TEST Fiat Linea 1,4 T-Jet - turboštika
Linea v nejvyšší výbavě Emotion, zrychlením z 0 na 100 km/h za devět sekund a cenovkou 435 tisíc korun je velmi lákavá nabídka. Přidejte kožené čalounění, zadní parkovací senzory či sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin a za půl milionu korun dostáváte pěkný, mrštný a výborně vybavený sedan nižší střední třídy s objemem zavazadlového prostoru plných 500 litrů. Že by konkurent pro Octavii?
Asi ne, Škoda Octavia nabízí přeci jen o kousek větší vnitřní prostor (zejména nad hlavou) a především o 60 litrů větší zavazadlový prostor, do kterého je díky tomu, že Octavia je liftback, o mnoho lepší přístup. Linea je ale velmi zajímavou štikou v českém rybníce a své zákazníky si jistě najde. Ať už se nechají zlákat designem, nabídkou motorů či příznivou cenovou politikou Fiatu.
Protože jsme Lineu již testovali - byla to verze se vznětovým Multijetem - pojďme se podívat dravé rybce blíže na její ostrý, přeplňovaný zoubek, co spaluje benzin.
Jak jsem již řekl, Linea je moc pěkný italský sedan. V listopadu se z něj ale stal velmi dobře jezdící pěkný italský sedan. V nabídce českých dealerů se totiž objevila přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka, která z elegantní Italky rázem dělá jednu z nejlepších nabídek na trhu v oblasti sedanů nižší střední třídy. Až když jsem si jí poprvé pořádně prohlédl uvědomil jsem si, kde je její síla. Kombinace 2603 mm dlouhého rozvoru s celkovou délkou vozu 4560 mm zajišťuje Linee dostatečně suverénní vzhled a na našich parkovištích, kde stojí ve velkých počtech rozměrově podobné Octavie, nám dá na první pohled pocítit svěží designový závan.
Jízda, to je oč tu běží
Je velmi pozitivní, že pocit, který ve mě Linea vzbudila svým vzhledem, přetrval i po rozjezdu. Agregát 1,4 T-Jet se opravdu povedl a je jen dobře, že si našel cestu i pod kapotu Liney. Oproti Grande Puntu jsou sice nějaká ta kila navíc cítit (o chloupek horší dynamiku jízdy potvrzují i tabulkové hodnoty), celkový dojem z motoru je ale stále velmi pozitivní. I ve vysokých otáčkách má snesitelný zvuk, který posádku neobtěžuje, a při otáčkách nízkých je velmi klidný, tichý a kultivovaný. Od 1900 otáček za minutu výše (kde již kompresor pilně zásobuje válce vzduchem) je Linea připravena bez odmlouvání splnit vše, co jí vaše pravé chodidlo přikáže. Tedy...alespoň to, na co díky svým 88 kW a 206 Nm stačí. Linea si s tímto přeplňovaným motorem zkrátka velmi dobře rozumí a já jej považuji za jednoznačně nejlepší volbu pod její kapotu. Je sice k mání až se středím stupněm výbavy Dynamic (čili od 394.900,- Kč) a je o 15.000,- Kč dražší oproti stejně vybavené vznětové třináctistovce Multijet o výkonu 90 koní, já jej ale po zkušenosti s ním mohu jednoznačně doporučit. Připlatit se totiž určitě vyplatí. Síla, kultura chodu i zvukový projev stojí jednoznačně na straně benzinového turbomotoru, spotřeba na straně nafty. Pokud vám tedy nevadí, že budete nádrž o objemu 45 litrů naplňovat u čerpacích stanic o něco častěji, sáhněte po 1,4 T-Jetu.
Spotřeba pohonných hmot v intravilánu se během testu pohybovala na hranici devíti litrů benzinu na 100 kilometrů, mimo město se při devadesátikilometrové rychlosti T-Jet spokojí s šesti litry Naturalu. Při dálniční vložce musíte, při předpisové stotřicítce, počítat se úbytkem paliva o půl litru menším než ve městě, čili zhruba s 8,5 l/100 km. Předpokládám ale, že po řádném zajetí pohonné jednotky (vůz v době testu dovršil teprve svou druhou tisícovku kilometrů) se spotřeba ještě o něco sníží. Obávám se ale, že udávané kombinované spotřeby 6,8 l/100 km v praxi dosáhne pouze minimum řidičů. Ono totiž jedna věc jsou udávané hodnoty a reálný, každodenní provoz věc druhá. A v Linee, vybavené tímto turbomotorem, je občasná ostřejší jízda vítaným zpestřením chvil, strávených za volantem. Pokud ale popustíte vozu uzdu ještě o něco více, Linea si dokáže říci i o dvanáct litrů na 100 kilometrů.
Černé puntíky
fiat design nizsistredni Linea je sice povedený vůz, i přesto má několik problematických míst. Tak například řazení není rozhodně tak přesné jak bychom si představovali, kulisa pětistupňové převodovky by pro příště mohla být precizněji vymezena. Opět si musím postěžovat na systém otevírání víka zavazadlového prostoru, který nejen že se otevírá pouze tlačítkem na středovém panelu či pomocí dálkového ovládání, nemá navíc ani žádný úchyt (je nutné použít štěrbinu, která vznikne po odjištění zámku). Při zavírání se díky absenci jakéhokoliv madla prostě vždy musíte dotknout horní hrany víka a často se tak o něj i ušpinit. Již zmiňované sedmnáctipalcové disky z lehkých slitin vypadají na voze sice velmi pěkně a na kvalitním povrchu bezvadně spolupracují s podvozkem, na českých silnicích jsou ovšem často strůjcem nepříjemných rázů do podvozku. Za krásu se prostě platí. Slícování na pohled velmi pěkného interiéru taktéž nemohu přejít bez poznámky a dalšího „černého puntíku“. Zejména středový panel, sestávající z několika plastových kusů by mohl být mnohem lépe sestaven.
Konkurence
Stejně jako u Grande Punta, i zde je těžké momentálně hledat konkurenci. Například Opel Astra Sedan či čtyřdveřová Mazda 3 nabízí podobně přitažlivý vzhled, nenabízí ale porovnatelnou pohonnou jednotku. Protože je Linea ve výbavě Dynamic pouze o 15.000,- dražší něž stejně vybavené Grande Punto, které svou cenou a velmi bohatou výbavou získává před konkurenty velkou zbraň v boji o zákazníka, stává se po vzoru svého menšího bratříčka taktéž velmi výhodnou nabídkou na českém poli sedanů nižší střední třídy. Štika zkrátka boduje.
První cena vozu | 309.900,-Kč (1,4, 57 kW, Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 394.900,-Kč (1,4 T-Jet 88 kW, Dynamic) |
Základní cena testovaného vozu | 434.900,-Kč (1,4 T-Jet 88 kW, Emotion) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 507.900,-Kč (1,4 T-Jet 88 kW, Emotion) |
Plusy
- líbivý design, reprezentativní vzhled
- sympatické ceny, vynikající poměr cena/výkon
- velký zavazadlový prostor
- prostorný interiér
- motor 1,4 T-Jet
Minusy
- nepřesné řazení pětistupňové převodovky
- omezený komfort se 17“ koly
- interiér vypadá na fotografiích lépe než ve skutečnosti
- absence madla na víku zavazadlového prostoru