Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Panda 4x4 – Jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (12)
Tak tady jsme před dvěma týdny fotili Discovery. Od té doby trochu zapršelo a z hlíny je deset centimetrů bahna. Kola stříkají bláto do okolí, ale Panda jede. Do kopce. Se čtyřmi dospělými lidmi.

Z fotek nepoznáte prudkost svahů a vrstvy bláta, ale zcela zablácené vozy mluví za vše. Testovací vozy se zážehovými motory 1.2 jezdily po trati, kterou obvykle využívá pro předvádění aut dovozce Hummer a na chuti posádek k divokým manévrům to bylo znát. Jemná práce s plynovým pedálem a především mantra „nezastavovat“ protáhly Pandu přes hluboké vyježděné koleje, rozblácenou trávu a mokré svahy vcelku spolehlivě. Proč „vcelku“? I Panda je totiž jen osobní auto a nemůže off-roadům konkurovat křížitelností náprav či světlou výškou. V čem ale přesvědčila naprosto, je schopnost dobře využít systém pohonu všech kol, malé rozměry a vlastní hmotnost k překonání překvapivě nesjízdného terénu. Otázka po pneumatikách byla přitom zbytečná – celou dobu jsme jezdili na čemsi totálně obaleném blátem, a jen zkušební sonda odhalila, že jde o běžné silniční zimní gumy. Další překvapení se konalo na silnici – Panda nedávala nijak znát svůj terénní potenciál a pomineme-li lehce výše posazenou karoserii, nepoznali bychom, že sedíme ve čtyřkolce.

Novinka je pro začátek k dispozici s jedním zážehovým motorem o objemu 1,2 litru, jenž dosahuje výkonu 44 kW (60 k). Nabídku v dohledné době doplní 1,3litrový přeplňovaný vznětový agregát s vícenásobným vstřikováním (Multijet) o výkonu 51 kW (70 k); ve dvou verzích výbavy (Panda 4x4 a Panda 4x4 Climbing), se dvěma variantami interiéru a v jedenácti barvách karosérie.

Obě verze mají společné malé rozměry (například verze Climbing je 357 cm dlouhá, 160 cm široká a 163 cm vysoká). Kromě toho jsou vozy vyšší než běžný model Pandy - pět centimetrů navíc připadá na zvětšení světlé výškyna 165 mm u verze Panda 4x4 Climbing a 160 mm u základní verze. Dojem posilují i doplňky exteriéru: například nárazníky (přední i zadní) jsou doplněny ochrannými štíty, boční lišty jsou velké a navazují na speciální lišty na blatnících a na ochranný kryt pod motorem. K dispozici jsou i různé typy pneumatik. Verze Climbing se dodává s pneumatikami 185/65 R14 (M+S), které jsou vhodné pro všechny druhy použití; základní verze naproti tomu využívá speciálně zesílené pneumatiky 165/70 R14 (M+S) s desénem navrženým pro povrchy s nízkou adhezí. Verze Climbing disponuje nájezdovým úhlem vpředu 24°, vzadu 42° a přechodovým úhlem 24°; u základní verze 4x4 je to 26°, 44° a 23°. Maximální stoupavost je více než 50 procent.

Vpředu je nezávislé zavěšení typu MacPherson s dolními příčnými rameny připojenými silentbloky k vnitřnímu rámu a s příčným stabilizátorem připojeným dlouhými táhly přímo k tlumičům. Zadní náprava je zajímavější: Místo (polonezávislého) zavěšení s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou je u vozidel s pohonem čtyř kol využita konstrukce s podélnými rameny s nezávisle zavěšenými koly. Toto uspořádání umožňuje použití zadního diferenciálu (připevněného ke pomocnému rámu s pomocí pružných prvků), je konstruováno pro zahrnutí hnacích hřídelí zadní rozvodovky a zajišťuje zadním kolům nezávislý pohyb. U verzí vybavených 1,2litrovým zážehovým motorem Fire jsou všechna kola vybavena diskovými brzdami o průměru 240 mm (přední jsou chlazené vzduchem), u verzí se vznětovým motorem Multijet je to 257 mm. Panda 4x4 nabízí jako standard ABS se systémem EBD, doplněné protismykovou funkcí při zpomalování (MSR).

Jak to funguje

Uspořádání zvolené pro Pandu 4x4 je převodovka se dvěma diferenciály a viskózní spojkou. U tohoto systému se pohon čtyř kol zapojuje automaticky a umožňuje variabilní rozdělení hnacího momentu mezi přední a zadní nápravu podle povrchu vozovky a požadavků na využití vozidla. Na asfaltových silnicích s normální adhezí je 98 % hnacího momentu přenášeno na přední kola. Pokud začne být povrch vozovky kluzký, viskózní spojka reaguje postupným přenášením stále vyššího podílu hnacího momentu na zadní nápravu, čímž se prokluz obvykle vyruší.

Fiat Panda 4x4 je také vybaven protismykovým systémem, který zasahuje při zpomalování a využívá potenciál ABS (tj. využívá senzory, které zaznamenávají rychlost otáčení kol) a elektronický systém regulace motoru, aby zabránil brzdicímu momentu motoru a viskózní spojce v zablokování zadní nápravy během náhlého zpomalování při jízdě se svahu nebo v zatáčkách.

Trh

Vzhledem k základní ceně 339.900 je Panda 4x4 konkurentem hlavně pro Suzuki Ignis 4x4. Základní verze obsahuje jediný airbag řidiče, zato nechybí ABS, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a výškově stavitelný volant. Verze Climbing za 374.900 má navíc airbag spolujezdce (a po 8.000,- i boční a okenní airbagy), klimatizaci, přední mlhovky, podélné střešní ližiny, a 14“ kola z lehkých slitin. S motorem 1.2 dosahuje vůz spotřeby ve městě 7,9, mimo město 5,8 a kombinované 6,6 l/100 km.

Ondřej Šuch
Diskuze (12)