Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda 4x4: Malý horal ve třetím vydání

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Fiat chrlí nové a nové verze třetí generace Pandy. Medvídek se tentokrát převlékl do zeleného a vyráží do lesů a hor.

Pohon všech kol má u Pandy hodně dlouhou tradici, vždyť se v tomto provedení vyráběla od podzimu 1983 už ta první. Fiat se navíc chlubí tím, že je to jediné miniauto v Evropě, které obě hnané nápravy nabídne. Právem, žádný další výrobce jej ani během takřka tří desetiletí nedokázal následovat.

Nejprve nahlédněme pod kapotu. Obě pohonné jednotky již velmi dobře známe. První představuje přeplňovaný zážehový dvouválec 0,9 TwinAir o výkonu 63 kW (85 k). V útrobách nesmí chybět turbodiesel, konkrétně čtyřválec 1,3 MultiJet II s 55 kW (75 k). Mnohokrát proklínanému start-stopu se zde případný zájemce nevyhne. Šestistupňová přímo řazená převodovka má kratší jedničku, která vlastně slouží jako redukce. U medvídka do přírody to není nic nového, podobným zpřevodováním se pyšnil už dávný hranatý předchůdce, jenže u něj bychom tolik ozubených kol v transmisi nenašli.

U stálého pohonu obou náprav ale prostou mechaniku odvál čas, žijeme přece v době elektroniky. Ta řídí dvojici diferenciálů a nahrazuje také závěrku. Moderní auta se neobejdou bez stabilizace, ale v tomto případě by nemusela být úplně od věci. Rozvor náprav 2300 mm se nezměnil, rozchod kol vpředu se ovšem zvětšil o nepatrný 1 mm na 1410 mm, vzadu je naopak užší: 1400 mm (-7 mm). Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny s torzní příčkou vzadu doznal některých změn. Delší jsou hlavně pružiny, které určitě přijdou na nezpevněných komunikacích vhod. Karoserie oproti standardnímu pětidveřovému hatchbacku povyrostla na 3680 mm (+27 mm), rozšířila se na 1670 mm (také +27 mm) a do výšky ční rovných 1600 mm ( (+49 mm). Litá kola jsou obuta do pneumatik 175/65 R15.

Designéři z Fiat Centro Stile se vyřádili na úpravách karoserie. Panda 4x4 dostala chlapácký vzhled, který podtrhuje oplastování. Je sice v efektním, ale bohužel trochu nepraktickém stříbrošedém provedení. Kryje oba nárazníky i spodek auta, pochopitelně také lemy blatníků a prahy. Nechybí ani otěrové lišty na bocích. Stejný odstín plastů najdeme na masce chladiče, madlu pátých dveří a střešních nosičích.

První série fotek představuje drsnou Pandu v efektní zelené metalíze Toscana, s níž ladí i interiér. Kromě ní nabídne Fiat výhradně pro tento model také výraznou oranžovou Sicilia, podobná byla k mání už pro předchozí generaci čtyřkolky. Bude možné zvolit rovněž všechny další odstíny z katalogu pro běžné Pandy. Zda se dočkáme podobných možností individualizace interiéru, zatím automobilka nesdělila. Zelenobéžová kombinace čalounění na snímcích ale vypadá velmi dobře. V mírně upravené středové konzole se nachází větší množství odkládacích schránek a přihrádek na drobnosti.

Panda 4x4 se představí ve světové premiéře v Paříži. Kromě ní a již avizované plynové Pandy 0,9 TwinAir Turbo Natural Power sem Fiat přiveze i variantu Trekking se vzhledem podobným čtyřkolce, ale pohonem pouze přední nápravy.

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
22. 9. 2012 10:29
Re: Už mě to celkem rozčiluje...
A proč by to Fiat dělal? Určině ne kvůli tomu, že zrovna Vás to rozčiluje. Jiné důvody asi nemá. Zatímco konkurence k Pandě 4WD neexistuje žádná, k Pandě CNC také jen slabá, tak v segmentu rodinných vozů, je aut jako sra.cek a pro mnohé automobilky je právě tento segment ztrátový kvůli současné konkurenční cenové válce. Navíc Fiat vyrábí alternativu Suzuki SX4 - a to je coby rodinné auto použitelné taky - a opět s možností 4WD za cenu dostupnou i pro normální rodiny. Proč by se tedy cpal do segmentu, kde je hodně těsno, když má výrobu tradičních modelů v segmentu, kde má jen malou konkurenci?
Dnes si místo drahého SUV v ceně nejméně 600 000 můžete koupit běžné auto nižší střední třídy i za poloviční cenu a k tomu Pandu 4WD, jako druhé auto, které vám bude sloužit, coby postrkovadlo do města a do práce a máte jistotu, že se tam dostanete za každého počasí i v zimě. A celkem bez obav s ním můžete vyrazit i na trochu delší cestu na hory nebo na chalupu. Nezapomeňte, že sever Itálie jsou Alpy.
1. 9. 2012 08:31
Už mě to celkem rozčiluje...
... jak FIAT pořád vymýšlí úpravy stávajících modelů, popř. vyrábí nové modely segmentu mini a malých vozů a není schopen (až na převzatý FREEMONT) udělat pořádné rodinné auto. Pořádného kufráka za rozumné peníze s rozumným motorem. Linea podle mě není ani jedno... Sedan s levnou 1,4, nebo předraženou 1,4T. Chybí tu nějaká obdoba kdysi úspěšného Bravo Combi, popř. Stilo MW. Až něco takového bude, FIAT možná zase začne v Evropě něco prodávat...
31. 8. 2012 11:52
Re: nadhera
prave z duvodu obavy o cenu bych pro terenniho prcka volil prece jen vetsi praktictejsi a mene nacancanou SX4ku od Suzuki, kdyz uz by mi rodinna rada zatrhla Jimnyho. ;-)
30. 8. 2012 20:59
Re: Povedlo se
Já osobně se starý raděj vyhejbám. :-) Zvlášť když má zrovna tudle barvu.
30. 8. 2012 19:45
Fiat, ze chrli? Skor chrchle!
Kedy zacne konecne Marchionne namiesto chrabrych reci aj produkovat?