Fiat Punto Evo: Všechny motory nyní se spotřebou pod 6 l/100 km (kompletní technická data)
Punto Evo jde dnes na domácím italském trhu do prodeje a u této příležitosti Fiat zveřejnil kompletní údaje o nových motorech. Novinkou nejsou jen benzinové agregáty 1,4 MultiAir, ale také nová generace motoru 1,3 MultiJet II a dvě nové varianty spalující plyn.
Fiat nabídne čtyři výkonové varianty benzinových motorů, čtyři u dieselových motorů a dvě verze pro alternativní paliva. Většina modelové řady navíc vyhovuje emisní normě Euro 5, která bude závazná od roku 2011 – jediným motorem bez EU5 alternativy bude základní dvanáctistovka.
Pohled na začátek tabulky s technickými daty nabízí známé motory známých výkonů. Fiat i po faceliftu u základních verzí Punta spoléhá na osvědčené osmiventilové čtyřválce. Žádných změn nedoznal nejslabší 1,2 8V o výkonu 48 kW ani silnější 1,4 8V o výkonu 57 kW (oba Euro 4). U čtrnáctistovky ale Fiat nabízí i modernizované provedení se systémem Start&Stop a v úpravě pro emisní normu Euro 5. Tato verze je při stejném výkonu o 0,2 litru úspornější (5,7 l/100 km) a nabízí také možnost robotizované převodovky Dualogic.
| Fiat Punto Evo - zážehové motory | |||||
| Motor | 1,2 8V | 1,4 8V | 1,4 8V EU5 | 1,4 MultiAir | 1,4 MultiAir Turbo |
| Převodovka | 5M | 5M | 5M (5MA) | 6M | 5M |
| Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 1368 | 1368 | 1368 | 1368 |
| Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
| Největší výkon [kW/min-1] | 48/5500 | 57/6000 | 57/6000 | 77/6500 | 99/5000 |
| Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 102/3000 | 115/3250 | 115/3250 | 130/4000 | 206/1750 |
| Max. rychlost [km/h] | 155 | 165 | 165 | 185 | 205 |
| Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 13,2 | 13,2 | 10,8 | 8,5 |
| Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 5,9 | 5,7 (5,4) | 5,7 | 5,6 |
| Poh. hmotnost [kg] | 1030 | 1040 | 1040 | 1075 | 1170 |
Hlavní a nejočekávanější novinkou je ale dvojice motorů MultiAir. Ty se vzdaly přímé mechanické vazby mezi vačkou a sacími ventily, které nahradil elektrohydraulický systém. Ten také ovládá motor místo škrticí klapky. Punto dostane atmosférickou verzi o výkonu 77 kW, která v nabídce střídá motor 1,4 16V (70 kW). Řidiči ocení lepší akcelerační schopnosti, změněný průběh točivého momentu (maximum 130 Nm v 4000 min-1 místo dosavadních 125 Nm v 4500 min-1) a kombinovanou spotřebu sníženou o 0,3 l na 5,7 l/100 km.
Dosavadní 1,4 TurboJet o výkonu 88 kW nahrazuje přeplňovaný MultiAir s 99 kW. Nárůst výkonu je o 12 %, maximum točivého momentu zůstává na 206 Nm, posunulo se ale níže, z 2000 na 1750 min-1. Vedle nové technologie nabízí tento motor výrazné snížení spotřeby. S 5,6 l/100 km (T-Jet má 6,6 l/100 km) je přeplňovaný MultiAir dokonce nejúspornějším benzinovým motorem v Puntu Evo.
Oba motory MultiAir vyhovují normě Euro 5 a jsou standardně vybaveny systémem Start&Stop.
Mezi turbodiesely Fiat souběžně nabídne stávající provedení 1,3 MultiJet (55 a 66 kW, Euro 4) a novou generaci 1,3 MultiJet II (55 a 70 kW, Euro 5, filtr pevných částic). Ta přináší zvýšení tlaku vstřikování na 1600 bar, přesnější a rychlejší vstřikování paliva do válců a kratší dobu mezi jednotlivými vstřiky. Motory mají také nová turbodmychadla, což se projevuje až o 25 % vyšším točivým momentem v nízkých otáčkách. Číselně vyjádřeno, u silnější verze maximum točivého momentu 200 Nm nyní začíná už při 1500 min-1 místo dosavadních 1750 min-1. Nový 1,3 MultiJet II je také vybaven systémem Start&Stop, který přispívá ke snížení kombinované spotřeby.
