Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari v Ženevě 2005

Ladislav Čermák
Skvělými výsledky v loňském roce se pochlubilo i Ferrari, které prodalo více než 4.900 automobilů.

F430 Spider – „spotřební“ superkabriolet

Skvělými výsledky v loňském roce se pochlubilo i Ferrari, které prodalo více než 4.900 automobilů a společně s Maserati vykázalo konsolidovaný obrat 1,5 miliardy €, ze kterého byly značné sumy investovány do rekonvalescence značky Maserati a Formule 1. Tržní debut si odbyla celá řada novinek, počínaje 612 Scaglietti, přes nástupce Modeny jménem F430, až po úspěšný detroitský kabriolet 575 M Maranello Superamerica. Všechny tyto vyvíječe emocí samozřejmě zdobily stánek se vzpínajícím se vraníkem. Hlavní pozornost však byla upřena na světovou novinku F430 Spider a na evropský debut větší Superameriky.

F430 Spider

Nejnovější příspěvek do sbírky maranellských kabrioletů opět namaloval Pininfarina, ovšem zástupci automobilky hrdě zdůrazňují, že namísto prostého odstranění střechy šlo o složitý proces s pečlivým propočítávání aerodynamických změn ve spolupráci s týmem konstruktérů F1, známým jako Gestione Sportiva. Kvůli chybějící střeše byl přepracován zadní spojler i mohutný difuzér a výklopný kryt se zredukoval na nezbytné minimum, aby nerušil pohled na motor pod skleněným krytem. Plátěná střecha samotná je plně automaticky obsluhována elektromotory. Před zadní nápravou podélně uložený lehký vidlicový osmiválec 4,3 L vyvíjí 360 kW a dosahuje litrového výkonu 83,8 kW/L a výkonové hmotnosti 3,46 kg/kW. Zrychlení na stovku se odehraje za 4,1 s a zastaví se až na rysce 310 km/h.

Superamerica

čili celým jménem 575 M Maranello Superamerica je dalším stupněm pro ty, kterým přestane stačit výše popsaným Spider. Na základě klasického kupé 575 vznikla targa s originální přiklápěcí skleněnou střechou, která se otáčí podél horizontální osy v místě zadního uložení. Lze ji nejen během 10 s elektricky přiklopit, ale i v 5 stupních elektrochromaticky ztmavit a zajistit kýženou míru ochrany před počasím. Nezanedbatelnou výhodou je, že otevřená střecha se uloží naplocho nad zavazadelník a neubírá mu tak krychlové decimetry. Celý mechanismus přitížil celkové hmotnosti o 60 na výsledných 1.790 kg. Dvanáctiválec 5,75 L prošel mírným posílením na 397 kW a rozjede Superameriku na 100 km/h za 4,2 s a pak dál až na 320 km/h. Stejně jako na běžné Maranello, lze i zde pro zvýšení prožitku aplikovat kit GTC s posíleným podvozkem, brzdami a 19“ koly.


Ladislav Čermák