Fiat Punto Classic: Výroba v Srbsku obnovena
Druhá generace Fiatu Punto se v Kragujevaci vyráběla licenčně pod názvem Zastava 10 od roku 2006. Přerušení výroby přišlo v závěru loňského roku – poté, co Fiat převzal automobilku Zastava, byly zastaveny všechny výrobní linky, aby mohla začít rekonstrukce továrny a příprava na výrobu nových modelů.
Starší modely Yugo a Zastava už patří definitivně minulosti, ale autem, které opustilo výrobní linky po jejich opětovném spuštění je zase Fiat Punto. Tentokrát ovšem už pod značkou Fiatu, což má symbolizovat změny, které v Kragujevaci proběhly a proběhnou. Punta srbské výroby mají nyní dosahovat vyšší kvality zpracování, než tomu bylo u Zastavy 10. Dohlíží na to zhruba 50 technických pracovníků, které Fiat do Srbska vyslal z Itálie.
Výroba bude nabíhat postupně – první den bylo vyrobeno jen 30 aut, do konce týdne má vzniknout dalších 120 kusů. Plánovaná produkce do konce května je 2000 aut, cílem pro celý rok 2009 je 15 tisíc kusů. Všechny budou zatím určeny pro srbský trh, kde je po nich vysoká poptávka. Zájem Srbů o Punto významně zvyšuje srbská vláda, která podporuje obnovu vozového parku. O příspěvek na výměnu starého auta za nové si zatím požádalo 19 tisíc lidí. Vzhledem k tomu, že Srbsko není členem Evropské unie, může vláda svými opatřeními přímo pomáhat domácí produkci. Fiat uvádí, že v případě enormního zájmu by mohl letos v Kragujevaci vyrobit až 30 tisíc aut.
Obnovení výroby Punta je ale jen prvním krokem v revitalizaci automobilky. Rozšíření výrobního programu je zatím zdrženo, přesto oba chystané modely, které se mají vyrábět v Srbsku, zůstávají i nadále ve hře. Jedním z nich bude nové auto třídy malých vozů, které nahradí modelovou řadu Palio (běžně označované jako Uno), druhým má být malé miniauto pro městský provoz „nové Topolino“.
Doporučujeme |
Zastava: Yugo a Zastava definitivně končí |