Modernizací prošel také motor 1,6 MultiJet, u kterého se maximum výkonu 88 kW posunulo z 4000 na 3750 min-1. Nejvyšší točivý moment vzrostl z 280 Nm při 2000 min-1 na 320 Nm při 1750 min-1, kombinovaná spotřeba klesla o 0,4 litru na 4,5 l/100 km. Také tento motor vyhovuje Euro 5.
| Fiat Punto Evo - vznětové motory | |||||
| Motor | 1,3 MJet | 1,3 MJet II | 1,3 MJet | 1,3 MJet II | 1,6 MJet |
| Převodovka | 5M | 5M | 5M (6MA) | 5M (6MA) | 6M |
| Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1248 | 1248 | 1248 | 1598 |
| Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
| Největší výkon [kW/min-1] | 55/4000 | 55/4000 | 66/4000 | 70/4000 | 88/3750 |
| Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/1750 | 190/1750 | 200/1750 | 200/1500 | 320/1750 |
| Max. rychlost [km/h] | 165 | 165 | 175 | 178 | 193 |
| Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,6 | 13,6 | 11,9 | 11,7 | 9,6 |
| Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 4,1 | 4,5 (4,4) | 4,2 (4,1) | 4,5 |
| Poh. hmotnost [kg] | 1105 | 1105 | 1145 | 1145 | 1205 |
Faceliftované Punto navíc nabídne výběr hned dvou motorů z kategorie bi-fuel. Pro české zákazníky by byl díky husté síti čerpacích stanic zajímavější variantou 1,4 8V LPG o výkonu 57 kW. Jeho jízdní výkony jsou shodné s benzinovou verzí, při spalování benzinu spotřebuje 5,9 l/100 km. Spotřeba LPG je 7,4 l/100 km. Vůz má 38litrovou nádrž na plyn, zavazadlový prostor je kvůli tomu menší o 23 litrů (základní objem 252 l).
Druhou alternativou je 1,4 8V Biopower (Euro 5) spalující metan. Při jízdě na benzin dosahuje motor stejných parametrů jako LPG verze, u metanu je výkon snížen na 51 kW a točivý moment na 104 Nm. Horší je také jízdní dynamika. Kombinovaná spotřeba metanu je 4,2 kg/100 km (6,4 m3/100 km). Nádrž na plyn má objem 84 l, při naplnění tlakem 200 bar tak pojme 13 kg metanu. Zavazadlový prostor je kvůli její instalaci zmenšený na 200 litrů.
| Fiat Punto Evo - motory pro alternativní paliva | ||
| Motor | 1,4 8V Biopower | 1,4 8V LPG |
| Převodovka | 5M | 5M |
| Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 |
| Válce/ventily | 4/2 | 4/2 |
| Největší výkon [kW/min-1] | 57 (51)/6000 | 57/6000 |
| Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 115 (104)/3000 | 115/3000 |
| Max. rychlost [km/h] | 162 (156) | 165 |
| Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,9 (16,2) | 13,2 |
| Komb. spotřeba - benzin [l/100 km] | 6,3 | 5,9 |
| Komb. spotřeba - plyn* | 4,2 | 7,4 |
| Poh. hmotnost [kg] | 1170-1185 | 1025-1040 |
| * pro metan kg/100 km, pro LPG l/100 km | ||
Jednotlivé verze budou odlišeny podle loga na dveřích zavazadlového prostoru. Běžné motorizace budou mít v názvu Punto černou tečku, výkonné 1,4 MultiAir Turbo a 1,6 MultiJet červené a motory spalující plyn zelenou.

































































