Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finský hattrick Marcuse Grönholma - zhodnocení

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Finský hattrick Marcuse Grönholma - aneb finská pevnost odolala...

ANEB FINSKÁ PEVNOST ODOLALA

52. Ročník NESTE RALLY FINLAND

08.- 11. srpna 2002

9. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers


8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers

6. Podnik 2002 FIA Cup for Drivers of Production Cars (Group N)

Povrch šotolina

Zvláštností letošní Finské Rally jsou malá čísla na závodních vozech, podle neoficiálních zpráv to byla snaha pořadatelů vyjít soukromým týmům vstříc ve zvětšení reklamní plochy. Bez zajímavosti není ani profit těch, kterým se nedařilo, z těch kterým se dařit přestalo. V cíli usměvavý jinak chladný M. Grönholm se fotografoval skoro s každým komu zbyl film ve foťáku. Dokončil svůj první hattrick a co víc, zvýšil bodový náskok na druhého C. McRae na 17 bodů. Na start letošního ročníku se postavilo "pouhých" 77 vozů, a cíl spatřilo 30 uskákaných posádek. Spíše paradoxně se jeví vlastní prohlášení jezdů M. Martina a T. Gardemeistra, kteří se při jízdě "bavili", a zbytek rally si "užívali". Bitva mezi Skandinávci a Neskandinávci skončila nerozhodně, když Skandinávci obsadili M. Grönholm (1), P. Solberg (3) T. Mäkinen (6), Neskandinávci R. Burns (2) C. Sainz (4) M. Martin (5) místo.

Marcus Grönholm (1) Po první RZ zkoušce dojíždí na páté pozici. Vyhrává druhou RZ, a dostává se do čela, ale ve třetí RZ prohrává s Burnsem a jeho náskok je již minimální (+0,01). V následující čtvrté RZ prohrává s Rovanperou a propadá se na třetí pozici se ztrátou na Burnse (+2,08). Po zbytek první etapy bojuje S Rovanperou o druhé místo, ale končí na třetím místě (+21,9). V úvodu druhé etapy ve 13. RZ se po chybě dravě jedoucího Burnse dostává na druhou pozici, se ztrátou (+15,2) na prvního Rovanperu a náskokem jedné minuty a deseti vteřin na třetího R. Burnse. Po technických potížích Rovanpery jde do čela průběžné kvalifikace. Zbytek druhé etapy jede se zkušeností mistra, a po vteřinách zvyšuje svůj náskok, který na konci druhé etapy činí před druhým Burnsem (+1,34 minuty). Ve třetí etapě už jede na jistotu, a ví že z vedení jej mohou odstranit pouze technické potíže, nebo jezdecká chyba. V závěru soutěže porazil týmového kolegu druhého Burnse o (+1,27 minuty). Dokončil čistý hattrick a zařadil se mezi úspěšné Finské jezdce na domácí rally. Na vítězství mu stačilo vyhrát 2,8,13,14,15 a 22 RZ, do čela průběžného pořadí soutěže se dostal ve 13. RZ které si udržel až do závěrečné 22 RZ.

Přestože soutěž MS jel M. Grönholm poprvé v roce 1989, (Lancia Delta Integrále - dojel na 23 místě), podařilo se mu poprvé vyhrát soutěž MS až v roce 2000 a to Švédskou Rally na voze Peugeot 206 WRC a byla to jeho 32. soutěž v seriálu MS. V letošním ročníku je to již třetí vítězství v MS (Švédsko, Cypr a Finsko) a je na nejlepší cestě získat druhý titul MS (první získal v roce 2000).

Richard Burns (2) V úvodu soutěže dostál svým slovům, že porazí Grönholma, na Finské rally! Po první superspeciálce (2,06 km) vede, ale po prvních ostrých RZ se dostal za Grönholma. Razantně útočí ve čtvrté RZ a jde konečně do vedení v průběžné kvalifikaci. Náskok na druhého Rovanperu má (+1,09 vteřiny). Od páté RZ zvyšuje náskok až do cíle první etapy, 10. RZ (+12,0 vteřiny). Druhou etapu zahájil spanilou jízdou a zvýšil náskok na druhého Rovanperu na téměř neuvěřitelných dvacet vteřin. Dravá jízda se však Burnsovi nevyplácí. Na jednom z horizontů, kdy je sice nejrychlejší v nájezdové rychlosti, ale dopadá téměř nekontrolovatelně na předek vozu, poškodí jej, doskok sice udrží, ale vzápětí na RZ ztrácí výkon turba. Navíc oprava přední čísti vozu se protahuje a Burns je penalizován. Propadá se na třetí pozici a téměř v zápětí se posouvá po odstoupení Rovanpery (zničený závěs předního kola) na druhou pozici ztrátou jedné minuty (+1,10 minuty) na prvního Grönholma. Třetí etapa je spíše v očekávání chyby M. Grönholma. Ten nechybuje a tak v letošním ročníku končí R. Burns na druhé pozici.

