Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

FIA odhaluje specifikace pro nový vrchol vytrvalostních závodů, jímž budou hypersporty

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 9. 12. 2018
9
Zobrazit náhledy (9)
Toyota GR Super Sport Concept Toyota GR Super Sport Concept Toyota GR Super Sport Concept Toyota GR Super Sport Concept
Historie se opakuje a vrcholem ve vytrvalostních závodech se opět namísto čistě pro závodní nasazení vyvíjených speciálů stanou vozy, které budou vycházet ze silničních automobilů.

Šampionát FIA WEC spolu se slavnou čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans stále představuje jednu z nejatraktivnějších závodních sérii světa, ale v posledních letech jej trápí stále se zmenšující účast továrních týmů v nejvyšší třídě LMP1.

FIA společně s ACO, pořádající právě 24 hodin Le Mans, již v první polovině letošního roku uvolnila první informace o plánované změně, kdy současnou třídu LMP1 nahradí zcela nová kategorie vozů na základech hypersportovních automobilů nabízených pro běžných silniční provoz.

V průběhu roku byly zveřejněny různé informace o zvažovaných pravidlech ohledně techniky těchto nových automobilů a nyní FIA společně s ACO oficiálně vydává předpisy pro novou vrcholnou kategorii vozů pro vytrvalostní závody, které mají vstoupit v platnost od září roku 2020 a mají být využívány minimálně do roku 2025.

Pro nasazení nových vozů do série FIA WEC podle nových pravidel musí automobilky vyrobit 25 vozů se spalovacím motorem a 25 vozů s hybridním pohonným systémem do konce roku po vyvrcholení závodní sezóny. Tato čísla se pak mají ve druhé sezóně zvýšit na 100 vyrobených exemplářů od jednoho modelu.

Hypersporty pro novou závodní třídy mají kombinovat libovolný spalovací motor s nejvyšším povoleným výkonem 520 kW (707 k) a minimální hmotností 180 kg s elektrickým pohonným ústrojím u přední nápravy o výkonu do 200 kW (272 k). Minimální povolená hmotnost elektromotorů je 50 kg a v případě baterií 70 kg.

Minimální hmotnost vozu je stanovena na 1040 kg, což je více než původně uváděných 980 kg. Pravidla upravují i rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu nebo aerodynamické prvky, kdy jsou povoleny aktivní plochy pro příď i záď, ale s možností ovládání pouze pro řidiče.

Cílem vzniku nové kategorie je výrazné snížení nákladů na vývoj i provoz závodních vozů oproti dosavadním prototypům třídy LMP1 a zároveň přilákání nových automobilek, týmů i diváků. O názvu nové vrcholné třídy mají rozhodnout fanoušci hlasováním na sociálních sítích a FIA spolu s ACO jej chtějí oznámit začátkem příštího roku.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku