Skupina Fiat Auto má nový motor 1.7 Turbo (147 kW, 320 Nm), alias 1.8 TBi, alias 1.8 Di Turbo Jet
Skupina Fiat Auto bude chtít letos ukázat, že umí dělat nejen špičkový design, ale také špičkové motory. Prvním a bezesporu revolučním počinem v této oblasti bude nový zážehový přeplňovaný čtyřválec, který Alfa Romeo a Lancia představí na autosalonu v Ženevě.
Motor má zdvihový objem 1742 cm3, a tak označení 1,8 Di Turbo Jet (používá Lancia), 1,75 l (používá Alfa Romeo), resp. 1.8 TBi (používá Alfa Romeo na autě) vypadá poněkud podivně. Jednotka připravená na rozšíření v malých a výkonných Alfách, elegantních Lanciích na hranici střední třídy i v sedanech a kombi Alfy (řady 159) má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů, vysokotlaké přímé vstřikování benzinu do válců, přeplňování moderním výfukovým turbodmychadlem a špičkový, velmi rychlý motormanagement, který má radikálně zkrátit reakční čas turbodmychadla i celého motoru ve chvíli, kdy řidič náhle sešlápne pedál akcelerátoru.
Základní parametry vypadají velmi slibně. Nejvyšší výkon 147 kW je dosahován již ve 4750 ot./min a zůstává konstantní až do 5500 ot./min. Důležitější bude ale mimořádně vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách, který má u určitých verzí dosáhnout svého maxima už ve 1400 ot./min. Zatím byly zveřejněny parametry poněkud méně optimistické varianty tohoto motoru v Alfě 159 a Lancii Delta (viz parametry v tabulce), ale nezapomeňme, že to určitě není poslední slovo Fiatu. V Ženevě bude totiž k vidění také studie Alfy MiTo GTA, která má mít stejný motor se 169 kW.
Nový motor 1.7 Turbo v Alfách Romeo a Lanciích | ||||
Model | Alfa Romeo 159 | Alfa Romeo 159 SW | Alfa Romeo Brera | Lancia Delta |
Motor | 1.8 TBi | 1.8 TBi | 1.8 TBi | 1.8 Di Turbo jet |
Zdvihový objem [cm3] | 1742 | 1742 | 1742 | 1742 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 147/5000 | 147/5000 | 147/5000 | 147/5000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 320/2000 | 320/2000 | 320/2000 | 320/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 235 | 233 | 235 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 | 7,9 | 7,7 | 7,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,1 | 8,3 | 8,1 | 7,8 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1430 | 1480 | 1430 | 1430 |
Alfy Romeo (159, Brera ) budou standardně dodávány se šestistupňovou manuální převodovkou, Lancia se šestistupňovým automatem.
Mimořádné měrné parametry nového čtyřválce jsou podle Fiatu dosaženy kontinuálním monitoringem a optimalizací parametrů chodu motoru prostřednictvím přesně dávkovaného množství paliva, polohy variátorů časování ventilů, předstihu zážehů nebo časování vstřiku paliva. V praxi je díky tomu možné určit velmi přesně vhodný okamžik střihu ventilů, usnadňující rychlou a efektivní výměnu náplně válců, a tím (výfukovými plyny) rychle roztáčet turbodmychadlo do pracovních otáček. Řízení celého procesu má na starost nová řídicí jednotka. Výsledkem je podle konstruktérů točivý moment v 1500 ot./min o 70 % vyšší, než u jiných přeplňovaných motorů stejného objemu a poloviční čas prodlevy mezi pohybem akcelerátoru a náběhu turbodmychadla.
Přímé vstřikování pracuje s tlakem 150 bar a sedmiotvorovými tryskami. Teplotu ve válci snižuje odpařování vstřikovaného paliva, což snižuje náchylnost k předčasnému nežádoucímu samovznícení směsi. Vysoký kompresní poměr (9,5:1) sice riziko tohoto jevu zvyšuje, ale současně je předpokladem pro dosažení mimořádných výkonových parametrů motoru.
Plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů rozšiřuje možnosti motoru, novinkou je užší propojení práce variabilního ventilového rozvodu s prací turbodmychadla přes motormanagement, což nakonec zmenšuje turboefekt.
Turbodmychadlo je napojeno na nové výfukové potrubí, které využívá tlakových pulzací pro zvýšení točivého momentu motoru v nízkých otáčkách. Turbína i výfukové potrubí jsou vyrobeny z oceli, která přečká i teploty až do 1020 °C.
Vnitřní ztráty třením byly ve srovnání s předchozí generací motorů Twin Spark výrazně sníženy. Rolničková vahadla ventilů tak mají například ve 2000 min-1 o 65 % nižší ztráty než dosud.
Už jsme si zvykli, že obchodní označení motorů už neodpovídá skutečnému zdvihovému objemu, a to co je někde prodáváno jako TSI, mají jinde v nabídce jako TFSI. Fiat do ženevské prezentace svého špičkového agregátu vnesl podobný zmatek, který snad má navodit dojem, že Lancia i Alfa Romeo mají nový, ale v každém z modelů jiný motor. Zatímco u Alfy Romeo má nová jednotka v tiskových materiálech označení 1.75 l Turbo, na autě se objevila zkratka 1.8 TBi a Lancia propaguje pro změnu název 1.8 Di Turbo Jet.
Do začátku výstavy ještě zbývá několik dnů, takže je možné, že se ještě objeví některá upřesnění...