Petter Solberg (3) Po mizériích v minulých závodech, konečně bedna! V bitvě generací porazil Sainze o čtyři vteřiny (+4,2). Bitva nebyla pro Solberga nijak jednoduchá, v závěru soutěže mu souboj "usnadnil" Sainz po penalizaci za předčasný start. Začátek soutěže má Solberg tradičně vlažnější, (v očekávání technických potíží), jezdí časy okolo sedmého místa. Po polovině první etapy zrychluje, propracoval se na pátou pozici, a začíná svádět boj s Sainzem, a dotírá na C. McRae. Oba jezdce Fordu postupně poráží a dostává se po první etapě na čtvrtou pozici. V prvních RZ druhé etapy si Solberg udržel svoji pozici, ale pak prohrává souboj se zrychlujícím C. McRaem, dostává se před něj i Sainz. Boj o čtvrtou pozici je neúprosný, a vede ten komu více sedne jednotlivá RZ. V závěru soutěže Solberg prohrává, a je po druhé etapě pátý. Třetí etapu začíná útokem, v 19 RZ zkoušce se dostane před Sainze s náskokem jedné vteřiny (+1,5). Ve dvacáté zvyšuje náskok na (+2,8) a jak se později ukázalo souboj o čtvrté místo měl pro Solberga příchuť' bedny po odpadnutí C. McRae.

Carlos Sainz (4) Jede jako za "starých" časů. Po speciálce je druhý, ale v ostrých RZ se propadá nejdříve na šestou pozici, potom dokonce na devátou. V 7. RZ znovu útočí a je sedmý v průběžném pořadí. Do konce první etapy se po odpadnutí Lindholma dostal na bodovanou pozici. Druhá etapa je ve znamení souboje se Solbergem. Po 13 RZ je čtvrtý, ale v 15 RZ prohrává se Solbergem a je opět pátý, v 16. RZ to "drzému mladíku" vrací, a je zpět čtvrtý. V třetí etapě si udržuje svou pozici až do osudné devatenácté RZ, kterou navíc vyhrál Solberg, a kdy dostává penalizaci za předčasný start. Se ztrátou jedné vteřiny (+1,5) je pátý, a jak se později ukázalo, po odstoupení hořícího C. McRaeho, prohrál i "pódium". Po skončení Finské rally nemohl C. Sainz uvěřit že dostal penalizaci za předčasný start. Koho potkal, tomu se omlouval a všem vysvětloval sympatický jezdec že je to poprvé za jeho závodnickou kariéru co se mu taková to situace stala.

Poprvé v seriálu MS startoval v roce 1987 na voze Ford Sierra Cosworth - odstoupil pro poruchu turba. (smutné je že o penalizaci rozhodne byť jedna, ale "hloupá tisícina vteřiny", pravidla však jsou neúprosná). Často je proto na startu RZ vidět, že jezdec raději nějakou tisícinu obětuje, než dostane penalizaci.

Markko Martin (5) Tak to je kapitola sama o sobě. Jak by řekl jeden ze slavných českých závodníků Vladimír Hubáček jede jako "prdlý. Nejdříve si postavil hlavu a pohádal se s šéfem Fordu Malcomem Wilsonem o nastavení podvozku, (to však narazil, protože kdo pamatuje závodnickou kariéru M. Wilsona, tak to byl stejný "paličák"), poté mu dal za pravdu a kdykoliv ho potkal omlouval se a pak už jenom jel! Odborník musí kroutit hlavou nad výkonem Martina, neboť po podepsání smlouvy jede jako "prdlý" Po první RZ je šestý, ale po potížích s podvozkem se pozvolna propadá až na třináctou pozici. Po úpravě, končí první etapu na desátém místě. Ve druhé etapě se pozvolna posouvá vpřed, nijak si neláme hlavu se slavným Mäkinenem, poráží jej a po 14. RZ je už šestý se ztrátou necelé tři minuty (+2,54) na vedoucího Grönholma. Průběžnou šestou pozici si drží až do konce druhé etapy. Ve třetí etapě jede neustále na šesté pozici, vyhrává 20 a 21 RZ a po odstoupení C. McRae se posouvá konečné páté místo.

