h.

Převodovka tradičně odvozená z F1 dovede přeřadit už za 150 milisekund (0,15 s), což dále vylepšilo zrychlení. O deceleraci se budou starat keramické brzdy Brembo, které byly dosud jen v Enzu a v Challenge Stradale. Design vychází z původní Modeny, ale na F 430 najdeme řadu stylistických prvků z mnohonásobně dražšího Enza. Nechybí ani velké zadní okno, odhalující skvost v motorovém prostoru.


Ladislav Čermák