Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Punto Classic: Výroba v Srbsku obnovena

Diskuze (10)
První fáze přestavby továrny Zastava v srbském Kragujevaci byla dokončena a z výrobních linek opět začal vyjíždět Fiat Punto 2. generace. I když se na první pohled vlastně nic nezměnilo, obnovení výroby je jen předehrou k příchodu nových modelů.

Druhá generace Fiatu Punto se v Kragujevaci vyráběla licenčně pod názvem Zastava 10 od roku 2006. Přerušení výroby přišlo v závěru loňského roku – poté, co Fiat převzal automobilku Zastava, byly zastaveny všechny výrobní linky, aby mohla začít rekonstrukce továrny a příprava na výrobu nových modelů.

Starší modely Yugo a Zastava už patří definitivně minulosti, ale autem, které opustilo výrobní linky po jejich opětovném spuštění je zase Fiat Punto. Tentokrát ovšem už pod značkou Fiatu, což má symbolizovat změny, které v Kragujevaci proběhly a proběhnou. Punta srbské výroby mají nyní dosahovat vyšší kvality zpracování, než tomu bylo u Zastavy 10. Dohlíží na to zhruba 50 technických pracovníků, které Fiat do Srbska vyslal z Itálie.

Výroba bude nabíhat postupně – první den bylo vyrobeno jen 30 aut, do konce týdne má vzniknout dalších 120 kusů. Plánovaná produkce do konce května je 2000 aut, cílem pro celý rok 2009 je 15 tisíc kusů. Všechny budou zatím určeny pro srbský trh, kde je po nich vysoká poptávka. Zájem Srbů o Punto významně zvyšuje srbská vláda, která podporuje obnovu vozového parku. O příspěvek na výměnu starého auta za nové si zatím požádalo 19 tisíc lidí. Vzhledem k tomu, že Srbsko není členem Evropské unie, může vláda svými opatřeními přímo pomáhat domácí produkci. Fiat uvádí, že v případě enormního zájmu by mohl letos v Kragujevaci vyrobit až 30 tisíc aut.

Obnovení výroby Punta je ale jen prvním krokem v revitalizaci automobilky. Rozšíření výrobního programu je zatím zdrženo, přesto oba chystané modely, které se mají vyrábět v Srbsku, zůstávají i nadále ve hře. Jedním z nich bude nové auto třídy malých vozů, které nahradí modelovou řadu Palio (běžně označované jako Uno), druhým má být malé miniauto pro městský provoz „nové Topolino“.

Doporučujeme
Zastava: Yugo a Zastava definitivně končí

Diskuze (10)
6. 4. 2009 22:33
Re: Kdyby amíci
Pánové, chtělo by to trochu znát historii a nečíst jen Blesk a lžiDnes. Potom byste věděli, že ti hodní američané až PO 2. světové válce rozbombardovali např. plzeňskou Škodovku. Potřebovali zničit v Evropě co nejvíc průmyslu aby sem mohli hrnout svoje zboží. Každá válka je jen bysnys. A víte třeba že ČSR nabídli velmi levný dovozový benzín, když se zavážeme že nebudeme rekonstruovat svoje poškozené ropné rafinerie? Proč používají ve všech válkách střelivo z ochuzeného uranu když toto svinstvo prokazatelně způsobuje zvýšený výskyt rakoviny v postižené oblasti? V Jugoslávii ho použili přes 500 tun. Je to náhoda že léky na rakovinu vyrábí hlavně US firmy? Že obnovu Iráku, který zničili mají plně pod kontrolou US firmy bez jakýchkoliv výberových řízení i když jsou nejdražší? A proč mají v Kosovu největší vojenskou základnu v Evropě? Proč vůbec začala válka v Kosovu až potom, co Miloševič odmítl privatizovat nerostné bohatství v Kosovu (drahé vzácné kovy, uhlí, ropa)? Chce to myslet, pánové, ne jen nekriticky přijímat jednostranné informace z médií...
29. 3. 2009 20:47
Re: Hm
Kdyz se podarilo Nemcum prinutit Cechy ke kvalitni praci, tak se to zdari u se Srby.
A Zastava 101 (1100) byla ve srovnani s S 100-120 nesrovnatelne kvalitnejsi a modernejsi vuz :yes:
27. 3. 2009 18:37
Re: Kdyby amíci
Jasne, strejda Milosevic by tomu dal sefoval, nemeli by tam ani jednoho hnusnyho muslima, Chorvata, Zida, mozna ani etnickyho Cecha (u techhle cistek nikdy nevis, kdy se zastavi), dulezita je Zastava, hvezda pokroku s dlouhou historii vlastniho vyvoje a zcela originalnich modelu.
27. 3. 2009 18:17
Re: Kdyby amíci
:-( ti byli zlí viď?
27. 3. 2009 16:26
Kdyby amíci
nerozbombardovali v Srbsku úplně komplet infrastrukturu včetně automobilky, elektráren, nemocnic, mostů, navíc s použitím radioaktivního ochuzenýho uranu, mohli možná dneska Srbové vyrábět nějaká vlasní auta a nebýt jen montážní fabrikou výběhových Fiatů.