Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (6)
U koníků po delší době konečně došlo na velkou novinku; po obvyklých šesti letech uvedeného nástupce modelu F430, tedy na nový základ maranellské nabídky.

Konstruktéři zareagovali na fakt, že v době inflace výkonů už minulou „čtyřistatřicítku“ trumfovala kdejaká limuzína vyšší střední třídy a poskočili s výkony i konstrukční úrovní opět o tak velký kus, že minulý model F360 Modena, dodnes vrcholně populární mezi popovými hvězdičkami, vypadá proti italii jako městské vozítko.

F458 Italia

Ferrari zvolilo pro uspořádání ergonomie přístup inspirovaný Formulí 1. Soustředění ovladačů na volantu umožňuje jejich bezpečnější a zároveň rychlejší používání. Méně důležité ovládací prvky jsou umístěny na dvou panelech vlevo a vpravo od volantu. Inženýři ve spolupráci s Ferrari Styling Centre vytvořili kokpit orientovaný důsledně na řidiče. Zajímavou inovací je úplná absence páček pod volantem – směrová světla, dálková světla i stěrače se aktivují příslušnými tlačítky přímo na volantu. Ve spodní části volantu se nacházejí vedle sebe tlačítka pro startování motoru a nastavení tuhosti tlumičů. Ovládání rádia je umístěno pod volantem. Novinkou jsou pádla pro manuální řazení převodovky, která se nově natáčejí společně s volantem a jsou tak lépe použitelná.

Na bočních panelech jsou soustředěny funkce, které není nutné používat za jízdy. Po pravé straně jsou tlačítka pro ovládání infotainmentového systému, Bluetooth, navigace, parkovací kamery a digitálního rychloměru. Vlevo se ovládá palubní počítač, stabilizační systém VDA a tempomat. VDA má tři režimy – Race, CT off a CST off, řidič také dostává informaci o stavu vozu. Systém rozeznává tři druhy provozních podmínek: Warm-up (příliš nízká provozní teplota), Go (ideální provozní podmínky) a Over (přehřátí některých komponent).

Ferrari 458 Italia dostává nový osmiválec o objemu 4,5 litru. Ten, přestože nemá žádnou formu přeplňování, dosahuje výkonu 425 kW při 9000 min-1 – specifický výkon je 94 kW/l, mj. díky premiérově nasazenému přímému vstřikování. Maximum točivého momentu činí vynikajících 540 Nm při 6000 min-1, nejde ale jen o špičku, 80 % je dostupných už od 3250 min-1. Ve srovnání s F430 má 458 Italia o 65 kW vyšší výkon a o 75 Nm vyšší točivý moment, přestože se objem zvýšil jen nepatrně. Úspěchem maranellských konstruktérů je také snížení kombinované spotřeby na 13,7 l/100 km.

Přenos momentu na zadní kola zajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka F1, podobná té modelu California. Hodnoty zrychlení (z 0 na 100 km/h za 3,4 s) i maximální rychlosti (325 km/h) díky tomu výrazně překonávají F430 a jsou také lepší než u 430 Scuderia, ačkoliv se jedná o „základní“ model. Přepracovaný diferenciál E-Diff a systém F1-Trac zajišťuje lepší podélnou akceleraci – výjezdy ze zatáček budou o třetinu rychlejší. Důležité jsou také schopnosti brzdové soustavy – pro zastavení ze 100 km/h potřebuje 458 Italia jen 32,5 m. Zásluhu na tom má inteligentní brzdová soustava, která umí předvídat následné prudké brzdění a předem natlakuje brzdy, čímž zkrátí čas k plné aktivaci.

Hliníková karoserie má zcela nový design od Pininfariny. Ferrari záměrně upustilo od designových řešení, které by odkazovaly na současné modely, vypozorovat lze naopak inspiraci modelem Enzo a konceptem Mille Chili. Funkční prvky jako vylepšené chlazení motoru, nasávací otvory pro sání nebo zadní křídlo jsou efektně maskovány svalnatými tvary. Nové Ferrari upoutá pozornost například extrémně nízkou přídí s novým tvarem světlometů a koncovými světly umístěnými v rozích karoserie.

Délka 4527 mm je jen o 15 mm větší než u 430 Scuderia. Mírně narostla také šířka (+14 mm na 1937 mm) a rozvor (+50 mm na 2650 mm), výška se naopak nížila o 14 mm na 1199 mm. Hmotnost bez náplní 1380 kg je o 40 kg vyšší než u F430.


Ladislav Čermák
Diskuze (6)
Avatar - ypsilon
30. 9. 2009 14:03
Re: Ferrari
presne,430 se mim libi moc,ale tohle se jim teda nepovedlo :no: