Fiat Punto 0,9 TwinAir: První statické dojmy
Třetí generace Fiatu Punto letos oslaví sedmé narozeniny. Původní model, prodávaný od roku 2005 jako Grande Punto, nesl tvary navržené Giorgettem Giugiarem a vydržel dlouhých pět let.
Elegantně laděný originál přepracoval Fiat před dvěma lety a uvedl do prodeje pod názvem Punto Evo. S letošním jarem přichází druhý facelift, méně výrazný, a s ním další změna názvu. Tentokrát se vrací k původnímu Fiat Punto.
Vzhled modelu Punto Evo má silné i slabé stránky. Autu jednoznačně prospěla modernizace interiéru nebo nová zadní světla s čirou optikou. Slabinou je hlavně překombinovaný design přídě. Nyní Fiat tuto chybu odstraňuje.
Přebytečnou se stala chromovaná lišta mezi světly, která měla sblížit vzhled s retro-mini Fiatem 500. Bez ní to ale Puntu sluší mnohem líp. Zmizela i černá traverza z nelakovaného plastu, která opticky zbytečně zatěžuje přední nárazník.
Celkové tvary se přesto nemění. Nárazník je však nyní tvořen jediným plastovým výliskem, kompletně lakovaným do barvy karoserie. Klasickou mřížku masky chladiče navíc nahrazuje sportovnější voština. Zadní nárazník je nově také celý v barvě karoserie.
Pár zásahů stylistů výrazně zlepšilo celkový dojem z vozu. Vylepšený design by měl Puntu vydržet nejméně rok, nová generace nepřijde dříve než v polovině roku 2013.
Jinak se nic nezměnilo. Tedy za předpokladu, že nezatoužíte po některém z nových motorů. Všechny dosavadní v nabídce zůstávají, ovšem k nim přibývají dvě novinky.
Benzinový dvouválec 0,9 TwinAir Turbo je známý už z Fiatu 500 nebo Lancie Ypsilon. V Puntu agregát s parametry 62 kW a 145 Nm padne do středu nabídky zážehových motorů. Na rozdíl od ostatních pohonných jednotek (s výjimkou 1,4 MultiAir/77 kW) bude mít standardně šestistupňovou manuální převodovku.
Druhou novinkou je 1,3 MultiJet o výkonu 62 kW. Motor je optimalizovaný na spotřebu, a tak ve spojení se start&stopem dosahuje v kombinovaném režimu pouhých 3,5 l/100 km (tzn. téměř rekordní emise CO2 90 g/km), zatímco 1,3 MultiJet s 55 kW vykazuje 4,2 l/100 km.
Fiat Punto 2012 - technická data zážehových motorů | |||||
Motor | 1,2 8v (51 kW) | 1,4 8v (57 kW) | 0,9 TwinAir (63 kW) | 1,4 MultiAir (77 kW) | 1,4T MutliAir (99 kW) |
Převodovka | 5M | 5M | 6M | 6M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 1368 | 875 | 1368 | 1368 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 2/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 51/5500 | 57/6000 | 62/5500 | 77/6500 | 99/5000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 102/3000 | 115/3250 | 145/2000 | 130/4000 | 206/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 156 | 165 | 172 | 185 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,4 | 13,2 | 12,7 | 10,8 | 8,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,7 | 4,2 | 5,7 | 5,6 |
Hmotnost [kg] | 1030 | 1040 | 1090 | 1075 | 1170 |