Pokud by M. Wilson věděl že po podepsání smlouvy pojede M. Martin tak skvěle, a v pohodě nabídl by mu smlouvu určitě mnohem dřív. Poprvé startoval na MS v roce 1997 shodou okolností na Finské Rally s vozem Toyota Celica GT-4 o nedokončil pro technické potíže.

Tommi Mäkinen (6) První superspeciálku dokončuje na třináctém místě. Pak začíná útočit. V polovině první etapy se propracoval na desátou pozici, na konci první etapy je už osmý. Má problémy s výkonem motoru, ale závadu se nedaří nalést. V úvodu druhé etapy prohrává souboj s Martinem a jede na devátém místě. Na konci druhé etapy se posouvá na sedmou pozici průběžného pořadí. Ve třetím dnu jede časy okolo osmého místa a po odstoupení C. McRaeho dosáhl na bod v konečném hodnocení jezdců i značek. Podle vlastních slov se snaží sžít s vozem, a chtěl by příští rok zaútočit na pátý titul MS a vyrovnat tak rekord M. Schumachera z F1.

Umístění dalších jezdců

TEAM PEUGEOT TOTAL

Co si může Peugeot v letošním ročníku ještě přát! Páté double v letošní sezóně,

(Švédsko, Francie, Španělsko a Cypr) vyrovnaní jezdci, mrzet je může pouze odstoupení H. Rovanpery. Peugeotu se podařilo postavit auto které vévodí MS. Strach tak může mít prozatím pouze z rozhodnutí FIA od zeleného stolu. V letošní sezóně v průběžném pořadí MS zvýšil náskok na druhý Ford na 25 bodů.

Harri Rovanperä by se dal prohlásit za smolaře letošního ročníku je Finské Rally. Sotva se dostal do vedení, explodovala mu pneumatika a po ničení závěsu předního kola musel odstoupit v 13 RZ z první pozice. Přitom si vedl skvěle, porazil M. Grönholma, a jel na druhém místě. Přes nulový zisk zůstal na sedmém místě v průběžné klasifikaci MS jezdců.

FORD MOTOR COMPANY LTD

Z třetí pozice musel po požáru odstoupit C. McRae, ale čtvrté a páté místo zásluhou C. Sainze a M. Martina patří Fordu, stejně tak jako body do seriálu MS. Ztráta na Peugeot se prohloubila na 25 bodů, a ztráta C. McRaeho na lídra MS M. Grönholma na sedmnáct bodů.

Colin McRae jede skvěle, když nástupy do jednotlivých etap má pomalejší. Podle vlastních slov by si měl budík nastavit na časnější hodiny. Jede časy okolo pátého až sedmého místa, a po první etapě je pátý. Ve druhé etapě bojuje, poráží Solberga a jede na třetí pozici. Ve třetí etapě sice kroutí hlavou, že Peugeoty jsou neustále na km rychlejší a pomalu se spokojuje s třetí pozicí. Tragická je pro posádku 20 RZ, kdy po jejím průjezdu kilometr před cílem začíná hořet zadní část jejich závodního speciálu.

Po 20 RZ sice figuroval ještě na třetím místě, ale do 21 RZ nemohl nastoupit. Jsou to skoro stejné potíže jako v roce 1999 kdy musel ze soutěže odstoupit jeden kilometr před cílem klekl motor. Ztráta na vedoucího M. Grönholma činí hrozivých 17. bodů.

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

Při letošní houpačce nasadilo Subaru tradičně své dva vozy a oba dokončili soutěž na bodovaných místech. Petter Solberg dojen na "bedně" a do seriálu MS přinesl 4. body, T. Mäkinen přinesl pro tým jeden bod za šesté místo. Finská Rally je třetí soutěží kdy oba vozy Subaru dojeli v první šestce (Monte Carlo 1/5, Cypr 3/4 a Finsko 3/6).

