Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Punto

Pavel Tilšer
V letošním roce slaví automobilka Fiat 100. výročí svého vzniku. Při této příležitosti předvedla nový model známého a úspěšného automobilu Fiat Punto patřící do segmentu malých vozů. Nový model se pokusí navázat na úspěchy svého předchůdce, který byl...

Zákazník si bude moci u nové verze vybrat z celkem 23 variant. V nabídce bude 15 barev (9 metalických barev), které byly pečlivě vybrány stylistickým centrem Fiatu tak, aby odrážely současné trendy a požadavky zákazníků. Všechny barvy budou k dispozici pro obě karosářské varianty (3-dveřová a 5-dveřová karoserie). Zákazník bude moci také vybírat z několika druhů vnitřních potahů ladících s barvou karoserie.

Nový Fiat Punto je velmi kompaktní vůz, který je vhodný zejména do města, kde vyniknou jeho výborné manévrovací vlastnosti. Vůz je 3,80m dlouhý ve 3-dveřové variantě (3,835 m s 5-dveřovou karoserií), 1,48m vysoký a 1,66 m široký. Ačkoliv jde o automobil z třídy malých vozů, v interiéru nabízí překvapivě mnoho místa pro 5 dospělých osob. 5-dveřový model má také největší zavazadlový prostor ve své třídě, který má kapacitu 297 litrů. Zavazadlový prostor je snadno přístupný přes zadní výklopné dveře a je tvarován tak, aby každé místo bylo dobře využitelné.

Zákazník si bude moci vybrat ze široké nabídky vybavení, která osahuje i zvláštní výbavu, která byla donedávna dostupná pouze v luxusních vozech, nebo v segmentu vyšší střední třídy. V nabídce nechybí satelitní navigační systém GPS, který byl vyvinut společně s firmou Blaupunkt. Tento systém je zakomponován do audiosoustavy, kdy pomocí grafického displeje a hlasových pokynů vybírá nejvhodnější cestu. K dispozici bude také manuální klimatizace, která zajišťuje pohodlné cestování i na delších cestách a zvyšuje bezpečnost cestování.

Vůz je také standardně vybaven čtveřicí airbagů, ABS včetně elektronického regulátoru brzdného tlaku EBD a v některých verzích také trakčním systémem TCS, který zajišťuje plynulý rozjezd. Všechny vozy jsou vybaveny protipožárním systémem, který přeruší přívod paliva do motoru v případě nehody. V příplatkové výbavě najdeme např. elektricky ovládaná okna, elektrické střešní okno,... Fiat také vybavil světla vozu funkcí "Follow me home", kdy už název napovídá o jakou funkci se jedná. Světla zůstávají svítit ještě několik minut po vypnutí motoru a tento čas je možno využít např. k otevření garážových vrat. Po uplynutí intervalu (max. 5 minut) se světla sama vypnou.

Palubní deska se vyznačuje velkou funkčností a ergonomie je příkladná. Podsvícení palubní desky je v oranžové barvě, na které lidské oko reaguje nejrychleji při přechodu ze tmy na silnici a následného pohledu na palubní přístroje. Palubní počítač nabízí veškeré důležité údaje o jízdě (průměrná rychlost, spotřeba, atd.) Automobil je vybaven výstražným světlem upozorňujícím na nefunkčnost některého z venkovních světel.

Jednou z nejzajímavějších inovací nového Punta je použití elektrického posilovače řízení, které využívá elektrického motoru místo klasické hydraulické pumpy poháněnou přímo motorem. Nový posilovač má dva pracovní programy. Jeden z nich se nazývá "City", kdy je řízení lehčí a vyžaduje menší námahu. Druhým programem je "Normal", který zajišťuje maximální kontrolu nad vozidlem zejména při jízdě mimo město. Nové posilové řízení má proměnnou účinnost, což znamená, že při zvyšující se rychlosti vozidla ubývá efektu posilovače.

Nové jsou také motory. V nabídce najdeme 5 motorů, z toho 3 benzínové agregáty a 2 dieselové agregáty.

Nejslabším z benzínových agregátů je motor 1,2 8V. Z objemu 1,2 litru produkuje tento motor výkon 44 kW (60 koní) a točivý moment vrcholí hodnotou 102 Nm při 2500 ot./min. S tímto motorem Punto zrychlí z 0-100 km/h za 14,3 sekundy a max. rychlost činí 155 km/h. Motor dosahuje průměrné kombinované spotřeby 5,7 litrů na 100 km.

Dalším z benzínových motorů je 1,2 16V. Motor má nejvyšší výkon 59 kW (80 koní) a max. točivý moment je 114 Nm při 4000 ot./min. "Stovku" zvládne za 11,4 sek. a může jet rychlostí až 172 km/h. Kombinovaná spotřeba činí 6 litrů na 100 ujetých km. Tento motor je vybaven elektronickým ovládáním plynu, kdy není žádné mechanické spojení mezi motorem a plynovým pedálem.

Posledním z benzínových motorů v nabídce je 1,8 16V. Tento motor je nejvýkonnější z nabídky dosahuje výkonu 96 kW (130 koní) a max. točivého momentu 164 Nm při 4300 ot./min. Tyto výkonové charakteristiky dovoluji vozidlu zrychlit z 0-100 km/h za pouhých 8,6 sekund a maximální rychlost je 205 km/h. Přes vysoký výkon si motor zachoval poměrně příznivou spotřebu 8,3 litru na 100 km v kombinovaném cyklu.

V nabídce jsou také dva vznětové motory, oba o objemu 1,9 litru.

Prvním je motor 1,9 D, který má výkon 44 kW (60 koní) a max. točivý moment 118 Nm při 2250 ot./min. Průměrná spotřeba v kombinovaném cyklu činí 5,7 litrů nafty na 100 km.

Výkonnějším z obou vznětových motorů je 1,9 JTD. Tento motor pracující s technologií Common-Rail dosahuje max. výkonu 59 kW (80 koní) a točivý moment vrcholí hodnotou 196 Nm při 1500 ot./min. Automobil vybavený tímto motorem zrychlí z 0-100 km/h za 12,2 sek. a vyvine max. rychlost 170 km/hod. Kombinovaná spotřeba činí pouhých 4,9 litru nafty na 100 km.

Pro model Punto byly vyvinuty čtyři manuálně řazené převodovky (tři 5-rychlostní, jedna 6-rychlostní) a jedna elektronicky řízená automatická převodovka.

Manuální převodovka je ovládaná pomocí lanovodů, což zajišťuje minimální přenos vibrací z motoru do interiéru. Všechny benzínové a dieselové motory jsou vybaveny 5-rychlostními manuálními převodovkami, pouze "sportovní" verze s motorem 1,2 16V je vybavena 6-rychlostní manuální převodovkou. Automatická převodovka má proměnné rychlostní poměry (CVT), kdy se vybírá vždy ten nejvhodnější pro určitou jízdní situaci. Tato převodovka nabízí také možnost sekvenčního řazení jednotlivých rychlostních stupňů pohybem páky nahoru a dolů. To vše je možné bez nutnosti sundat nohu z plynu. Tato převodovka nabízí 6 stupňů u verze Punto ELX a 7(!) u verze Punto Sporting.

Punto má všechny předpoklady stát se velice úspěšným a velmi dobře prodávajícím se autem ve své třídě. Určitě tomu pomůže také design vozu, který působí velice dynamicky a trochu i agresivně. Oblíben bude zejména u mladé generace, nebo jako druhé vozidlo do rodiny, které bude využíváno zejména pro cestování po městě, kam svými malými rozměry určitě patří.

Pavel Tilšer