Fiat Panda 4x4: Malý horal ve třetím vydání
Pohon všech kol má u Pandy hodně dlouhou tradici, vždyť se v tomto provedení vyráběla od podzimu 1983 už ta první. Fiat se navíc chlubí tím, že je to jediné miniauto v Evropě, které obě hnané nápravy nabídne. Právem, žádný další výrobce jej ani během takřka tří desetiletí nedokázal následovat.
Nejprve nahlédněme pod kapotu. Obě pohonné jednotky již velmi dobře známe. První představuje přeplňovaný zážehový dvouválec 0,9 TwinAir o výkonu 63 kW (85 k). V útrobách nesmí chybět turbodiesel, konkrétně čtyřválec 1,3 MultiJet II s 55 kW (75 k). Mnohokrát proklínanému start-stopu se zde případný zájemce nevyhne. Šestistupňová přímo řazená převodovka má kratší jedničku, která vlastně slouží jako redukce. U medvídka do přírody to není nic nového, podobným zpřevodováním se pyšnil už dávný hranatý předchůdce, jenže u něj bychom tolik ozubených kol v transmisi nenašli.
U stálého pohonu obou náprav ale prostou mechaniku odvál čas, žijeme přece v době elektroniky. Ta řídí dvojici diferenciálů a nahrazuje také závěrku. Moderní auta se neobejdou bez stabilizace, ale v tomto případě by nemusela být úplně od věci. Rozvor náprav 2300 mm se nezměnil, rozchod kol vpředu se ovšem zvětšil o nepatrný 1 mm na 1410 mm, vzadu je naopak užší: 1400 mm (-7 mm). Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny s torzní příčkou vzadu doznal některých změn. Delší jsou hlavně pružiny, které určitě přijdou na nezpevněných komunikacích vhod. Karoserie oproti standardnímu pětidveřovému hatchbacku povyrostla na 3680 mm (+27 mm), rozšířila se na 1670 mm (také +27 mm) a do výšky ční rovných 1600 mm ( (+49 mm). Litá kola jsou obuta do pneumatik 175/65 R15.
Designéři z Fiat Centro Stile se vyřádili na úpravách karoserie. Panda 4x4 dostala chlapácký vzhled, který podtrhuje oplastování. Je sice v efektním, ale bohužel trochu nepraktickém stříbrošedém provedení. Kryje oba nárazníky i spodek auta, pochopitelně také lemy blatníků a prahy. Nechybí ani otěrové lišty na bocích. Stejný odstín plastů najdeme na masce chladiče, madlu pátých dveří a střešních nosičích.
První série fotek představuje drsnou Pandu v efektní zelené metalíze Toscana, s níž ladí i interiér. Kromě ní nabídne Fiat výhradně pro tento model také výraznou oranžovou Sicilia, podobná byla k mání už pro předchozí generaci čtyřkolky. Bude možné zvolit rovněž všechny další odstíny z katalogu pro běžné Pandy. Zda se dočkáme podobných možností individualizace interiéru, zatím automobilka nesdělila. Zelenobéžová kombinace čalounění na snímcích ale vypadá velmi dobře. V mírně upravené středové konzole se nachází větší množství odkládacích schránek a přihrádek na drobnosti.
Panda 4x4 se představí ve světové premiéře v Paříži. Kromě ní a již avizované plynové Pandy 0,9 TwinAir Turbo Natural Power sem Fiat přiveze i variantu Trekking se vzhledem podobným čtyřkolce, ale pohonem pouze přední nápravy.