ŠKODA MOTORSPORT

Je to po dlouhé době a v letošním ročníku poprvé kdy startovali v MS pouze dva vozy týmu Škoda Motorsport. Na body se však dosáhnout nepodařilo. T. Gardemeister dokončil soutěž na dvanácté pozici, a na jedenáctého Tuohina ztratil pouze jednu tisícinu vteřiny!

Toni Gardemeister (12) Jel časy okolo sedmnáctého místa, a první etapu dokončil na patnáctém místě. Ve druhé etapě se posunul na čtrnáctou pozici a třetí etapu dojel na dvanáctém místě.

Kenneth Eriksson Téměř neuvěřitelná závada donutila odstoupit K. Erikssona po 7. RZ z 16. místa průběžné kvalifikace. Porucha palivového systému měla za následek velkou spotřebu benzínu a Eriksson zůstal stát před servisní zónou bez benzínu.

MARLBORO MITSUBISHI RALLIART

Pořád stejná písnička, pokračuje trápení s vozy a stejně tak jako oznámila Škodovka nasadilo Mitsubishi na Finskou Rally vylepšenou verzi EVO 2, úspěch to nepřineslo. Čest týmu hájila týmová trojka, Finský jezdec J. Paasonen. Stejně tak jako ostatní vozy tzv. skupina "B" (Škoda, Mitsubishi, Hyundai) v letošním ročníku Finské Rally zůstalo i Mitsubishi bez bodu.

Francois Delecour odstupuje v 8. RZ pro technické potíže. Po první RZ byl na šestnáctém místě, po ostrých kilometrech se propadá na devatenáctou pozici. Po bojovném výkonu se probojoval na šestnáctou pozici z které je nucen odstoupit.

Alister McRae Po počátečních problémech se A. McRae drží na čtrnácté pozici. Hasí požár v motorovém prostoru, poškodí tlumič po jednom z horizontů. Celé snažení končí v 18. RZ kdy musel odstoupit pro technické potíže.

Jani Paasonen (8) Po první RZ je na sedmnáctém místě, postupně se propracovává dopředu, a první den končí na třinácté pozici. Ve druhé etapě útočí a dostal se na devátou pozici. Ve třetí etapě se posouvá o jedno místo dopředu a v konečném umístění končí na osmém místě. Je to sice domácí jezdec, ale dovedl Mitsubishi překvapivě na osmé místo celkově. Což se továrním jezdcům nepodařilo.

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM

Překvapivě pokračuje trápení továrního týmu. Třetí jezdec J. Kankkunen havaruje, Loix jede okolo desáté pozice a Schwarz dokončuje stíhací jízdu. Stejně jako Škoda, Mitsubishi i Hyundai dokončili soutěž na nebodovaných místech.

Freddy Loix (9) Jezdí časy okolo devátého místa drobné potíže jej posouvají zpět na dvanáctou a jedenáctou pozici. Soutěž dokončuje nakonec na devátém místě, kdy prohrává souboj s domácím J. Paasonem ale udrží za sebou S. Loebla na Citroenu.

Armin Schwarz (13) Zahajuje stíhací jízdu, když byl po první RZ až na 65. místě! Je nutno přiznat, že ztráta na prvního R. Burnse nebyla velká. Po první etapě je už na osmnácté pozici, druhou etapu dokončuje na patnáctém místě a v konečném pořadí končí na třinácté pozici za T. Gardemeistrem (Škoda) se ztrátou necelé minuty (+56,2).

Juha Kankkunen (19) Jezdí časy okolo dvanáctého místa a v závěru první etapy se posouvá na jedenáctou pozici. Osudová je mu úvodní jedenáctá RZ druhé etapy kdy havaruje a odstupuje z jedenáctého místa průběžné kvalifikace.

Průběžné pořadí jezdců po 9 závodech

1. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot 47 bodů
2. Colin McRae (GB) Ford 30 bodů
3. Carlos Sainz (ESP) Ford 26 bodů
4. Richard Burns (GB) Peugeot 25 bodů
5. Gilles Panizzi (FR) Peugeot 21 bodů
6. Petter Solberg (GB) Subaru 19 bodů

Průběžné pořadí týmů po 9 závodech

1. Peugeot 99 bodů
2. Ford 74 bodů
3. Subaru 40 bodů
4. Škoda 8 bodů
5. Mitsubishi 7 bodů
6. Hyundai 6 bodů

Dalším závodem je 10. soutěž MS 22 - 25. Srpna ADAC Rallye Deutschland

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)